• Interpretacja indywidualn...
  25.04.2024

ILPP2/443-601/10-3/AK

Interpretacja indywidualna
z dnia 14 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 429 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) zamierza wydzierżawić od firmy. teren na budowę wytwórni mas bitumicznych w Gminie. Wytwórnia ta jest niezbędna Spółce do prowadzenia podstawowej działalności gospodarczej, związanej m.in. z wytwarzaniem mieszanek mineralno-bitumicznych. Realizacja budowy jest uzależniona od przeprowadzenia remontu dwóch dróg dojazdowych prowadzących do wytwórni, ponieważ drogi te nie są przystosowane do ruchu pojazdów ciężarowych. Przedmiotowe drogi są własnością Gminy. w związku z czym planowane jest podpisanie porozumienia pomiędzy Spółką a Gminą, na mocy którego Wnioskodawca wykona własnym staraniem i na własny koszt prace, mające na celu przystosowanie odcinków dróg pod własne potrzeby transportowe.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wyjaśnił, iż za opisane we wniosku czynności, tj. za przekazanie dróg, na których wykona on własnym staraniem i na własny koszt prace, mające na celu przystosowanie pod potrzeby transportowe Spółki odcinków dróg należących do Gminy, Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nieodpłatne świadczenie usług związane z remontem dróg dojazdowych na rzecz Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 5 oraz art. 8 ust. 2 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nieodpłatne świadczenie usług związanych z remontem dróg dojazdowych na rzecz Gminy nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisami określonymi w art. 5, art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - czynności polegające na przebudowie na własny koszt dróg na gruncie nie należącym do Spółki należy rozpatrywać jako nieodpłatne świadczenie usług. Nieodpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli:

1. nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2. a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Zdaniem Spółki, przepisy w zakresie podatku od towarów i usług dają prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z ponoszonym remontem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy /AT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zainteresowany ma prawo odliczyć kwotę podatku VAT poniesionego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby remontowania przedmiotowych dróg.

W przypadku Spółki wykonanie prac, mających na celu przystosowanie dróg do ruchu pojazdów ciężarowych, ma związek z prowadzeniem przedsiębiorstwa, gdyż jest niezbędne do wybudowania wytwórni mas bitumicznych, która będzie własnością Spółki i będzie służyła jej podstawowej działalności gospodarczej. w związku z powyższym, ponieważ nie są spełnione łącznie obie ustawowe przesłanki, gdyż świadczenie usług następuje na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, Wnioskodawca nie ma obowiązku opodatkowania usługi nieodpłatnej przebudowy drogi, podatkiem od towarów i usług nawet, jeżeli uprawniona jest do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wykonania tych usług.

W związku z zasadą neutralności podatku /AT, jeżeli przebudowa drogi wiąże się z prowadzoną działalnością gospodarczą, to wówczas nie należy płacić podatku VAT od nieodpłatnego przekazania jej na rzecz gminy, a koszt przebudowy ponoszony jest w wartości netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. u. UE l Nr 2006.347.1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Stosownie do przepisu art. 8 ust. 2 ustawy, jako odpłatne świadczenie usług traktuje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przy czym niedopełnienie któregokolwiek z ww. warunków jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiona powyżej analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka zamierza wydzierżawić od firmy. teren na budowę wytwórni mas bitumicznych w Gminie. Wytwórnia ta jest niezbędna Spółce do prowadzenia podstawowej działalności gospodarczej, związanej m.in. z wytwarzaniem mieszanek mineralno bitumicznych. Realizacja budowy jest uzależniona od przeprowadzenia remontu dwóch dróg dojazdowych prowadzących do wytwórni, ponieważ drogi te nie są przystosowane do ruchu pojazdów ciężarowych. Przedmiotowe drogi są własnością Gminy. w związku z czym planowane jest podpisanie porozumienia pomiędzy Spółką a Gminą, na mocy którego Wnioskodawca wykona własnym staraniem i na własny koszt prace, mające na celu przystosowanie odcinków dróg pod własne potrzeby transportowe. Zainteresowany za przekazanie Gminie ww. dróg nie otrzyma wynagrodzenia.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawione wyżej przepisy należy stwierdzić, że przekazanie przez Spółkę na rzecz Gminy przedmiotowych dróg, które znajdują się na gruntach Gminy, stanowi w istocie przekazanie jedynie poniesionych nakładów, a więc świadczenie usług.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, czynność nieodpłatnego świadczenia usług podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka podjęła się wyremontowania dróg dojazdowych z uwagi na to, iż nie są przystosowane do ruchu pojazdów ciężarowych. Spółka nie mogłaby prowadzić działalności bez posiadania odpowiedniej klasy dróg do niej prowadzących.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie przekazane nieodpłatnie na rzecz Gminy nakłady na infrastrukturę drogową pozostają w ścisłym związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, hipoteza ww. przepisu nie zostanie wypełniona.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz analizę zdarzenia przyszłego sprawy uznać należy, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych na remont przedmiotowych dróg nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...