• Interpretacja indywidualn...
  25.04.2024

IBPP4/443-405/10/EJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2010r. (data wpływu 12 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2010r. (data wpływu 1 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2010r. (data wpływu 1 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 marca 2010r. znak: IBPP4/443-405/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z ubieganiem się Wnioskodawcy o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizacje projektu pn. „….” Instytucja Zarządzająca RPO 2007-2013 wymaga od beneficjenta poza oświadczeniem o braku możliwości odzyskania podatku VAT interpretacji indywidualnej w ww. sprawie, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach jako organu właściwego dla Wnioskodawcy mającego siedzibę na terenie Województwa.

Projekt „…” realizowany będzie w ramach Poddziałania 3.1.1 RPO 2007-2013 Drogi Regionalne – Zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych przed zagrożeniami i skutkami katastrof drogowych. Cel główny projektu to poprawa stanu bezpieczeństwa na drogach województwa poprzez wzmożenie działań z zakresu zabezpieczenia szlaków komunikacyjnych. Wzmożenie działań nastąpi w wyniku zakupu przez Wnioskodawcę motocykla wyposażonego w specjalistyczny sprzęt rejestrujący wykroczenia i zdarzenia drogowe. Po zakupieniu motocykl zostanie przekazany w użytkowanie Wydziałowi Ruchu Drogowego Komendy Policji. Drugim elementem projekt jest zakup materiałów promocyjnych, na które składać się będą kamizelki odblaskowe i elementy odblaskowe przeznaczone dla dzieci ze szkół podstawowych z terenu powiatu. W części rzeczowej projekt „…” sprowadza się do zakupu motocykla z wideo rejestratorem oraz elementów odblaskowych dla dzieci (jako materiałów promujących projekt).

W piśmie z dnia 29 marca 2010r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7, jednak jako jednostka budżetowa Wnioskodawca nie jest płatnikiem VAT w zakresie działalności ustawowej, do wykonywania której przydatny jest wzmiankowany motocykl, a także elementy odblaskowe i kamizelki (działalność prewencyjna). Nabyte w ramach projektu „…” towary nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 marca 2010r.):

Czy podatek naliczony przy nabyciu towarów w ramach projektu „…” może zostać przez Wnioskodawcę odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 29 marca 2010r.), Wnioskodawca jako jednostka budżetowa nie jest płatnikiem podatku VAT w zakresie działalności ustawowej, do wykonywania której konieczny jest wzmiankowy motocykl z wideorejestreatorem oraz kamizelki i elementy odblaskowe. W związku z powyższym podatek naliczony przy nabyciu towarów w ramach projektu „…” nie może zostać przez Wnioskodawcę odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”. W części rzeczowej realizowany projekt sprowadza się do zakupu motocykla z wideo rejestratorem oraz elementów odblaskowych dla dzieci (jako materiałów promujących projekt). Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7, jednak jako jednostka budżetowa Wnioskodawca nie jest płatnikiem VAT w zakresie działalności ustawowej, do wykonywania której przydatny jest wzmiankowany motocykl, a także elementy odblaskowe i kamizelki (działalność prewencyjna). Nabyte w ramach projektu „…” towary nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane w ramach projektu towary, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary, które zostaną zakupione w ramach przedmiotowego projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności wykorzystywania zakupionych towarów do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca realizując zadania „w zakresie działalności ustawowej” rzeczywiście „nie jest płatnikiem podatku VAT” bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe potraktowano jedynie informacyjnie jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było to przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...