• Interpretacja indywidualn...
  20.04.2024

ITPB1/415-301/10/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 22 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 795 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych z tytułu pełnionej funkcji syndyka - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 22 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu poniesionych wydatków z tytułu pełnionej funkcji syndyka.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jako syndyk masy upadłościowej - osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej otrzymuje Pan z tytułu pełnienia tej funkcji wynagrodzenie, którego wysokość określa sędzia komisarz oraz zwrot poniesionych wydatków. Na podstawie art. 162 ustawy Prawo upadłościowe syndykowi przysługuje zwrot poniesionych wydatków w związku z pełnieniem tej funkcji w wysokości uzgodnionej przez sędziego komisarza. Syndyk przedstawia co kwartał zestawienie poniesionych wydatków, które jest następnie weryfikowane przez sędziego komisarza. Pełniąc funkcję syndyka otrzymywał Pan między innymi zwrot kosztów utrzymania telefonu prywatnego do celów związanych z wykonywaniem funkcji syndyka oraz zwrot zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Na podstawie art. 157 ust. 4 ustawy prawo upadłościowe jest Pan zobowiązany jako syndyk do opłacania tych składek. Wypłat wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji syndyka oraz zwrotu poniesionych wydatków dokonywała upadła spółka. Nadmienia Pan, że zarówno wydatków na telefon prywatny wykorzystywany do pełnienia funkcji syndyka jak i zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne nie zaliczał do kosztów uzyskania przychodu ani nie odliczał od dochodu lub podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymany przez zwrot poniesionych wydatków przysługujący mu na podstawie art. 162 prawa upadłościowego w wysokości zaakceptowanej przez sędziego komisarza podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychody osiągane na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot poniesionych wydatków w związku z pełnieniem przez niego funkcji syndyka nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Istotą podatku dochodowego jest opodatkowanie uzyskanego dochodu czyli realnego przysporzenia majątkowego podatnika. W Pana ocenie, otrzymując zgodnie z ustawą Prawo upadłościowe zwrot wydatków poniesionych i niezbędnych do właściwego wykonywania funkcji syndyka, nie uzyskuje dochodu, lecz jedynie zwrot wydatkowanych kwot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Generalną zasadą funkcjonującą na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania, która została wyrażona w sposób bezpośredni w art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zawarty został w art. 10 ustawy. Jednym z nich jest wymieniona w ust. 1 pkt 2 ww. przepisu działalność wykonywana osobiście.

Stosownie natomiast do art. 13 pkt 6 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej lub samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym lub administracyjnym oraz płatników z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10 i inkasentów należności publicznoprawnych a także przychody z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej w wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pełni Pan funkcję syndyka masy upadłościowej. Z tytułu pełnionej funkcji otrzymuje Pan wynagrodzenie oraz zwrot poniesionych kosztów.

Regulacje prawne odnoszące się do zasad oraz sposobu powoływania syndyka masy upadłości zawiera ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361). Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wyznaczenie syndyka następuje w formie postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości. Stosownym postanowieniem sąd powierza zatem syndykowi pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa (w tym czynności zarządcze, sprawozdawcze, likwidacja masy upadłości). Również sąd orzeka o wynagrodzeniu syndyka i zwrocie poniesionych przez niego wydatków (art. 162-167 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze).

Analiza przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż kwoty uzyskiwane przez osobę fizyczną, w związku z pełnieniem przez nią obowiązków syndyka na postawie postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości, należy uznawać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, jako przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności zlecone przez sąd.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy prawa uznać należy, iż należności o których mowa we wniosku (zwrot kosztów używania telefonu prywatnego oraz zwrot zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne) otrzymywane przez Pana w związku z pełnieniem funkcji syndyka, stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 13 pkt 6. Świadczenia te nie zostały zawarte w katalogu zwolnień przedmiotowych, tj. art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. ww. ustawy.

Opodatkowaniu podlegał przy tym będzie dochód z działalności wykonywanej osobiście, gdyż przychody z tytułu wykonywania czynności syndyka (w tym przychody o których mowa we wniosku) pomniejsza się o koszty ich uzyskania – na zasadach wskazanych w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie można zatem zgodzić się z Pana stanowiskiem, że nie uzyskał dochodu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...