• Interpretacja indywidualn...
  18.04.2024

IPPP1/443-74/07-7/IG

Interpretacja indywidualna
z dnia 22 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31.07.2007.(data wpływu 06 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 06 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2007r. (data wpływu do BKIP w Płocku 22 sierpnia 2007r.) w odpowiedzi na wezwanie IPPP1/443-74/07-2/IG z dnia 10 sierpnia 2007r. do uzupełnienia wniosku, otrzymane w dniu 16 sierpnia 2007r. oraz pismem z dnia 03 października 2007r. (data wpływu do BKIP w Płocku 08 października 2007r.) w odpowiedzi na wezwanie IPPP1/443-74/07-5/IG z dnia 21 września 2007r. do uzupełnienia wniosku, otrzymane w dniu 03.10.2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

B Sp. z o.o. – jednostka certyfikująca w rolnictwie ekologicznym korzysta z dotacji udzielanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446).

Według wiedzy podatnika jednostki certyfikujące (w 2007r. jest 7 jednostek certyfikujących w rolnictwie ekologicznym upoważnionych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi) świadczące te same usługi, działające w innych województwach płacą inne stawki VAT np. 3%.

Zgodnie ze stanem faktycznym w okresie od 2003r. do dziś B Sp. z o.o. płaci od świadczonych usług stawkę VAT 22%.

Dotacje, o których mowa w rozdziale 4. § 15.1 ww rozporządzenia przekazywane są na „pokrycie kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego” i nie mają one wpływu na cenę kontroli podmiotu wg cennika, lecz na kwotę należną wpłacaną przez producenta rolnego, zgodnie z Wzorem nr 18 „wniosek do Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Warszawie o udzielenie i wypłacenie dotacji w roku.).

Zgodnie z Wzorem nr 18 „Wniosek do Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Warszawie o udzielenie i wypłacenie dotacji w roku.) będącym załącznikiem do ww rozporządzenia rozróżniamy:

* „Koszt wykonanej usługi wg cennika upoważnionej jednostki Certyfikującej (w złotych),

* „Kwota wnioskowanej dotacji (w złotych)’

Wspomniany „Koszt wykonanej usługi” jest faktycznie ceną kontroli i certyfikacji gospodarstwa rolnego wg naszego cennika i zależy od powierzchni użytków rolnych w hektarach w kontrolowanym gospodarstwie, np. dla gospodarstwa o powierzchni użytków rolnych 5 ha cena ta wynosi 600 zł. ponieważ część tej sumy jest pokrywana z dotacji udzielanej jednostce certyfikującej na podstawie ww rozporządzenia, producent wpłaca jednostce tylko różnicę między ceną a dotacją tj. sumę 100 zł. W rezultacie dotacja jest przeznaczona na obniżenie kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego ponoszonych przez producenta rolnego. Jest to zgodne z intencją Rozporządzenia komisji (WE) Nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające (WE) nr 70/2001 (art. 14 ust. 2 lit. d). Dzięki dotacji udzielonej jednostce certyfikującej producent rolny ponosi mniejsze koszty na kontrolę i certyfikację gospodarstwa ekologicznego, gdyż kwota należna wpłacana przez producenta rolnego jest różnicą pomiędzy ceną a dotacją.

Jednocześnie podatnik wyjaśnia, że w latach 1999-2006 dotacje do kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego otrzymywali rolnicy, natomiast po raz pierwszy w 2007r. tę dotację na podstawie ww rozporządzenia skierowano do jednostek certyfikujących. W rezultacie celem dotacji jest obniżenie kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego, ponoszonych przez producenta rolnego.

W piśmie z dnia 20.08.2007r. stanowiącym uzupełnienie do złożonego wniosku ORD-IN na wezwanie z dnia 10.08.2007r. Spółka poinformowała, że „zgodnie z interpretacją Głównego Urzędu Statystycznego dotychczas nasza działalność jaką jest – zgodnie z decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi – przeprowadzanie kontroli oraz wydawanie i cofanie certyfikatów zgodności w rolnictwie ekologicznym – jest sklasyfikowana jako PKWiU 74.14.15-00.00 „Usługi doradztwa w zakresie zarządzania produkcją”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT jest obciążona dotacja na „dofinansowanie kosztów rolnictwa ekologicznego” o której mowa w rozdziale 4. § 15.1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446) i jaką stawkę VAT zastosować na świadczone przez firmę usługi... Ponieważ wg posiadanej informacji upoważnione jednostki certyfikujące płacą różny podatek VAT firma prosi o jednoznaczną odpowiedź dotyczącą stawki podatku.

Zdaniem wnioskodawcy powinien płacić od takich samych usług wykonywanych przez ich jednostkę podatek od towarów i usług wg stawki 3%, podobnie jak niektóre inne jednostki certyfikujące w rolnictwie ekologicznym lub dotacja ta powinna być zwolniona od podatku od towarów i usług ponieważ pochodzi ze środków budżetu państwa na podstawie art. 109 ust. 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) „podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Art. 41 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7 art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że firma otrzymuje dotacje „na pokrycie kosztów kontroli gospodarstwa ekologicznego”. Otrzymana dotacja ma bezpośredni wpływ na kwotę jaką płaci za wykonywaną przez firmę usługę, odbiorca tej usługi czyli producent rolny. Powyższa dotacja spełnia wszystkie warunki dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, gdyż producent rolny wpłaca tylko część ceny świadczonej na jego rzecz usługi, a dotacja pokrywa resztę tej ceny.

Usługi doradztwa w zakresie zarządzania produkcją PKWiU 74.14.15-00.00 świadczone przez B Sp z o.o. nie spełniają kryteriów zawartych w art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy, nie są wymienione w żadnym z załączników do ustawy o podatku od towarów, w których określono usługi, dla których stosuje się obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku, oraz nie znajdują się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w którym zawarto inne usługi nie wymienione w ustawie, dla których stosuje się obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

Biorąc to pod uwagę należy przyjąć, że otrzymane przez firmę dotacje mające wpływ na kwotę należną otrzymaną od nabywcy jak i kwoty otrzymywane bezpośrednio od nabywcy usług zawierają podatek od towarów i usług w wysokości 22%.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do poprawności sporządzonej klasyfikacji – Strona może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, 93-176 Łódź ul. Suwalska 29.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...