• Wyjaśnienie Ministra Fina...
  29.03.2024

LK-957/LP/03/AP

Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 2 lipca 2004

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 18 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Artykuł 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 ze zm.) stanowi, że dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków są m.in. podstawą wymiaru podatków.

Zgodnie z § 68 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz. 454) kryteria zaliczania gruntów do poszczególnych użytków gruntowych określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Grunty położone pod wałami przeciwpowodziowymi mogą być zaliczone zgodnie z ww. załącznikiem do: "Gruntów zabudowanych i zurbanizowanych" albo do "Terenów różnych":

- wały przeciwpowodziowe, na których może odbywać się ruch kołowy (wały ochronne wód przystosowane do ruchu kołowego), stanowią "inne tereny komunikacyjne" zaliczone do "gruntów zabudowanych i zurbanizowanych" (ust. 3 pkt 7 lit. c załącznika nr 6), oznaczone zgodnie z § 68 ust. 3 pkt 7 lit. c ww. rozporządzenia symbolem (Ti),

- wały przeciwpowodziowe, na których nie jest możliwy ruch kołowy (wały ochronne nieprzysto sowane do ruchu kołowego), stanowią "tereny róż ne" (ust. 7 pkt 2 załącznika nr 6) i oznaczone są zgodnie z § 67 pkt 7 ww. rozporządzenia symbolem (Tr).

Grunty położone w międzywalach mogą należeć do różnych użytków gruntowych, oznaczonych w ewidencji zgodnie z odpowiednimi symbolami (§ 67 - § 68 ww. rozporządzenia).

Z powyższego wynika, że w ewidencji gruntów nie ma odrębnego oznaczenia gruntów znajdujących się pod wałem przeciwpowodziowym oraz stanowiących międzywale. Dane z ewidencji gruntów nie są w tym przypadku wystarczające do stwierdzenia istnienia na danym terenie wału lub międzywala i zastosowania zwolnienia z podatku rolnego lub od nieruchomości z tego tytułu.

Pojęcia wału i międzywala nie zostały wprost zdefiniowane w przepisach dotyczących ochrony środowiska, w szczególności w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.). Artykuł 82 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wymienia jedynie jako jeden z obszarów bezpośredniego zagrożenia powodzią tereny położone "między wałem przeciwpowodziowym a linią brzegu" (międzywale).

Wały przeciwpowodziowe są przedmiotem regulacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty gospodarki wodnej i ich usytuowanie. W § 4 rozporządzenia wały przeciwpowodziowe zaliczono do budowli hydrotechnicznych (budowle wraz z urządzeniami i instalacjami technicznymi z nimi związane, służące gospodarce wodnej oraz kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich). Zgodnie zaś z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego obiekty hydrotechniczne zaliczają się do budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Zgodnie z art. 9 pkt 19 Prawa wodnego budowle przeciwpowodziowe zaliczono do urządzeń wodnych (urządzenia służące kształtowaniu zasobów wodnych oraz korzystaniu z nich).

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Środowiska (pismo z dnia 17 czerwca 2003 r., znak: DP-2269/024/2003/AK):

- wał przeciwpowodziowy - jest budowlą hydro techniczną ziemną, liniową, której jedyną funkcją jest ochrona terenów zalewowych przed wodami wezbraniowymi rzeki, wzdłuż której został zbudowany,

- międzywale - jest terenem biegnącym wzdłuż rzeki, ograniczonym wałami przeciwpowodziowymi i przeznaczonym do zalania wodami wezbraniowymi.

Od pojęcia "międzywala" należy odróżnić pojęcie "terenu zalewowego", który jest obszarem doliny rzecznej, na którym może wystąpić zalanie wodami wezbraniowymi rzeki. Teren zalewowy w przypadku istnienia wałów przeciwpowodziowych jest równoznaczny z pojęciem międzywala. W przypadku braku obwałowań terenu zalewowego nie można traktować jak międzywale.

Stosownie do postanowień art. 71 ust. 1 pkt 5 Prawa wodnego wały przeciwpowodziowe, będące budowlami przeciwpowodziowymi, są zaliczone do urządzeń melioracji podstawowych, zgodnie zaś z art. 70 ust. 3 tej ustawy ewidencję urządzeń melioracji wodnych i zmeliorowanych gruntów prowadzi marszałek województwa. Ewidencja jest udostępniana nieodpłatnie organom administracji publicznej.

Ponadto dane dotyczące istnienia na danym terenie wałów przeciwpowodziowych oraz powierzchni terenów położonych w obrębie międzywala posiadają również instytucje związane z gospodarką wodną.

W odniesieniu do wałów przeciwpowodziowych są to:

1) wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych - administrują wałami przeciwpowodziowymi,

2) regionalne zarządy gospodarki wodnej (Gdańsk, Gliwice, Kraków, Poznań, Szczecin, Warszawa, Wrocław) - zarządzają niektórymi wałami przeciwpowodziowymi lub ich odcinkami (zwłaszcza towarzyszący mi obiektom hydrotechnicznym),

3) spółki wodne - tworzone są do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń wodnych, m.in. przeciwpowodziowych,

4) związki wałowe - tworzone są do wykonywania i utrzymywania wałów przeciwpowodziowych wraz z urządzeniami wodnymi stanowiącymi ich wyposażenie.

Zarówno spółki wodne, jak i związki wałowe działają na terenie określonym statutem zatwierdzonym przez właściwego dla ich siedzib starostę oraz posiadają dane techniczne o budowlach w zakresie swojej właściwości.

Terenami międzywala zarządzać mogą regionalne zarządy gospodarki wodnej, urzędy gmin, urzędy miast, Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa lub podmioty prywatne - korzystają one z bazy danych starostw powiatowych (wydziałów geodezyjnych).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że dane na temat występowania wałów przeciwpowodziowych oraz międzywali uzyskane w którymkolwiek z ww. organów mogą stanowić podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych lub art. 12 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku rolnym.

Ponadto należy zauważyć, że w wypadku gdy organ podatkowy ma wątpliwości co do występowania na danym terenie wału lub międzywala, może, w razie potrzeby, na podstawie art. 198 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) przeprowadzić oględziny, a jeżeli w sprawie są wymagane wiadomości specjalne, to zgodnie z art. 197 § 1 powołanej ustawy może powołać na biegłego osobę dysponującą takimi wiadomościami w celu wydania opinii. Kwestie związane z dopuszczeniem dowodu w postępowaniu podatkowym regulują przepisy art. 180-200 ww. ustawy.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...