• Interpretacja indywidualn...
  08.08.2025

ILPP1/443-1525/09-2/MT

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną powiatu, nieposiadającą osobowości prawnej, realizującą przede wszystkim zadania z zakresu ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Posiada budynek, w którym wynajmuje lokale, z czego osiąga przychód roczny w wysokości ok. x zł (w roku 2008 była to kwota y zł brutto). Jest to jedyny przychód Zainteresowanego, wynikający z zawartych umów cywilnoprawnych. Korzysta więc z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT, na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W roku 2009 Wnioskodawca zawarł umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, na mocy której otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 na realizację projektu, mającego na celu podniesienie kompetencji życiowych i umiejętności społeczno zawodowych, beneficjentów ostatecznych projektu – tj. osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także poprawę zdolności do uzyskania przez nich zatrudnienia. Cele te mają być osiągnięte poprzez: sfinansowanie udziału osób niepełnosprawnych oraz opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze w treningach kompetencji i umiejętności społecznych, sfinansowanie udziału w turnusach rehabilitacyjnych, szkoleniach i kursach zawodowych itp.

Część wydatków dokonywanych przez Zainteresowanego na realizację projektu (np.: zakup pieczątek, materiałów promocyjnych, ogłoszenia prasowe) jest opodatkowane podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi nie służą do dokonywania czynności opodatkowanych, gdyż są przeznaczone jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych ww. projektu (tj. ich aktywnej integracji – w postaci m.in.: szkoleń zawodowych, treningów kompetencji, warsztatów psychologicznych, turnusów rehabilitacyjnych). Wnioskodawca nie może więc obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach wystawionych przez podmioty, od których następuje nabycie towarów i usług na potrzeby ww. projektu.

W związku z zawarciem umowy o dofinansowanie projektu powstała konieczność określenia prawnej możliwości odzyskania VAT przez Zainteresowanego, którą stosownie do obowiązujących w tej materii regulacji należy rozpatrywać w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, konieczne jest wyjaśnienie wskazanej wątpliwości w drodze urzędowej interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można dokonać obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w fakturach wystawionych przez sprzedawców i usługodawców w ramach projektu z uwagi na fakt, iż nabyte przez niego towary i usługi są wykorzystywane jedynie do świadczenia nieodpłatnych i nieopodatkowanych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych ww. projektu, nie służą zaś do dokonywania czynności opodatkowanych. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim towaru i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1. z tytułu nabycia towarów i usług,

2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną powiatu, nieposiadającą osobowości prawnej, realizującą przede wszystkim zadania z zakresu ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Posiada budynek, w którym wynajmuje lokale. Jest to jedyny jego przychód, wynikający z zawartych umów cywilnoprawnych. Korzysta więc ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy.

W roku 2009 Zainteresowany zawarł umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, na mocy której otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 na realizację projektu, mającego na celu podniesienie kompetencji życiowych i umiejętności społeczno zawodowych beneficjentów ostatecznych projektu – tj. osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także poprawę zdolności do uzyskania przez nich zatrudnienia. Cele te mają być osiągnięte poprzez: sfinansowanie udziału osób niepełnosprawnych oraz opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze w treningach kompetencji i umiejętności społecznych, sfinansowanie udziału w turnusach rehabilitacyjnych, szkoleniach i kursach zawodowych itp.

Część wydatków dokonywanych przez Wnioskodawcę na realizację projektu (np.: zakup pieczątek, materiałów promocyjnych, ogłoszenia prasowe) jest opodatkowane podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi nie służą do dokonywania czynności opodatkowanych, gdyż są przeznaczone jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych ww. projektu (tj. ich aktywnej integracji – w postaci m.in.: szkoleń zawodowych, treningów kompetencji, warsztatów psychologicznych, turnusów rehabilitacyjnych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie służą czynnościom opodatkowanym. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym w urzędzie skarbowym (korzysta ze zwolnienia podmiotowego), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...