• Decyzja o zakresie stosow...
  19.04.2024

PP-3/i/4407/7/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 13 kwietnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy dostawa gruntu niezabudowanego o nieokreślonym przeznaczeniu jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu Pana zażalenia z dnia 10.03.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 25.02.2005 r., nr PP2-443/4/05 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60), odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanowiska przedstawionego we wniosku jest prawidłowa

Uzasadnienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa wnioskiem z dnia 10.03.2005 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza o udzielenie pisemnej informacji w sprawie zasadności zastosowania dla dostawy gruntu niezabudowanego o nieokreślonym przeznaczeniu - zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 1998 r. jako osoba fizyczna zakupił Pan niezabudowaną działkę rolną położoną w K. W obowiązującym do dnia 01.01.2003 r. planie zagospodarowania przestrzennego działka ta przeznaczona była pod zabudowę mieszkaniową M-3.

Działkę zakupił Pan z zamiarem wybudowania na niej budynku mieszkalnego przeznaczonego na wynajem. Z powodów szczegółowo opisanych we wniosku zrezygnował Pan z planowanej inwestycji i w dniu 07.12.2004 r. podpisał Pan umowę sprzedaży przedmiotowej działki.W okresie poprzedzającym zawarcie umowy sprzedaży wystąpił Pan do Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu ww. działki. W wydanym w dniu 23.11.2004 r. zaświadczeniu Urząd Miasta K. stwierdził, iż przedmiotowy obszar od dnia 02.01.2003 r. nie podlega ustaleniom żadnego obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ponadto Urząd poinformował Pana, iż wobec braku planu miejscowego jedynym sposobem określenia statusu przestrzennego działki tj. stwierdzenia o możliwości jej przeznaczenia dla określonej inwestycji - jest uzyskanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu /WZiZT/ w odniesieniu do w/w działki.

Na wniosek nabywcy przedmiotowej działki Spółki Mieszkaniowej X z dniem 23.07.2004 r. wszczęte zostało postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji obejmującej budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym i parkingami. Jednak do dnia złożenia przez Pana w/w wniosku o interpretację decyzja WZiZT dla przedmiotowej działki nie została wydana.

Pana zdaniem sprzedaż w/w działki jest zwolniona od podatku VAT z uwagi na to, iż grunt ten w chwili obecnej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa nie posiada statusu "terenu budowlanego lub przeznaczonego pod zabudowę".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w odpowiedzi na Pana w/w wniosek postanowieniem z dnia 25.02.2005 r. udzielił interpretacji, zgodnie z którą dostawa przedmiotowego gruntu nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT i winna zostać opodatkowana według 22% stawki podatku.

Na powyższe postanowienie wniósł Pan zażalenie, podnosząc w nim w szczególności błędne zinterpretowanie przez organ I instancji sformułowania zawartego w treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT "tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę" na skutek pominięcia analizy stanu prawnego w/w gruntu i oparcie oceny w tym zakresie wyłącznie na zamiarze i woli stron umowy sprzedaży odnośnie planowanego przeznaczenia gruntu.

Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę terenów niezbudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlega dostawa nieruchomości gruntowych zabudowanych oraz niezabudowanych pod warunkiem, że te ostatnie są gruntami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę.

Przeznaczenie danego obszaru powinien określać miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jednak z uwagi na brak aktualnie obowiązującego planu miejscowego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu /WZiZT/.

Natomiast przyjęcie za podstawę dla określenia przeznaczenia gruntu danych wynikających z ewidencji gruntów i budynków nie jest zabiegiem prawidłowym. Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r., nr 100, poz. 1086 ze zm.) ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące w odniesieniu do gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych.

Nie zawiera zatem informacji dotyczących przeznaczenia danej nieruchomości gruntowej. Ustalenie na podstawie w/w ewidencji, że będąca przedmiotem dostawy nieruchomość jest gruntem rolnym, nie oznacza wcale, że na tym gruncie nie może być prowadzona działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza.

Skoro zasadą podatku od towarów i usług jest powszechność opodatkowania, to zastosowanie zwolnienia od podatku dla danej dostawy winno być przez podatnika uzasadnione poprzez spełnienie określonych przepisami przesłanek warunkujących to zwolnienie.

W rozpatrywanym stanie faktycznym przesłanki takie nie zostały spełnione. Nie przedstawiono bowiem określonych przepisami prawa dokumentów określających przeznaczenie gruntu, natomiast informacje, które powołano są niewystarczające dla uznania, iż dostarczony przez Pana grunt nie jest przeznaczony pod zabudowę.

Dodatkowo okoliczności takie jak:

- przeznaczenie przedmiotowej działki w obowiązującym do dnia 01.01.2003 r. miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową,

- nabycie działki przez spółkę mieszkaniową z zamiarem wybudowania na niej budynku mieszkalnego wielorodzinnego

nie potwierdzają rolniczego przeznaczenia w/w gruntu.

Tym samym dostawa gruntu, którego budowlany charakter nie został wykluczony w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku i winna być opodatkowana z zastosowaniem 22% stawki podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy o VAT.

Dodatkowo należy stwierdzić, że obowiązani do zapłaty podatku VAT z tytułu dostawy towarów (sprzedaży gruntu) są podatnicy, o których mowa w art. 15 w/w ustawy o VAT. W sytuacji więc gdy w/w dostawy dokonuje osoba nie będąca podatnikiem, to czynność ta nie podlega opodatkowaniu. W swoim zapytaniu do Naczelnika Urzędu Skarbowego nie podnosił Pan jednak tej kwestii.

Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

W przypadku jej niezgodności z prawem służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Topolowa 5.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...