• Ustawa o Agencji Mienia W...
  29.03.2024

Ustawa o Agencji Mienia Wojskowego

Stan prawny aktualny na dzień: 29.03.2024

Dz.U.2024.0.98 t.j. - Ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego

Obserwuj akt

ROZDZIAŁ 3. GOSPODARKA FINANSOWA AGENCJI

1.
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego.
2.
(uchylony)
3.
Agencja prowadzi rachunkowość według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598), o ile przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
4.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji podlega badaniu przez biegłego rewidenta.
1.
Agencja otrzymuje dotację podmiotową z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej, na utrzymanie Agencji, gdy planowane do pozyskania przychody z działalności bieżącej, w tym z poszczególnych rodzajów działalności, nie byłyby wystarczające na pokrycie kosztów tej działalności. Wykorzystanie dotacji podmiotowej następuje przez realizację celu, na jaki została przekazana.
2.
Agencja otrzymuje dotację celową z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej, na realizację następujących zadań zleconych:
1)
sfinansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji wynikających z potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej;
2)
przejęcie kompleksów magazynowych w wysokości równej środkom finansowym na pokrycie kosztów, o których mowa w art. 45 przekazanie Agencji kompleksu magazynowego ust. 2 zdanie drugie, zamieszczonym w części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej;
3)
sfinansowanie realizacji zadań dotyczących:
a) planowania i realizowania inwestycji i remontów, w tym zakupów i ulepszeń budynków, lokali mieszkalnych i internatów oraz związanej z nimi infrastruktury, a także zakupów środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, w tym spłaty zobowiązań wraz z kosztami ich obsługi zaciągniętych na te cele,
b) wypłacania osobom uprawnionym świadczeń pieniężnych w postaci:
– odprawy mieszkaniowej,
– świadczenia mieszkaniowego,
– świadczenia finansowego umożliwiającego pokrycie kosztów najmu lokalu mieszkalnego, wypłacanego na podstawie art. 49 uchylony ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2004 r.,
– zryczałtowanego ekwiwalentu wypłacanego na podstawie przepisów art. 24 decyzja o przydziale kwatery ust. 6 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2010 r.,
– ekwiwalentu pieniężnego w zamian za rezygnację z osobnej kwatery stałej, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1203, 1596 i 2533, z 2005 r. poz. 290, z 2008 r. poz. 299 oraz z 2010 r. poz. 143),
c) pokrycia kosztów zakupu lokalu mieszkalnego pozyskanego przez Agencję w przypadku braku w zasobie mieszkaniowym i internatowym Agencji, w miejscowości wybranej przez osoby, o których mowa w art. 23 odprawa mieszkaniowa ust. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, lokalu mieszkalnego odpowiadającego uprawnieniom żołnierza w dniu jego śmierci,
d) pokrycia kosztów leasingu lub najmu lokali mieszkalnych przydzielanych żołnierzom zawodowym na podstawie decyzji o przydziale lokali mieszkalnych, pomniejszonych o przychody należne z tytułu opłat za używanie kwater,
e) pokrycia kosztów remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia,
f) pokrycia kosztów wymiany lub remontu wyposażenia i urządzeń technicznych zużytych w procesie eksploatacji kwater,
g) pokrycia kosztów opróżnienia i przeniesienia żołnierza zawodowego z lokalu mieszkalnego do wskazanego mu lokalu zamiennego na czas trwania remontu, oznaczony i podany do wiadomości, nie dłużej jednak niż na rok, jeżeli rodzaj naprawy tego wymaga, a konieczność naprawy nie powstała z winy osób zajmujących lokal mieszkalny,
h) pokrycia kosztów zajmowania internatów i kwater internatowych przez żołnierzy, o których mowa w art. 51 uprawnienie do miejsca w internacie lub kwaterze internatowej ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
i) pokrycia kosztów związanych z obsługą zadań, o których mowa w lit. a–h,
j) pokrycia kosztów wynikających z realizacji zadań, o których mowa w art. 9 zadania zlecone Agencji ust. 1 pkt 11;
4)
partycypacja w kosztach budowy budynków, lokali mieszkalnych i internatów oraz związanej z nimi infrastruktury;
5)
sfinansowanie realizacji zadania, o którym mowa w art. 9 zadania zlecone Agencji ust. 1 pkt 9, w zakresie realizacji inwestycji i remontów, w tym ulepszeń i zakupów środków trwałych oraz związanej z nimi infrastruktury oraz pokrycia kosztów utrzymania obiektów i infrastruktury o przeznaczeniu wojskowym wykorzystywanych nieodpłatnie bezpośrednio na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, pomniejszonych o przychody należne z tytułu opłat za używanie tych obiektów.
2a.
Wykorzystanie i rozliczenie dotacji na realizację zadania wskazanego w art. 9 zadania zlecone Agencji ust. 1 pkt 9 w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, za dany miesiąc następuje w kolejnym miesiącu, po ustaleniu rzeczywistych przychodów i kosztów, z wyłączeniem ostatniego miesiąca roku, w którym wykorzystanie i rozliczenie dotacji następuje do 31 grudnia.
3.
Agencja otrzymuje dotację celową z budżetu państwa na realizację następujących zadań:
1)
utrzymanie przekazanych Agencji nieruchomości, trwale zbędnych dla resortu obrony narodowej, w tym pokrycie kosztów, o których mowa w art. 47 protokół zdawczo-odbiorczy mienia ust. 2, w danym roku i w kolejnych 3 latach budżetowych, w których nieruchomości są zagospodarowywane, w wysokości równej środkom finansowym na utrzymanie nieruchomości oraz na pokrycie kosztów, o których mowa w art. 47 protokół zdawczo-odbiorczy mienia ust. 2, zamieszczonym w części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej;
1a)
utrzymanie przekazanego Agencji mienia ruchomego, w przypadku gdy planowane do pozyskania przychody z tytułu gospodarowania tym mieniem nie byłyby wystarczające na pokrycie planowanych kosztów jego utrzymania;
2)
utrzymanie przekazanego Agencji mienia, w tym pokrycie kosztów, o których mowa w art. 47 protokół zdawczo-odbiorczy mienia ust. 2, w danym roku i w kolejnych 3 latach budżetowych, w których mienie jest zagospodarowywane, w wysokości równej środkom finansowym na utrzymanie tego mienia oraz na pokrycie kosztów, o których mowa w art. 47 protokół zdawczo-odbiorczy mienia ust. 2, zamieszczonym w części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych;
3)
sfinansowanie realizacji zadań, o których mowa w art. 9 zadania zlecone Agencji ust. 2 pkt 2 i 3, w tym spłaty zobowiązań wraz z kosztami ich obsługi.
4.
W przypadku dokonania korekt planu, o którym mowa w art. 46 plan przekazywania mienia Agencji, odpowiednio Minister Obrony Narodowej lub minister właściwy do spraw wewnętrznych przekazuje Agencji dotację celową z części budżetu państwa, której jest dysponentem, przeznaczoną na utrzymanie mienia objętego korektą na okres od dnia przekazania mienia do końca roku kalendarzowego.
1.
Przychodami Agencji są:
1)
przychody z gospodarowania mieniem;
2)
przychody z działalności gospodarczej;
3)
przychody z darowizn, spadków i zapisów;
4)
przychody z tytułu opłat za używanie lokali mieszkalnych, hoteli i internatów oraz za najem i dzierżawę lokali użytkowych i nieruchomości gruntowych;
5)
przychody z tytułu zbywania składników mienia;
6)
przychody z tytułu zbywania akcji lub udziałów oraz wypłat dywidend w spółkach;
7)
dotacje;
8)
odsetki;
9)
pozostałe przychody.
2.
Z przychodów wymienionych w ust. 1 pokrywa się koszty:
1)
uporządkowania stanu prawnego i prowadzenia ewidencji mienia;
2)
utrzymywania mienia;
3)
gospodarowania mieniem;
4)
pozostałej działalności Agencji.
3.
Wynik finansowy brutto Agencji obciążają odpisy stanowiące równowartość przychodów należnych:
1)
Funduszowi Wsparcia Sił Zbrojnych, o którym mowa w art. 41 Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872);
2)
Funduszowi Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, o którym mowa w art. 31 Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego.
4.
Odpis, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ustala się w wysokości 100% wartości nadwyżki przychodów nad kosztami uzyskanej przez Agencję z gospodarowania koncesjonowanymi i niekoncesjonowanymi ruchomymi składnikami majątku, przekazanymi przez jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane.
5.
Odpis, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, ustala się w wysokości 93% wartości nadwyżki przychodów nad kosztami uzyskanej przez Agencję z gospodarowania mieniem Skarbu Państwa przekazanym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
6.
(uchylony)
7.
(uchylony)
1.
Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych.
2.
Przychodami Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego są środki pieniężne uzyskane z gospodarowania mieniem Skarbu Państwa przekazanym Agencji przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, przekazywane przez Agencję w wysokości odpisu określonego w art. 30 przychody Agencji ust. 5.
3.
Wydatki Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego przeznacza się na realizację zadań inwestycyjnych oraz na modernizację uzbrojenia i wyposażenia organów i jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych.
Środki pieniężne należne Funduszowi Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Funduszowi Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego Agencja przekazuje w terminie do 30. dnia miesiąca następującego po danym kwartale, w wysokości nie mniejszej niż 80% kwoty odpisu za dany kwartał. Agencja dokonuje rozliczenia rocznego w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego.
Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusze własne:
a) fundusz zasobowy będący kapitałem zakładowym – w wartości mienia Skarbu Państwa, o którym mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy pkt 2, przekazanego Agencji do zagospodarowania,
b) fundusz rezerwowy – tworzony z zysku netto Agencji;
2)
fundusze specjalne:
a) fundusz remontowy – tworzony w wartości odpisów na fundusz remontowy odnoszonych w ciężar kosztów,
b) inne fundusze.
Fundusz zasobowy ulega:
1)
zwiększeniu o:
a) wartość mienia Skarbu Państwa, o którym mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy pkt 2, przekazanego Agencji do zagospodarowania na podstawie art. 44 przekazanie Agencji mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania oraz innego mienia przekazanego Agencji,
b) skutki aktualizacji wartości aktywów znajdujących odzwierciedlenie w funduszu zasobowym,
c) wartość mienia powstałego w wyniku realizacji zadań własnych i zleconych sfinansowanych z funduszu rezerwowego,
d) wartość inwestycji i zakupów środków trwałych sfinansowanych z dotacji budżetowych,
e) wartość zysku netto Agencji po podziale wyniku finansowego,
f) wartość rozwiązanych odpisów z tytułu trwałej utraty wartości składników mienia, w tym akcji lub udziałów w spółkach i społecznych inicjatywach mieszkaniowych, stanowiących własność Skarbu Państwa, w przypadku ustania przyczyny, dla której ich dokonano;
2)
zmniejszeniu o:
a) wartość mienia stanowiącego własność Skarbu Państwa – sprzedanego, zlikwidowanego albo przekazanego, w tym nieodpłatnie, przez Agencję, w tym wartość umorzonych akcji lub udziałów,
b) skutki aktualizacji wartości aktywów znajdujących odzwierciedlenie w funduszu zasobowym,
c) umorzenia składników majątkowych zaliczonych do aktywów trwałych stanowiących własność Skarbu Państwa,
d) wartość odpisów z tytułu trwałej utraty wartości składników mienia, w tym akcji lub udziałów w spółkach i społecznych inicjatywach mieszkaniowych, stanowiących własność Skarbu Państwa,
e) pokrycie straty netto Agencji przewyższającej kwotę funduszu rezerwowego.
1.
Fundusz rezerwowy ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto, po podziale wyniku finansowego;
2)
zmniejszeniu o:
a) pokrycie straty netto,
b) wartość wsparcia realizacji zadań, o których mowa w ust. 3.
2.
Z funduszu rezerwowego pokrywa się stratę netto Agencji za rok obrotowy.
3.
Z funduszu rezerwowego Agencja może:
1)
realizować zadania w zakresie finansowania i dofinansowania inwestycji budowlanych i zakupów nieruchomości, ulepszeń i remontów posiadanych zasobów mienia, w tym spłaty zobowiązań wraz z kosztami ich obsługi zaciągniętych na te cele, oraz zakupów innych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
2)
partycypować w kosztach budowy lokali mieszkalnych w społecznych inicjatywach mieszkaniowych utworzonych przez Agencję, przeznaczonych do zakwaterowania żołnierzy zawodowych.
1.
Fundusz remontowy jest tworzony w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi Agencji i przeznaczony na remont tego zasobu. Środki funduszu remontowego pochodzą z wpłat odpisu na fundusz remontowy, dokonywanych na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu. Wysokość odpisu w skali roku wynosi 0,5% wartości odtworzeniowej lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynkach stanowiących własność Skarbu Państwa oraz 0,2% wartości odtworzeniowej lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Skarbu Państwa znajdującego się w budynku wspólnoty mieszkaniowej, obliczonej zgodnie z art. 36 opłaty za lokal mieszkaniowy ust. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Środki funduszu zwiększa się o wpływy z ich oprocentowania.
2.
Fundusz remontowy ulega:
1)
zwiększeniu o wartość:
a) naliczonych w ciągu roku obrotowego odpisów na fundusz remontowy,
b) oprocentowania środków zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym tego funduszu;
2)
zmniejszeniu o wartość:
a) wykonywanych przez oddziały regionalne Agencji remontów zasobu mieszkaniowego Agencji sfinansowanych z funduszu remontowego,
b) opłat związanych z prowadzeniem wyodrębnionego rachunku bankowego tego funduszu.
Decyzję w sprawie podziału wyniku finansowego Agencji za rok obrotowy, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez Ministra Obrony Narodowej, podejmuje, po przedstawieniu propozycji przez Prezesa Agencji, Minister Obrony Narodowej.
1.
Zwalnia się Agencję z opłat sądowych w sprawach cywilnych dotyczących mienia, o którym mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy pkt 2 i 3.
2.
Do zamówień udzielanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720).
Agencja może zaciągać kredyty po uzyskaniu zgody Ministra Obrony Narodowej wydanej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.
Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia gospodarki finansowej Agencji, w tym:
1)
sposób i tryb sporządzania planów finansowych,
2)
sposób i tryb dokonywania zmian w planach finansowych,
3)
sposób realizacji planów finansowych, dokonywania rozliczeń wewnętrznych oraz zaciągania zobowiązań,
4)
sposób rozliczania kosztów działalności,
5)
sposób gospodarowania środkami finansowymi
– biorąc pod uwagę potrzebę przestrzegania zasad celowego i oszczędnego dokonywania wydatków oraz terminowej realizacji zadań.
1.
Należności pieniężne przysługujące Agencji mogą być umarzane w całości lub w części w razie wystąpienia co najmniej jednego z następujących przypadków:
1)
dłużnik, będący osobą fizyczną, zmarł i do dnia śmierci nie ustalono składników majątkowych lub ustalono składniki majątkowe, do których prawo ustało wraz ze śmiercią dłużnika lub posiadał wyłącznie składniki majątkowe niepodlegające egzekucji sądowej lub administracyjnej, na podstawie odpowiednio art 829–833 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1550, z późn. zm.) lub art 8–10 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760), oraz przedmioty codziennego użytku domowego;
2)
dłużnik, będący osobą fizyczną, posiada wyłącznie składniki majątkowe niepodlegające egzekucji sądowej lub administracyjnej, na podstawie odpowiednio art 829–833 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego lub art 8–10 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, oraz przedmioty codziennego użytku domowego albo egzekucja należności spowodowałaby istotne zagrożenie dla dalszej egzystencji osoby dłużnika lub członków jego rodziny;
3)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za zobowiązania podmiotu wykreślonego ponosi Skarb Państwa;
4)
w stosunku do dłużnika zapadło prawomocne orzeczenie w postępowaniu upadłościowym świadczące o braku majątku dłużnika, a do zapłaty należności nie są zobowiązane osoby trzecie;
5)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
6)
kwota należności związana z używaniem lokalu objęta egzekucją trwającą łącznie co najmniej 5 lat nie uległa zmniejszeniu, a lokal został przekazany do zasobu Agencji;
7)
dłużnik będący osobą fizyczną dokonał dobrowolnej spłaty ich części oraz wniósł o umorzenie pozostałych należności, zaś Agencja oceniła, że skutki zawarcia takiej ugody z dłużnikiem będą dla Agencji korzystniejsze niż wyniki prowadzonych czynności egzekucyjnych.
1a.
Ocena skutków zawarcia ugody, o której mowa w ust. 1 pkt 7, następuje w formie pisemnej, z uwzględnieniem okoliczności sprawy, a w szczególności skuteczności dokonanych zajęć w toku prowadzonych czynności egzekucyjnych, czasu ich trwania, kosztów prowadzenia postępowania, składników majątkowych dłużnika oraz jego możliwości finansowych.
2.
Umorzenie należności pieniężnych przysługujących Agencji, w przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane również inne osoby, może nastąpić wtedy, gdy przesłanki umorzenia zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.
3.
Odroczenie terminów płatności należności pieniężnych przysługujących Agencji lub rozłożenie ich na raty, w całości lub w części, może nastąpić w przypadku braku możliwości jednorazowej spłaty zadłużenia wobec Agencji lub okresowego braku zdolności płatniczej dłużnika.
4.
Umorzenie należności pieniężnych przysługujących Agencji może nastąpić na wniosek dłużnika lub z urzędu.
5.
Odroczenie terminów płatności oraz rozłożenie na raty należności pieniężnych przysługujących Agencji może nastąpić na wniosek dłużnika lub z urzędu po wyrażeniu zgody przez dłużnika.
6.
We wnioskach, o których mowa w ust. 4 i 5, wskazuje się informacje dotyczące wystąpienia przesłanek, o których mowa odpowiednio w ust. 1 albo 3, a do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie tych przesłanek.
7.
Organami właściwymi do umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych są:
1)
Prezes Agencji – jeżeli łączna kwota należności głównej przysługującej Agencji od dłużnika jest większa niż 35 000 zł;
2)
właściwi miejscowo i rzeczowo dyrektorzy oddziałów regionalnych Agencji – w pozostałym zakresie.
8.
Jeżeli wniosek został złożony przez kilka osób solidarnie zobowiązanych, a kwota należności głównej obciążająca każdą z nich uzasadnia właściwość organów różnego stopnia, sprawę rozpoznaje Prezes Agencji.
9.
Rozłożenie należności pieniężnych przysługujących Agencji na raty na okres powyżej 2 lat wymaga zgody Prezesa Agencji.
10.
Odsetki ustawowe za opóźnienie nie stanowią należności Agencji, jeżeli ich kwota nie przekracza trzykrotnej wartości opłaty pobieranej przez operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, a dłużnik nie został wezwany lub upomniany do ich zapłaty.
11.
Umorzenie w całości lub w części należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli z pozostawieniem w aktach sprawy oświadczenia Agencji. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4–6, gdy miejsce pobytu dłużnika jest znane, umorzenie należności następuje na podstawie umowy.
12.
Odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności na raty lub umorzenie należności o charakterze cywilnoprawnym następuje na podstawie umowy. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, umorzenie należności o charakterze cywilnoprawnym następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.
13.
W zakresie umarzania, rozkładania na raty lub odraczania należności Agencji, właściwy organ Agencji może żądać od zobowiązanych niezbędnych dokumentów, informacji i wyjaśnień, jak również zwracać się o udzielenie informacji do organów, o których mowa w art. 36 uprawnienia organu egzekucyjnego do żądania informacji ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
1.
Roszczenia Agencji o charakterze administracyjnoprawnym ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.
2.
Do przedawnienia roszczeń administracyjnoprawnych Agencji w zakresie nieuregulowanym niniejszą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy księgi pierwszej tytułu VI ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...