• Postanowienie o zakresie ...
  28.03.2024

1471/DPD2/423/157/05/JB

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 1 marca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1622 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy przekazywane jednorazowo upominki dla osób fizycznych, które stanowią wsparcie sprzedaży w wysokości do 100 zł brutto, powinny być zaliczane w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów w myśl art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi badania polegające na ciągłym, elektronicznym pomiarze wielkości i składu widowni telewizyjnej, w odniesieniu do audycji telewizyjnych rozpowszechnianych drogą naziemną, satelitarną lub kablową, odbieranych na terenie kraju, zwanych dalej Telemetrią. Panel telemetryczny składa się z 1100 gospodarstw domowych stanowiących statystycznie reprezentatywną próbę populacji odbiorców telewizji w Polsce, ustalony według zasad stosowanych powszechnie w badaniach rynkowych. Gospodarstwa domowe wybierane są losowo z próby adresowej GUS. Mierniki telemetryczne, zainstalowane w każdym z gospodarstw należących do Panelu, z dokładnością do minuty, identyfikują aktualnie odbierany program telewizyjny, rejestrują jego odbiorców przy pomocy specjalnie skonstruowanego "pilota" telewizyjnego. W pilocie jest zakodowana informacja kto, w jakim wieku i co oglądał. Dlatego też, tak bardzo istotne jest, aby każdy panelista biorący udział w badaniu, wypełnił swoje zadania uczciwie i rzetelnie. Gospodarstwo domowe bierze udział w Panelu przez rok.

Dane z pomiaru oglądalności TV stanowią ok.50% przychodów Spółki. Aby te dane były rzetelne, wiarygodne i zgodne z kodeksem ESOMAR-u, Spółka przeprowadza akcje skierowane do gospodarstw panelowych, mające na celu wsparcie sprzedażowe usług, podnoszenie efektywności sprzedaży. W wyniku takich akcji, panelista otrzymuje od Spółki gratyfikacje w postaci rzeczowego artykułu, który nie jest oznaczony logo Spółki, o wartości nie przekraczającej 100 zł brutto w ciągu roku kalendarzowego (etyka badawcza nie pozwala płacić respondentom za udział w badaniu).Powyższe działania nie mają charakteru reklamy i reprezentacji, a jedynie stanowią motywację do podnoszenia efektywności sprzedaży usług i mają bezpośredni wpływ na wielkość przychodów ze sprzedaży tych właśnie usług. Poniesione wydatki nie będące reklamą, w rozumieniu definicji słownikowej zgodnie z którą reklama to "...rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług", lecz wspierające sprzedaż, należy zaliczyć w pełnej wysokości do kosztów bezpośrednich wykonywanych usług.

Gratyfikacje przekazywane dla gospodarstw domowych z Panelu telemetrycznego, są uwzględnianie w kosztorysie badania, a po jego realizacji, na podstawie powyższego kosztorysu, jest wystawiana faktura sprzedaży dla kontrahenta. Zdaniem Spółki, przekazywane jednorazowo upominki dla osób fizycznych ,które stanowią wsparcie sprzedaży w wysokości do 100 zł brutto, powinny być zaliczane w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów w myśl art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000 r, Nr 54,poz.654 ze zm) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art.16 ust.1. Możliwe jest zatem zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów takich wydatków, które spełniają następujące warunki:zostały faktycznie poniesione,ich poniesienie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi z tego tytułu przychodami,nie zostały wymienione w przepisach zwierających katalog wyłączeń (art.16 ust.1).Celowość danego wydatku wyraża się w tym, że między kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Na podstawie art.16 ust.1 pkt.28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W potocznym rozumieniu pojęć "reklamy" i "reprezentacji", reklama oznacza wszelkie działania polegające na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach i możliwościach ich nabycia, zachęcaniu do nabycia tych towarów itp., natomiast reprezentacja to wszelkie działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy, co możliwe jest m. in. poprzez odpowiedni ubiór pracowników, odpowiedni wystrój firmy czy też sposób podejmowania interesantów i kontrahentów.

Definicja pojęcia reprezentacja wskazuje, że o tego rodzaju wydatkach mówić należy wówczas, gdy, służą one kształtowaniu wizerunku firmy oraz wiedzy o jej działaniach i produktach. Oznacza to, że wydatki na upominki wręczane następnie różnym osobom związanym z firmą kwalifikować należy jako wydatki na reprezentację, jeżeli poprzez te działania firma kształtuje opinię o sobie wśród jej obecnych i potencjalnych kontrahentów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika,że przedmiotem działalności Spółki jest m. in. przeprowadzanie badań telemetrycznych, polegających na ciągłym, elektronicznym pomiarze wielkości i składu widowni telewizyjnej. Przychody z tego tytułu stanowią blisko 50% ogólnej kwoty przychodów Spółki. Badania te Spółka przeprowadza na zlecenie kontrahenta i w zamian za to otrzymuje ona określone wynagrodzenie.

Chcąc zapewnić kontrahentowi rzetelne i wiarygodne informacje, Spółka podejmuje działania skierowane do gospodarstw domowych biorących udział w badaniu, polegające na przekazywaniu tym osobom gratyfikacji w postaci rzeczowej o wartości nie przekraczającej 100 zł. Przedmiot wręczany osobom biorącym udział w badaniu nie jest opatrzony logo Spółki. Jednocześnie, Spółka przygotowując kosztorys dla kontrahenta zlecającego to badanie uwzględnia w nim również wartość gratyfikacji przekazywanych gospodarstwom domowym biorącym udział w badaniu.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu, stanowisko Spółki dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków na nabycie artykułów rzeczowych, które są następnie przekazywane osobom biorącym udział w badaniu telemetrycznym, jest prawidłowe.

Przedmiotowe wydatki nie noszą znamion reprezentacji i reklamy,dlatego też nie ma do nich zastosowania art.16 ust.1 pkt.28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie w/w wydatki ponoszone są, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w celu zwiększenia efektywności sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę i zwiększenia wpływów z tego tytułu. Ponoszenie przedmiotowych wydatków ma na celu zapewnienie klientom Spółki wiarygodnych i rzetelnych informacji. Ponadto Spółka uwzględniając w kosztorysie przygotowywanym dla kontrahentów, a następnie w wystawionej na podstawie tego kosztorysu fakturze, w swoich przychodach uwzględnia również wartość gratyfikacji przekazywanych osobom biorącym udział w badaniu.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...