• Ustawa o biegłych rewiden...
  29.03.2024

Ustawa o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym

Stan prawny aktualny na dzień: 29.03.2024

Dz.U.2023.0.1015 t.j. - Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym

Obserwuj akt

Rozdział 7. Nadzór publiczny, organizacja i finansowanie Agencji

1.
Agencja sprawuje nadzór publiczny nad:
1)
wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta;
2)
działalnością firm audytorskich;
3)
działalnością Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, w tym w zakresie wpisu do rejestru;
4)
działalnością firm audytorskich zatwierdzonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie Unii Europejskiej i wpisanych na listę na podstawie art. 58 obowiązek wpisu na listę firm audytorskich firmy zatwierdzonej w innym państwie UE, w zakresie przewidzianym niniejszą ustawą;
5)
działalnością jednostek audytorskich pochodzących z państwa trzeciego i wpisanych na listę na podstawie art. 205 wpis na listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich ust. 1, w zakresie przewidzianym niniejszą ustawą.
2.
Agencja jest właściwym organem w rozumieniu rozporządzenia nr 537/2014 w zakresie niezastrzeżonym dla innych organów.
1.
Komisja Nadzoru Finansowego:
1)
sprawuje nadzór publiczny nad stosowaniem przez jednostki zainteresowania publicznego przepisów tytułu III rozporządzenia nr 537/2014;
2)
wykonuje zadania przewidziane dla właściwego organu, wskazane w art. 16 ust. 3 lit. f i art. 17 ust. 6 rozporządzenia nr 537/2014;
3)
monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących powołania, składu i funkcjonowania komitetu audytu albo rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego lub kontrolnego w przypadku powierzenia im funkcji komitetu audytu.
2.
Komisji Nadzoru Finansowego w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, przysługuje prawo:
1)
żądania, w określonym terminie i zakresie, udzielenia informacji, wyjaśnień i przekazania dokumentów lub sporządzenia ich kopii, w tym objętych obowiązkiem zachowania tajemnicy, od osób i podmiotów wskazanych w art. 23 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia nr 537/2014;
2)
przeprowadzenia kontroli w siedzibie jednostki zainteresowania publicznego;
3)
nakładania kar administracyjnych, o których mowa w art. 193 kary administracyjne nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1, na osoby i podmioty za naruszenia, o których mowa w art. 192 naruszenia przepisów prawa podlegające karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1.
3.
Komisja Nadzoru Finansowego publikuje na stronie internetowej:
1)
do końca roku kalendarzowego – informację dotyczącą planowanych działań na rok następny,
2)
do dnia 31 maja następnego roku – roczne sprawozdanie dotyczące podjętych działań za poprzedni rok
– w zakresie, o którym mowa w ust. 1.
1.
Do zadań Agencji należy:
1)
zatwierdzanie uchwał organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w przypadkach określonych w niniejszej ustawie;
2)
(uchylony)
3)
przeprowadzanie kontroli, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1 oraz art. 123a kontrole w firmach audytorskich w zakresie usług atestacyjnych ust. 1;
4)
przeprowadzanie kontroli tematycznych;
5)
przeprowadzanie kontroli doraźnych;
6)
prowadzenie postępowań wyjaśniających, dochodzeń dyscyplinarnych oraz występowanie jako oskarżyciel przed sądami w sprawach przewinień dyscyplinarnych popełnionych w związku z badaniem ustawowym oraz wykonywaniem innych usług atestacyjnych oraz usług pokrewnych;
7)
prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących naruszeń, o których mowa w art. 182 naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej;
7a)
podejmowanie decyzji o wpisie firmy audytorskiej na listę;
8)
wpisywanie jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich na listę na podstawie art. 205 wpis na listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich ust. 1;
9)
zaskarżanie do sądu administracyjnego uchwał organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w przypadkach określonych w niniejszej ustawie;
10)
rozpatrywanie odwołań od uchwał organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, do których mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
11)
przeprowadzanie weryfikacji dokumentacji stanowiącej podstawę podjęcia przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów uchwał dotyczących wpisu biegłych rewidentów do rejestru;
12)
prowadzenie współpracy międzynarodowej, w szczególności z Komisją Europejską oraz organami nadzoru z innych państw Unii Europejskiej oraz państw trzecich, a także Komitetem Europejskich Organów Nadzoru Audytowego, zwanym dalej „KEONA”, oraz europejskimi urzędami nadzoru;
13)
monitorowanie rynku w zakresie usług świadczonych przez biegłych rewidentów i firmy audytorskie, w szczególności w zakresie, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia nr 537/2014;
14)
przekazywanie do KEONA rocznej zbiorczej informacji dotyczącej kar nałożonych na biegłych rewidentów i firmy audytorskie;
15)
informowanie KEONA o nałożeniu kar, o których mowa w art. 159 kary dyscyplinarne ust. 1 pkt 3, art. 183 rodzaje kar administracyjnych ust. 1 pkt 3–6 oraz art. 193 kary administracyjne nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1 pkt 2;
15a)
podejmowanie działań:
a) służących prawidłowemu funkcjonowaniu rynku biegłych rewidentów i firm audytorskich,
b) mających na celu rozwój rynku biegłych rewidentów i firm audytorskich oraz jego konkurencyjności,
c) mających na celu wspieranie rozwoju innowacyjności rynku biegłych rewidentów i firm audytorskich,
d) edukacyjnych i informacyjnych w zakresie funkcjonowania rynku biegłych rewidentów i firm audytorskich;
15b)
opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie biegłych rewidentów i firm audytorskich;
16)
wykonywanie innych zadań określonych w niniejszej ustawie oraz innych czynności niezbędnych do prawidłowej realizacji tych zadań.
1a.
Przy wykonywaniu zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 15a i 15b, Prezes Agencji współdziała z Radą Agencji.
2.
(uchylony)
3.
(uchylony)
4.
Agencja publikuje na stronie internetowej, do końca roku kalendarzowego, roczny plan działania zawierający informację dotyczącą planowanych na rok następny działań w zakresie nadzoru publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem działań dotyczących nadzoru nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi przeprowadzającymi badania ustawowe jednostek zainteresowania publicznego.
5.
Agencja publikuje na stronie internetowej, do dnia 31 maja następnego roku, roczne sprawozdanie, z uwzględnieniem informacji, o której mowa w ust. 4, obejmujące kompleksową informację o:
1)
funkcjonowaniu systemu zapewniania jakości, w tym:
a) zbiorczą informację o ustaleniach i wnioskach z przeprowadzonych kontroli w firmach audytorskich,
b) zbiorczą informację o zaleceniach wydanych w ramach przeprowadzonych kontroli oraz działaniach sprawdzających realizację tych zaleceń,
c) dane liczbowe o wykorzystanych zasobach finansowych i osobowych,
d) informację o skuteczności i efektywności funkcjonowania systemu zapewniania jakości;
2)
wynikach postępowań dyscyplinarnych;
3)
karach nałożonych na firmy audytorskie;
4)
innych podjętych działaniach nadzorczych.
6.
Agencja może żądać, w określonym terminie i zakresie niezbędnym do wykonywania zadań, udzielenia informacji, wyjaśnień i przekazania dokumentów lub sporządzenia ich kopii, w tym objętych obowiązkiem zachowania tajemnicy, w szczególności od osób i podmiotów wskazanych w art. 23 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia nr 537/2014.
6a.
Firma audytorska przekazuje na żądanie Agencji informacje dotyczące działalności firmy audytorskiej i jej sieci w zakresie, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia nr 537/2014.
7.
Na potrzeby zadań związanych z monitorowaniem rynku w zakresie, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia nr 537/2014, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisja Nadzoru Finansowego udzielają Agencji informacji, wyjaśnień i przekazują jej dokumenty lub ich kopie, w tym objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy.
8.
Organy Polskiej Izby Biegłych Rewidentów są obowiązane przedłożyć Agencji zbiorcze dane niezbędne do sporządzenia informacji, o której mowa w ust. 4, i sprawozdania, o którym mowa w ust. 5.
Agencja publikuje na stronie internetowej, w terminie do dnia 31 marca następnego roku, wykaz firm audytorskich przeprowadzających badania ustawowe w jednostkach zainteresowania publicznego w poprzednim roku wraz z informacjami o spełnieniu kryterium, o którym mowa w art. 16 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 537/2014.
1.
(uchylony
2.
(uchylony)
3.
(uchylony)
4.
Określone czynności służące realizacji zadań, o których mowa w art. 90 zadania Agencji ust. 1, mogą być wykonywane przez ekspertów na podstawie umowy cywilnoprawnej.
5.
Ekspertem może być osoba, która spełnia warunki określone w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji.
1.
Agencja jest państwową osobą prawną.
2.
Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.
3.
Nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw finansów publicznych.
4.
Agencja działa na podstawie przepisów ustawy oraz statutu.
5.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze zarządzenia, nadaje Agencji statut określający jej organizację wewnętrzną, mając na uwadze zakres jej zadań oraz konieczność zapewnienia sprawnej i efektywnej ich realizacji.
1.
Organami Agencji są:
1)
Prezes Agencji;
2)
Rada Agencji.
2.
Prezes Agencji wykonuje zadania Agencji, z wyłączeniem zadań zastrzeżonych przepisami ustawy dla Rady Agencji.
1.
Prezes Agencji reprezentuje Agencję i kieruje jej pracami.
2.
Do zadań Prezesa Agencji należy w szczególności:
1)
przygotowywanie projektu rocznego planu działania Agencji;
2)
sporządzanie projektu rocznego planu finansowego Agencji;
3)
przygotowywanie projektu rocznego sprawozdania Agencji, o którym mowa w art. 90 zadania Agencji ust. 5;
4)
sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Agencji;
5)
prowadzenie gospodarki finansowej Agencji;
6)
zarządzanie majątkiem Agencji.
3.
Prezes Agencji kieruje pracami Agencji przy pomocy Zastępcy Prezesa Agencji.
4.
W razie nieobecności, odwołania albo śmierci Prezesa Agencji, jego zadania i uprawnienia wykonuje Zastępca Prezesa Agencji.
1.
Prezesa Agencji i Zastępcę Prezesa Agencji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw finansów publicznych. Powołanie stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
2.
Prezesem Agencji oraz Zastępcą Prezesa Agencji może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
ma nieposzlakowaną opinię;
3)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
ukończyła studia wyższe w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagraniczne studia wyższe uznane w Rzeczypospolitej Polskiej za równorzędne;
5)
posiada co najmniej 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym;
6)
posiada autorytet, wiedzę oraz doświadczenie w zakresie sprawowania nadzoru nad wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta, które dają rękojmię prawidłowego wykonywania zadań;
7)
w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała i nie służyła w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 pojęcie organów bezpieczeństwa państwa ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2023 r. poz. 342 i 497) oraz nie współpracowała z tymi organami.
3.
Prezes Agencji i Zastępca Prezesa Agencji, niezależnie od warunków, o których mowa w art. 21 rozporządzenia nr 537/2014, co najmniej przez 3 lata przed powołaniem oraz w trakcie trwania kadencji, nie może:
1)
wykonywać czynności rewizji finansowej;
2)
być w sposób bezpośredni lub pośredni powiązany z firmą audytorską;
3)
wchodzić w skład organu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, o którym mowa w art. 26 organy Polskiej Izby Biegłych Rewidentów ust. 1 pkt 2–5.
4.
Kadencja Prezesa Agencji oraz kadencja Zastępcy Prezesa Agencji trwa 4 lata.
5.
Ta sama osoba nie może być Prezesem Agencji lub Zastępcą Prezesa Agencji dłużej niż przez dwie kolejne kadencje. Prezes Agencji lub Zastępca Prezesa Agencji pełni obowiązki do czasu powołania swojego następcy.
6.
Przed powołaniem na stanowisko Prezesa Agencji lub Zastępcy Prezesa Agencji osoba powoływana składa oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 oraz ust. 3, a w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r. – także oświadczenie, o którym mowa w art. 7 obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, albo informację, o której mowa w art. 7 obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego ust. 3a tej ustawy.
Prezes Agencji oraz Zastępca Prezesa Agencji nie może:
1)
zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska badawczo-dydaktycznego lub badawczego na uczelni, naukowo-dydaktycznego lub naukowego w podmiocie, o którym mowa w art. 7 system szkolnictwa wyższego i nauki ust. 1 pkt 2–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, ani wykonywać innych zajęć zawodowych;
2)
należeć do partii politycznej;
3)
wykonywać innych czynności, które pozostają w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogą wywołać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność;
4)
prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z obowiązkami i godnością pełnionej funkcji.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych odwołuje Prezesa Agencji lub Zastępcę Prezesa Agencji przed upływem kadencji w przypadku:
1)
rezygnacji ze stanowiska;
2)
utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej dłużej niż 6 miesięcy potwierdzonej orzeczeniem lekarskim lub innej długotrwałej przeszkody w pełnieniu obowiązków;
3)
rażącego naruszenia przepisów prawa;
4)
zaprzestania spełniania któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 94d tryb powołania i odwołania Prezesa i Zastępcy Prezesa Agencji ust. 2 pkt 1–3 lub ust. 3 lub art. 94e ograniczenia działalności pozazawodowej Prezesa i Zastępcy Prezesa Agencji;
5)
utraty autorytetu dającego rękojmię prawidłowego wykonywania zadań;
6)
złożenia niezgodnego z prawdą oświadczenia, o którym mowa w art. 7 obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, albo niezgodnej z prawdą informacji, o której mowa w art. 7 obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego ust. 3a tej ustawy, stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu.
Do zadań Rady Agencji należy:
1)
przyjmowanie rocznego planu działania Agencji;
2)
opiniowanie projektu rocznego planu finansowego Agencji;
3)
przyjmowanie rocznego sprawozdania Agencji, o którym mowa w art. 90 zadania Agencji ust. 5;
4)
opiniowanie rocznego sprawozdania finansowego Agencji;
5)
okresowe monitorowanie wykonywania rocznego planu działania Agencji;
6)
przyjmowanie sprawozdań z monitorowania rynku, w szczególności w zakresie, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia nr 537/2014;
7)
zatwierdzanie wykazu, o którym mowa w art. 91 publikacja wykazu firm audytorskich przeprowadzających badania ustawowe w jednostkach zainteresowania publicznego;
8)
zatwierdzanie uchwał organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w przypadkach określonych w niniejszej ustawie;
9)
zaskarżanie do sądu administracyjnego uchwał organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w przypadkach określonych w niniejszej ustawie;
10)
zatwierdzanie dokumentów, o których mowa w art. 111 określanie polityk i procedur dotyczących zarządzania systemem kontroli ust. 1 i ust. 2 pkt 1–3;
11)
wykonywanie innych zadań przewidzianych niniejszą ustawą.
1.
W skład Rady Agencji wchodzi Prezes Agencji, Zastępca Prezesa Agencji oraz 8 członków.
2.
Członkami Rady Agencji są:
1)
2 przedstawiciele ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2)
2 przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego;
3)
przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości;
4)
przedstawiciel Polskiej Izby Biegłych Rewidentów rekomendowany przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów;
5)
przedstawiciel organizacji pracodawców;
6)
przedstawiciel Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
3.
Członkowie Rady Agencji uczestniczą osobiście w jej posiedzeniach.
4.
Prezes Agencji, Zastępca Prezesa Agencji oraz członkowie Rady Agencji nie są członkami organu nadzorczego w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933, z późn. zm.).
1.
Członkiem Rady Agencji może być osoba spełniająca warunki, o których mowa w art. 94d tryb powołania i odwołania Prezesa i Zastępcy Prezesa Agencji ust. 2 pkt 1–4, 6 i 7 oraz ust. 3 i art. 94e ograniczenia działalności pozazawodowej Prezesa i Zastępcy Prezesa Agencji pkt 3 i 4.
2.
Do członków Rady Agencji przepisy art. 94d tryb powołania i odwołania Prezesa i Zastępcy Prezesa Agencji ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
1.
Członków Rady Agencji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw finansów publicznych.
2.
Nie później niż 60 dni przed upływem kadencji Rady Agencji kandydatów na członków Rady Agencji rekomendują:
1)
Komisja Nadzoru Finansowego – 4 kandydatów;
2)
Minister Sprawiedliwości – 2 kandydatów;
3)
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów – 2 kandydatów;
4)
organizacje pracodawców – 2 kandydatów;
5)
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. – 2 kandydatów.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych dokonuje wyboru spośród rekomendowanych kandydatów, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniego merytorycznego oraz zróżnicowanego składu Rady Agencji niezbędnego do właściwej realizacji jej zadań.
1.
Kadencja Rady Agencji trwa 4 lata.
2.
Odwołanie członka Rady Agencji przed upływem kadencji następuje:
1)
na jego wniosek;
2)
na wniosek organu lub instytucji, które zgłosiły jego kandydaturę;
3)
z urzędu, w przypadku:
a) zaprzestania spełniania któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 94d tryb powołania i odwołania Prezesa i Zastępcy Prezesa Agencji ust. 2 pkt 1–3 i ust. 3 lub art. 94e ograniczenia działalności pozazawodowej Prezesa i Zastępcy Prezesa Agencji pkt 3 i 4,
b) złożenia niezgodnego z prawdą oświadczenia, o którym mowa w art. 7 obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, albo niezgodnej z prawdą informacji, o której mowa w art. 7 obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego ust. 3a tej ustawy, stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu.
3.
W przypadku śmierci albo odwołania członka Rady Agencji przed upływem kadencji, minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje w jego miejsce nowego członka. Kadencja osoby powołanej w miejsce zmarłego albo odwołanego członka Rady Agencji kończy się wraz z upływem kadencji Rady Agencji. Podmiot, o którym mowa w art. 94j tryb powołania i odwołania członków Rady Agencji ust. 2, przedstawia rekomendację w terminie 30 dni od dnia śmierci albo odwołania członka Rady Agencji. Nieprzedstawienie rekomendacji w wymaganym terminie lub niepowołanie nowego członka nie stanowi przeszkody do działania Rady Agencji. Przepisy art. 94j tryb powołania i odwołania członków Rady Agencji ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
1.
Prezes Agencji reprezentuje Radę Agencji i kieruje jej pracami.
2.
Rada Agencji obraduje na posiedzeniach, którym przewodniczy Prezes Agencji.
2a.
Posiedzenia Rady Agencji mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, umożliwiających przekazywanie obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym.
3.
Prezes Agencji zwołuje posiedzenia Rady Agencji co najmniej raz w miesiącu.
1.
Rada Agencji podejmuje uchwały, w tym wydaje decyzje administracyjne i postanowienia w przypadkach przewidzianych w niniejszej ustawie.
2.
Rada Agencji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej 5 członków oraz Prezesa Agencji. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa Agencji.
3.
Uchwały Rady Agencji mogą być podejmowane w trybie obiegowym po powiadomieniu członków Rady Agencji o treści projektu uchwały i wyznaczonym przez Prezesa Agencji terminie oddania głosu.
3a.
Uchwały Rady Agencji podjęte w trybie obiegowym są ważne, jeżeli w wyznaczonym przez Prezesa Agencji terminie głosy oddało co najmniej 5 członków Rady Agencji oraz Prezes Agencji. Uchwały w trybie obiegowym są podejmowane zwykłą większością głosów, przy czym w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa Agencji.
4.
Uchwały Rady Agencji podpisuje w imieniu Rady Agencji Prezes Agencji.
5.
Rada Agencji uchwala regulamin działania Rady Agencji, który określa szczegółową organizację i tryb pracy, sposób podejmowania uchwał w przypadku, o którym mowa w ust. 3, oraz sposób ich dokumentowania.
1.
Członkowie Rady Agencji otrzymują miesięczne wynagrodzenie. Warunkiem otrzymania wynagrodzenia jest udział w co najmniej jednym posiedzeniu w miesiącu.
2.
Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia członków Rady Agencji, biorąc pod uwagę zakres wykonywanych przez nich zadań oraz znaczenie tych zadań dla efektywnego funkcjonowania Agencji.
4.
Członkowi Rady Agencji przysługuje zwrot kosztów z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju na zasadach określonych w przepisach regulujących wysokość i warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Agencja może upoważnić pracowników Agencji do podejmowania działań w zakresie właściwości Agencji, w tym wydawania decyzji administracyjnych i postanowień . Upoważnienie nie może dotyczyć zadań zastrzeżonych dla Rady Agencji.
1.
Prezes Agencji, Zastępca Prezesa Agencji, członkowie Rady Agencji, pracownicy Agencji i osoby zatrudnione w Agencji na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia albo innych umów o podobnym charakterze, członkowie organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, pracownicy obsługujący te organy, eksperci, o których mowa w art. 92 eksperci Agencji ust. 4, i inne osoby, które współpracują z Agencją w zakresie spraw związanych z usługami atestacyjnymi lub usługami pokrewnymi i działalnością firm audytorskich oraz wykonywaniem zadań nadzoru publicznego, są obowiązani do zachowania tajemnicy.
2.
Tajemnicą objęte są wszystkie uzyskane lub wytworzone w związku ze sprawowaniem nadzoru publicznego informacje lub dokumenty, których udostępnienie mogłoby naruszyć chroniony prawem interes podmiotów lub osób, których te informacje lub dokumenty bezpośrednio lub pośrednio dotyczą, lub utrudnić sprawowanie nadzoru publicznego, jak również informacje lub dokumenty chronione na podstawie odrębnych przepisów.
3.
Prezes Agencji, Zastępca Prezesa Agencji oraz członkowie Rady Agencji mogą dokonywać wzajemnej wymiany informacji lub dokumentów, w tym chronionych na podstawie odrębnych przepisów, w zakresie niezbędnym do prawidłowej realizacji celów nadzoru publicznego sprawowanego przez Agencję.
4.
Prezes Agencji, Zastępca Prezesa Agencji oraz członkowie Rady Agencji mogą udostępniać informacje lub dokumenty uzyskane lub wytworzone w związku z realizacją zadań Agencji, w tym chronione na podstawie odrębnych przepisów, pracownikom podmiotów, o których mowa w art. 94h skład Rady Agencji ust. 2 pkt 1–4, w zakresie niezbędnym do przygotowania opinii lub stanowisk pozostających w bezpośrednim związku z realizacją zadań Agencji.
4a.
Prezes Agencji oraz Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego dokonują wzajemnej wymiany informacji lub dokumentów, w tym informacji chronionych na podstawie odrębnych ustaw, w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowo określonych zadań.
4b.
Agencja udostępnia Prezesowi Rady Ministrów, na jego pisemne żądanie, informacje lub dokumenty uzyskane lub wytworzone w związku z realizacją zadań Agencji, w tym chronione na podstawie odrębnych ustaw. Informacje lub dokumenty są udostępniane przez Agencję na piśmie.
5.
Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy:
1)
udostępnianie informacji lub dokumentów przez organy Polskiej Izby Biegłych Rewidentów Agencji lub przez Agencję organom Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w celu realizacji ustawowo określonych zadań;
2)
udostępnianie przez Agencję lub organy Polskiej Izby Biegłych Rewidentów informacji lub dokumentów:
a) ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,
b) Komisji Nadzoru Finansowego,
c) Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
d) Głównemu Rzecznikowi Dyscypliny Finansów Publicznych,
e) Głównemu Inspektorowi Informacji Finansowej,
f) Policji,
fa) Straży Granicznej,
g) Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu,
h) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
i) Prokuratorowi Generalnemu,
j) Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektorowi izby administracji skarbowej i naczelnikowi urzędu celno-skarbowego,
k) Komitetowi Stabilności Finansowej,
l) Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., jako organizatorowi alternatywnego systemu obrotu, o którym mowa w art. 3 objaśnienie pojęć pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
– w celu realizacji ich ustawowo określonych zadań;
3)
udostępnianie informacji lub dokumentów w przypadkach określonych w niniejszej ustawie lub odrębnych przepisach;
4)
złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
6.
Do zachowania tajemnicy obowiązane są również osoby, które weszły w posiadanie informacji lub dokumentów objętych tą tajemnicą, w związku z udostępnieniem informacji lub dokumentów w przypadkach, o których mowa w ust. 3–5.
7.
Obowiązek zachowania tajemnicy nie jest ograniczony w czasie.
1.
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego.
2.
Projekt rocznego planu finansowego Agencji, po zaopiniowaniu przez Radę Agencji, jest przekazywany przez Agencję ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych do zatwierdzenia.
3.
Zatwierdzony projekt rocznego planu finansowego Agencji jest przekazywany przez Agencję ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w trybie określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
4.
Podstawę gospodarki finansowej Agencji w okresie od dnia 1 stycznia do dnia zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych rocznego planu finansowego Agencji stanowi projekt tego planu.
5.
Rokiem obrotowym Agencji jest rok kalendarzowy.
1.
Przychodami Agencji są:
1)
opłaty z tytułu nadzoru;
2)
opłaty za rozpatrzenie wniosku o wpis na listę;
3)
przychody z tytułu zwrotu kosztów postępowania dyscyplinarnego.
2.
Przychodami Agencji mogą być:
1)
dotacje podmiotowe z budżetu państwa na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 90 zadania Agencji ust. 1;
2)
dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3)
darowizny, zapisy i spadki;
4)
odsetki od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.);
5)
przychody z innych tytułów.
Na koszty Agencji składają się koszty sprawowania nadzoru publicznego, w tym koszty funkcjonowania Agencji i jej organów.
1.
Agencja tworzy następujące fundusze własne:
1)
fundusz podstawowy;
2)
fundusz rezerwowy.
2.
Fundusz podstawowy Agencji odzwierciedla wartość wyposażenia Agencji związanego z jej utworzeniem, na które składa się wartość środków pieniężnych oraz równowartość netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku przekazanych Agencji w związku z jej utworzeniem. Wartości te ustala się na dzień otrzymania przez Agencję wyposażenia.
3.
Fundusz rezerwowy Agencji zwiększa się o zysk netto i zmniejsza się o stratę netto.
1.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji podlega badaniu przez Najwyższą Izbę Kontroli.
2.
Prezes Agencji przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz ze sprawozdaniem z badania oraz opinią Rady Agencji.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji.
1.
Rada Agencji, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia uchwały, o której mowa w art. 90 zadania Agencji ust. 1 pkt 1, zatwierdza uchwałę albo przedstawia do niej zastrzeżenia wraz z uzasadnieniem.
2.
W terminie 30 dni od dnia doręczenia zastrzeżeń wraz z uzasadnieniem organ Polskiej Izby Biegłych Rewidentów przesyła Radzie Agencji:
1)
zmienioną uchwałę uwzględniającą zastrzeżenia albo
2)
uchwałę wraz z uzasadnieniem nieuwzględnienia zastrzeżeń – w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości albo części.
3.
Rada Agencji:
1)
zatwierdza uchwałę, o której mowa w ust. 2,
2)
odmawia zatwierdzenia uchwały, o której mowa w ust. 2 pkt 2
– w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, organ Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały:
1)
przesyła Radzie Agencji zmienioną uchwałę uwzględniającą zastrzeżenia;
2)
może wnieść, za pośrednictwem Rady Agencji, skargę do sądu administracyjnego na zastrzeżenia Rady Agencji, o których mowa w ust. 1, jeżeli uwzględnienie zastrzeżeń prowadziłoby do naruszenia przepisów prawa.
5.
Rada Agencji zatwierdza, w terminie 30 dni od dnia doręczenia, uchwałę, o której mowa w ust. 4 pkt 1.
6.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Agencji może przedłużyć o 30 dni terminy, o których mowa w ust. 1, 3 i 5, informując o tym organ Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.
7.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ Polskiej Izby Biegłych Rewidentów może przedłużyć o 30 dni terminy, o których mowa w ust. 2 i ust. 4 pkt 1, informując o tym Radę Agencji.
8.
Niezatwierdzenie uchwały przez Radę Agencji, w terminie, o którym mowa w ust. 1, 3, 5 lub 6, lub nieprzedstawienie do niej zastrzeżeń w terminie, o którym mowa w ust. 1 lub 6, powoduje jej zatwierdzenie z mocy prawa.
9.
Jeżeli organ Polskiej Izby Biegłych Rewidentów nie dokona czynności, o których mowa w ust. 2 lub ust. 4 pkt 1, Rada Agencji może podjąć uchwałę uwzględniającą treść uchwały organu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów i przedstawionych zastrzeżeń, która wywołuje skutki prawne do czasu zastąpienia jej właściwą uchwałą organu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów zatwierdzoną przez Radę Agencji albo do czasu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego uwzględniającego skargę, o której mowa w ust. 4 pkt 2.
10.
Wydanie orzeczenia, o którym mowa w ust. 9, powoduje zatwierdzenie z mocy prawa uchwały, do której wniesiono zastrzeżenia.
1.
Rada Agencji może wnieść do sądu administracyjnego skargę na niepodlegającą zatwierdzeniu uchwałę organu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, która nie jest decyzją administracyjną lub postanowieniem w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, jeżeli uchwała ta narusza przepisy prawa.
2.
Skargę, o której mowa w ust. 1, wnosi się w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia uchwały, a jeżeli zaskarżana uchwała rażąco narusza prawo – w terminie 6 miesięcy.
3.
Sąd administracyjny oddala skargę albo uchyla uchwałę i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia właściwemu organowi Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, wskazując, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.
4.
Rada Agencji lub sąd administracyjny może wstrzymać wykonanie uchwały organu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów zaskarżonej do sądu administracyjnego, w przypadku gdy uchwała ta może spowodować nieodwracalne skutki prawne.
5.
(uchylony)
Rada Agencji może zwrócić się do organu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów o podjęcie uchwały w określonej sprawie należącej do jego właściwości, wyznaczając jednocześnie termin na jej podjęcie nie krótszy niż 30 dni.
Do postępowań prowadzonych przez Agencję stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W przypadku określonym w art. 24 wyłączenie pracownika organu od udziału w postępowaniu § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego o wyłączeniu od udziału w postępowaniu:
1)
Zastępcy Prezesa Agencji lub członków Rady Agencji – postanawia Prezes Agencji, na wniosek strony, Zastępcy Prezesa Agencji, członka Rady Agencji albo z urzędu;
2)
Prezesa Agencji – postanawia Rada Agencji, podejmując uchwałę bez udziału Prezesa Agencji, na wniosek strony, Prezesa Agencji, Zastępcy Prezesa Agencji, członka Rady Agencji albo z urzędu.
1.
Od decyzji administracyjnej wydanej w pierwszej instancji przez Agencję nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zgodnie z art. 127 odwołania od decyzji wydanej w pierwszej instancji § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
2.
W postępowaniach z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz w sprawie wznowienia postępowania administracyjnego, stwierdzenia nieważności decyzji, a także zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej do Prezesa Agencji, Zastępcy Prezesa Agencji lub członków Rady Agencji nie stosuje się przepisu art. 24 wyłączenie pracownika organu od udziału w postępowaniu § 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.

1.
Agencja przeprowadza kontrole w firmie audytorskiej w zakresie dotyczącym badań ustawowych.
2.
Częstotliwość kontroli jest uzależniona od wyników analizy ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w badaniach ustawowych, przy czym kontrola nie może być przeprowadzana rzadziej niż:
1)
raz na 3 lata – w przypadku firmy audytorskiej przeprowadzającej badania ustawowe jednostek zainteresowania publicznego spełniających kryteria dużej jednostki;
2)
raz na 6 lat – w przypadku firmy audytorskiej przeprowadzającej badania ustawowe jednostek innych niż wskazane w pkt 1.
2a.
Analiza ryzyka, o której mowa w ust. 2, jest przeprowadzana w szczególności w odniesieniu do badań ustawowych wykonywanych na rzecz jednostek zainteresowania publicznego, jednostek mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będących emitentami papierów wartościowych wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu, o którym mowa w art. 3 objaśnienie pojęć pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, oraz innych jednostek o doniosłym znaczeniu publicznym ze względu na charakter prowadzonej przez nie działalności, ich wielkość lub liczbę zatrudnionych pracowników.
3.
Kontrole przeprowadzają pracownicy Agencji, zwani dalej „kontrolerami Agencji”, którzy:
1)
spełniają warunki, o których mowa w art. 26 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia nr 537/2014;
2)
korzystają z pełni praw publicznych;
3)
mają nieposzlakowaną opinię;
4)
nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
3a.
Kontrole w zakresie dotyczącym badań ustawowych jednostek innych niż jednostki zainteresowania publicznego, wraz z kontrolerami Agencji, pod nadzorem kontrolerów Agencji, mogą przeprowadzać osoby niebędące kontrolerami Agencji, które spełniają warunki, o których mowa w ust. 3 pkt 2–4 oraz art. 26 ust. 5 akapit pierwszy lit. c i d rozporządzenia nr 537/2014.
4.
Przed wszczęciem kontroli kontroler Agencji oraz osoba niebędąca kontrolerem Agencji, o której mowa w ust. 3a, składają oświadczenie w zakresie spełnienia warunków, o których mowa w art. 26 organy Polskiej Izby Biegłych Rewidentów ust. 5 akapit pierwszy lit. c i d rozporządzenia nr 537/2014, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

1.
W przypadku niewystarczającej liczby kontrolerów Agencji do przeprowadzenia kontroli, kontrolę przeprowadza ekspert, który poza warunkami, o których mowa w art. 26 ust. 5 akapit pierwszy lit. c i d oraz ust. 5 akapit drugi zdanie czwarte rozporządzenia nr 537/2014, spełnia warunki, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3 pkt 2–4.
2.
Do ekspertów, o których mowa w ust. 1, przepis art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Do kontrolerów Agencji, ekspertów, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji, oraz osób niebędących kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, przepis art. 95 obowiązek zachowania tajemnicy stosuje się odpowiednio.
1.
Agencja wydaje legitymacje służbowe kontrolerom Agencji, ekspertom, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji, oraz osobom niebędącym kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a.
2.
Legitymacja służbowa podlega wymianie albo zwrotowi na każde żądanie Agencji.
3.
W przypadku:
1)
ustania stosunku pracy albo stosunku cywilnoprawnego osoby, której legitymacja służbowa została wydana, wiążącego tę osobę z Agencją – legitymacja służbowa podlega zwrotowi;
2)
zmiany danych zawartych w legitymacji służbowej, jej uszkodzenia, zniszczenia lub upływu terminu jej ważności – legitymacja służbowa podlega wymianie albo zwrotowi.
4.
Legitymacja służbowa zawiera:
1)
dane dotyczące kontrolera Agencji, eksperta, o którym mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji, albo osoby niebędącej kontrolerem Agencji, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a:
a) imię (imiona),
b) nazwisko,
c) stanowisko lub funkcję,
d) wizerunek twarzy;
2)
dane dotyczące legitymacji służbowej:
a) numer legitymacji służbowej,
b) datę wydania,
c) datę ważności,
d) oznaczenie Agencji;
3)
podpis Prezesa Agencji albo Zastępcy Prezesa Agencji.
5.
Podpis, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, może być na legitymacji służbowej odtworzony mechanicznie.
6.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji służbowej wydawanej przez Agencję oraz tryb wydawania, wymiany i zwrotu tej legitymacji, uwzględniając potrzebę zapewnienia właściwej ochrony legitymacji służbowych i możliwości identyfikacji ich posiadaczy.
1.
Agencja określa polityki i procedury dotyczące zarządzania systemem kontroli, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, w tym polityki i procedury związane z niezależnością i obiektywizmem kontrolerów Agencji, ekspertów, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji, osób niebędących kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, pracowników Agencji oraz osób uczestniczących w zarządzaniu systemem kontroli jakości.
2.
Agencja:
1)
określa procedury przeprowadzania kontroli;
2)
określa procedury informowania odpowiednich organów w sytuacji, gdy ustalenia dokonane w trakcie przeprowadzania kontroli mogą wskazywać na działania niezgodne z prawem, a tym samym wymagać wszczęcia przez te organy odpowiednich działań wyjaśniających;
3)
ustala roczne plany kontroli;
4)
sporządza raporty z kontroli oraz raporty z realizacji zaleceń;
5)
upoważnia kontrolerów Agencji, ekspertów, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji, oraz osoby niebędące kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, zwanych dalej „osobami kontrolującymi”, do przeprowadzenia poszczególnych kontroli.
2a.
Określając procedury, o których mowa w ust. 2 pkt 1, bierze się pod uwagę skalę i złożoność działalności kontrolowanej firmy audytorskiej. Procedury przeprowadzania kontroli firmy audytorskiej uwzględniają obowiązywanie zasady proporcjonalności przy stosowaniu krajowych standardów badania przy badaniach ustawowych jednostek innych niż duże jednostki.
2b.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1–3, podlegają zatwierdzeniu przez Radę Agencji.
2c.
Plany kontroli, o których mowa w ust. 2 pkt 3, po zatwierdzeniu przez Radę Agencji, są publikowane na stronie internetowej Agencji.
3.
Na żądanie Agencji, w terminie przez nią wskazanym, nie krótszym niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania żądania, firmy audytorskie przekazują, w formie określonej przez Agencję, wszelkie informacje niezbędne do zaplanowania i przeprowadzenia kontroli, w tym w szczególności informacje dotyczące:
1)
działalności firmy audytorskiej;
2)
badań ustawowych przeprowadzonych przez firmę audytorską;
3)
sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego, skonsolidowanych sprawozdań finansowych tych jednostek oraz sprawozdań finansowych podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej jednostki zainteresowania publicznego.
1.
Zakres kontroli, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, obejmuje:
1)
ocenę systemu wewnętrznej kontroli jakości w kontrolowanej firmie audytorskiej, w tym ocenę polityk i procedur wewnętrznej kontroli jakości tej firmy zapewniających przestrzeganie przez biegłych rewidentów i firmę audytorską:
a) mających zastosowanie standardów badania i kontroli jakości,
b) wymogów w zakresie etyki i niezależności określonych w niniejszej ustawie, zasadach etyki zawodowej oraz art. 4 i art. 5 rozporządzenia nr 537/2014,
c) innych mających zastosowanie przepisów prawa i wynikających z nich obowiązków;
2)
testy zgodności procedur i przegląd akt badań rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych w celu zweryfikowania skuteczności systemu wewnętrznej kontroli jakości;
3)
w związku z ustaleniami dokonanymi na podstawie pkt 1 i 2, ocenę zawartości przynajmniej ostatniego sporządzonego, rocznego sprawozdania z przejrzystości zamieszczonego na stronie internetowej kontrolowanej firmy audytorskiej;
4)
ocenę zgodności wybranej do kontroli dokumentacji badania z obowiązującymi przepisami prawa, wymogami standardów badania, kontroli jakości oraz wymogami w zakresie etyki i niezależności;
5)
ocenę ilości i jakości zasobów osobowych, rzeczowych i finansowych wykorzystanych do przeprowadzenia badania, w tym ocenę przestrzegania wymagań w zakresie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, o którym mowa w art. 8 obowiązki biegłego rewidenta pkt 2, na podstawie analizy wybranej dokumentacji badania w rozumieniu art. 68 objaśnienie pojęć rozdziału pkt 1 oraz polityk i procedur wewnętrznej kontroli jakości kontrolowanej firmy audytorskiej w tym zakresie;
6)
ocenę zgodności z przepisami prawa wynagrodzenia za badanie oraz inne usługi, naliczonego i wypłaconego kluczowemu biegłemu rewidentowi, członkom zespołu wykonującego zlecenie oraz kontrolowanej firmie audytorskiej lub innemu podmiotowi, z którego usług w trakcie badania korzystał kluczowy biegły rewident lub kontrolowana firma audytorska, na podstawie analizy wybranych akt badań, polityk i procedur wewnętrznej kontroli jakości kontrolowanej firmy audytorskiej w tym zakresie;
7)
ocenę zgodności działalności kontrolowanej firmy audytorskiej z ustawą i rozporządzeniem nr 537/2014.
2.
Akta badań, podlegające sprawdzeniu podczas kontroli, wybiera się na podstawie analizy ryzyka nieprawidłowego przeprowadzenia badania ustawowego.
3.
Podczas kontroli sprawdzeniu może podlegać również dokumentacja z wykonania usług atestacyjnych innych niż badanie ustawowe lub usług pokrewnych wykonanych zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu w celu zweryfikowania:
1)
wpływu tych usług na jakość badania ustawowego lub
2)
poprawności wykonania tych usług.
4.
Podczas kontroli osoba kontrolująca dokonuje przeglądu metodyki wykorzystywanej do przeprowadzania badań ustawowych przez firmę audytorską.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, kontrola jest przeprowadzana w zakresie, o którym mowa w art. 123a kontrole w firmach audytorskich w zakresie usług atestacyjnych ust. 3.
1.
Wszczęcie kontroli, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, następuje z dniem doręczenia kontrolowanej firmie audytorskiej imiennego upoważnienia udzielonego osobie kontrolującej przez Agencję oraz okazania legitymacji służbowej osoby kontrolującej.
2.
Upoważnienie zawiera:
1)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
2)
oznaczenie organu przeprowadzającego kontrolę;
3)
datę i oznaczenie miejsca wystawienia upoważnienia;
4)
imię i nazwisko osoby kontrolującej oraz numer jej legitymacji służbowej;
5)
wskazanie kontrolowanej firmy audytorskiej;
6)
określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7)
wskazanie daty wszczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
8)
podpis osoby upoważnionej do wystawienia upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;
9)
pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanej firmy audytorskiej, w tym pouczenie o przysługującym prawie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu.
3.
Zmiana zakresu przedmiotowego kontroli oraz osoby kontrolującej wymaga wystawienia nowego upoważnienia.
1.
Osoba kontrolująca ma prawo:
1)
wstępu do wszystkich pomieszczeń kontrolowanej firmy audytorskiej;
2)
wglądu do wszelkich dokumentów kontrolowanej firmy audytorskiej;
3)
sporządzania uwierzytelnionych kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień i danych niezbędnych do przeprowadzenia kontroli;
4)
wglądu do danych zawartych w systemie teleinformatycznym kontrolowanej firmy audytorskiej oraz sporządzania kopii lub wyciągów z tych danych, w tym w postaci elektronicznej;
5)
żądania udzielania ustnych lub pisemnych wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą, w formie i terminie przez nią wyznaczonych, oraz zapewnienia terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej firmy audytorskiej;
6)
żądania zapewnienia warunków i środków będących w dyspozycji kontrolowanej firmy audytorskiej niezbędnych do sprawnego przeprowadzania kontroli;
7)
żądania zapewnienia nienaruszalności zabezpieczonych przez osobę kontrolującą materiałów pozostawionych na przechowanie w kontrolowanej firmie audytorskiej.
2.
Koszty sporządzenia kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów lub wyciągów z danych zawartych w systemie teleinformatycznym, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, ponosi kontrolowana firma audytorska.
3.
Osoba kontrolująca ma także prawo do żądania udzielenia informacji, w tym przekazania dokumentów, związanych z badaniami ustawowymi przeprowadzonymi przez kontrolowaną firmę audytorską od:
1)
badanych przez kontrolowaną firmę audytorską jednostek, ich jednostek powiązanych i stron z nimi powiązanych;
2)
osób trzecich, którym kontrolowana firma audytorska przeprowadzająca badanie ustawowe zleciła określone czynności w ramach umowy, o której mowa w art. 48 odpowiedzialność firmy audytorskiej ust. 2;
3)
innych osób uczestniczących w czynnościach biegłego rewidenta wykonywanych w ramach badań ustawowych;
4)
osób będących stroną powiązaną z biegłym rewidentem lub kontrolowaną firmą audytorską.
1.
Do osoby kontrolującej stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego dotyczące wyłączenia pracownika.
2.
Osoba kontrolująca może być wyłączona również w przypadku stwierdzenia innych przyczyn, które mogłyby wywołać wątpliwości co do jej bezstronności.
3.
Jeżeli okoliczności będące podstawą wyłączenia ujawnią się w toku kontroli, osoba kontrolująca powstrzymuje się od dalszych czynności i zawiadamia o tym niezwłocznie Agencję.
4.
Wyłączona osoba kontrolująca podejmuje tylko czynności niecierpiące zwłoki ze względu na interes publiczny lub ważny interes kontrolowanej firmy audytorskiej.
5.
O wyłączeniu osoby kontrolującej od udziału w kontroli postanawia Agencja na wniosek kontrolowanej firmy audytorskiej, osoby kontrolującej albo z urzędu.
6.
Agencja, postanawiając o wyłączeniu osoby kontrolującej, upoważnia do przeprowadzenia kontroli inną osobę kontrolującą.
1.
Kontrola, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, jest prowadzona w sposób zdalny, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
2.
Kontrola, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, może być prowadzona w siedzibie:
1)
Agencji,
2)
kontrolowanej firmy audytorskiej lub miejscu wykonywania przez nią działalności
– jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli.
3.
Do kontroli, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, nie stosuje się przepisu art. 51 miejsce przeprowadzania kontroli ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 i 641).
4.
Agencja, w zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli, o którym mowa w art. 48 wszczęcie kontroli ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, przedstawia firmie audytorskiej informacje dotyczące środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, umożliwiających wykonywanie czynności kontrolnych, w tym przekazywanie obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym, które mogą być stosowane w trakcie kontroli przeprowadzanej w sposób, o którym mowa w ust. 1.
5.
Kontrolę prowadzoną w siedzibie Agencji, siedzibie firmy audytorskiej lub w miejscu wykonywania przez firmę audytorską działalności Agencja może kontynuować w sposób, o którym mowa w ust. 1.
6.
W przypadku, o którym mowa w ust. 5, dotychczas przeprowadzone w trakcie kontroli czynności oraz dokonane w jej trakcie ustalenia pozostają w mocy.
1.
W przypadku prowadzenia kontroli w sposób, o którym mowa w art. 115a kontrola w firmie audytorskiej ust. 1, doręczenie:
1)
zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, o którym mowa w art. 48 wszczęcie kontroli ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
2)
imiennego upoważnienia udzielonego osobie kontrolującej przez Agencję do przeprowadzenia kontroli,
3)
zawiadomienia o zakończeniu kontroli,
4)
protokołu kontroli,
5)
informacji o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń, o której mowa w art. 120 zastrzeżenia firmy audytorskiej do protokołu kontroli ust. 2,
6)
zaleceń, o których mowa w art. 121 działania pokontrolne Agencji ust. 1 pkt 1,
7)
raportu z kontroli, o którym mowa w art. 122 raport z kontroli,
8)
innych niezbędnych dokumentów związanych z kontrolą
– następuje przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przy czym w takim przypadku dowodem doręczenia jest potwierdzenie transmisji danych.
2.
Doręczenie dokumentów, o których mowa w ust. 1, następuje na adres poczty elektronicznej, o którym mowa w art. 57 lista firm audytorskich ust. 2 pkt 12, przy czym firma audytorska może wskazać Agencji inny adres poczty elektronicznej przeznaczony do doręczeń dokumentów związanych z prowadzoną kontrolą.
3.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, a w przypadku innych niezbędnych dokumentów związanych z kontrolą, które stanowią odwzorowania cyfrowe dokumentów w postaci papierowej – kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby potwierdzającej zgodność odwzorowania cyfrowego z dokumentem w postaci papierowej.
4.
W przypadku prowadzenia kontroli w sposób, o którym mowa w art. 115a kontrola w firmie audytorskiej ust. 1, kontrolowana firma audytorska:
1)
stosuje środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, umożliwiające wykonywanie czynności kontrolnych, w tym przekazywanie obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym;
2)
wyjaśnienia, oświadczenia i dokumenty kierowane do Agencji składa w formie pisemnej przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przy czym w takim przypadku dowodem doręczenia jest potwierdzenie transmisji danych.
5.
W przypadku gdy w trakcie przeprowadzania kontroli w sposób, o którym mowa w art. 115a kontrola w firmie audytorskiej ust. 1, nie jest możliwe przeprowadzenie danej czynności przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, czynność tę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanej firmy audytorskiej lub miejscu wykonywania przez nią działalności. W takim przypadku dotychczas przeprowadzone w trakcie kontroli czynności oraz dokonane w jej trakcie ustalenia pozostają w mocy.
6.
W przypadku, o którym mowa w ust. 5, osoba kontrolująca informuje kontrolowaną firmę audytorską, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o braku możliwości przeprowadzenia danej czynności przy użyciu środków komunikacji elektronicznej i terminie przeprowadzenia tej czynności w siedzibie firmy audytorskiej lub miejscu wykonywania przez nią działalności.
7.
Czasu przerwy między poinformowaniem firmy audytorskiej o braku możliwości przeprowadzenia danej czynności przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o którym mowa w ust. 6, a przeprowadzeniem danej czynności w siedzibie firmy audytorskiej lub miejscu wykonywania przez nią działalności nie wlicza się do czasu trwania kontroli. Przerwa nie może być dłuższa niż 5 dni roboczych.
1.
W przypadku prowadzenia kontroli w siedzibie Agencji doręczenie dokumentów, o których mowa w art. 115b doręczanie dokumentów w przypadku kontroli firmy audytorskiej prowadzonej w sposób zdalny ust. 1, może nastąpić przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przy czym w takim przypadku dowodem doręczenia jest potwierdzenie transmisji danych. Przepisy art. 115b doręczanie dokumentów w przypadku kontroli firmy audytorskiej prowadzonej w sposób zdalny ust. 2 i 3 stosuje się.
2.
W przypadku prowadzenia kontroli w siedzibie Agencji kontrolowana firma audytorska na żądanie osoby kontrolującej:
1)
stosuje środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, umożliwiające wykonywanie czynności kontrolnych, w tym przekazywanie obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym;
2)
wyjaśnienia, oświadczenia i dokumenty kierowane do Agencji składa w formie pisemnej przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przy czym w takim przypadku dowodem doręczenia jest potwierdzenie transmisji danych.
3.
W przypadku gdy w trakcie przeprowadzania kontroli w siedzibie Agencji nie jest możliwe przeprowadzenie danej czynności przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, czynność tę przeprowadza się bez wykorzystania tych środków w siedzibie Agencji, siedzibie kontrolowanej firmy audytorskiej lub miejscu wykonywania przez nią działalności. W takim przypadku dotychczas przeprowadzone w trakcie kontroli czynności oraz dokonane w jej trakcie ustalenia pozostają w mocy.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, osoba kontrolująca informuje kontrolowaną firmę audytorską, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o braku możliwości przeprowadzenia danej czynności przy użyciu środków komunikacji elektronicznej oraz o terminie przeprowadzenia tej czynności w siedzibie Agencji, siedzibie firmy audytorskiej lub miejscu wykonywania przez nią działalności.
5.
Czasu przerwy między poinformowaniem firmy audytorskiej o braku możliwości przeprowadzenia danej czynności przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 objaśnienie pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o którym mowa w ust. 4, a przeprowadzeniem danej czynności bez wykorzystania tych środków w siedzibie Agencji, siedzibie firmy audytorskiej lub miejscu wykonywania przez nią działalności nie wlicza się do czasu trwania kontroli. Przerwa nie może być dłuższa niż 5 dni roboczych.
1.
Kontrola, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, jest przeprowadzana w godzinach pracy lub czasie faktycznego wykonywania działalności przez kontrolowaną firmę audytorską.
1a.
(uchylony)
2.
Kontrolowana firma audytorska lub upoważniona przez nią osoba ma prawo uczestniczyć w czynnościach kontrolnych.
3.
W czasie trwania kontroli kontrolowana firma audytorska wypełnia obowiązki, o których mowa w art. 114 uprawnienia osoby kontrolującej firmę audytorską, w terminach i formach wskazanych przez osobę kontrolującą.
4.
Dokumenty przedstawiane przez kontrolowaną firmę audytorską na potrzeby przeprowadzanej kontroli są sporządzane w języku polskim lub firma audytorska zapewnia ich pisemne tłumaczenie na język polski.
1.
Dowodami, na podstawie których dokonuje się ustaleń kontroli, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, są:
1)
dokumenty;
2)
dane zawarte w systemach teleinformatycznych kontrolowanej firmy audytorskiej;
3)
ustne lub pisemne wyjaśnienia w zakresie objętym kontrolą;
4)
oświadczenia osób trzecich;
5)
wyniki oględzin;
6)
inne materiały, które mogą przyczynić się do stwierdzenia stanu faktycznego w zakresie objętym kontrolą.
2.
Wszelkie przedstawione w trakcie kontroli dokumenty oraz informacje sporządzane przez kontrolowaną firmę audytorską na potrzeby kontroli podpisuje, wskazując swoje imię i nazwisko, osoba przedstawiająca dokument lub sporządzająca informację. W przypadku odmowy podpisania, osoba kontrolująca sporządza adnotację.
3.
Zgodność z oryginałem kopii odpisów lub wyciągów z dokumentów potwierdza kontrolowana firma audytorska lub upoważniona przez nią osoba.
4.
W przypadku niebezpieczeństwa utraty dowodów osoba kontrolująca może wskazać sposób zabezpieczenia dowodów przez przechowywanie ich w siedzibie kontrolowanej firmy audytorskiej lub miejscu wykonywania przez nią działalności w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu.
5.
O zwolnieniu dowodów spod zabezpieczenia decyduje osoba kontrolująca.
1.
Zakończenie kontroli, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, następuje z dniem doręczenia kontrolowanej firmie audytorskiej zawiadomienia o jej zakończeniu.
2.
W terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli osoba kontrolująca sporządza protokół kontroli.
3.
Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1)
nazwę i adres kontrolowanej firmy audytorskiej;
2)
wskazanie jednostek organizacyjnych kontrolowanej firmy audytorskiej objętych kontrolą;
3)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób kontrolujących;
4)
datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz wzmianki o jego zmianach;
5)
określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
6)
określenie dnia wszczęcia i zakończenia kontroli;
7)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających oświadczenia oraz udzielających informacji i wyjaśnień w trakcie przeprowadzania kontroli;
8)
opis wykonanych czynności kontrolnych oraz ustaleń faktycznych i opis stwierdzonych nieprawidłowości oraz ich zakres, w tym opis ustaleń faktycznych i opis stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie sprawozdania z przejrzystości;
9)
opis załączników, z podaniem nazwy każdego załącznika;
10)
pouczenie kontrolowanej firmy audytorskiej o przysługującym prawie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu;
11)
określenie miejsca i dnia sporządzenia protokołu kontroli.
4.
Protokół kontroli podpisuje kontroler Agencji lub ekspert, o którym mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji.
1.
Protokół kontroli, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, sporządza się w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden doręcza się kontrolowanej firmie audytorskiej.
2.
Po doręczeniu protokołu kontroli nie dokonuje się w protokole żadnych poprawek ani dopisków.
3.
Oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe prostuje osoba podpisująca protokół, parafując sprostowania. Agencja o sprostowaniu oczywistych omyłek informuje pisemnie kontrolowaną firmę audytorską.

1.
W terminie 20 dni roboczych od dnia doręczenia protokołu kontroli, o którym mowa w art. 119 zasady sporządzania protokołu kontroli ust. 1, kontrolowana firma audytorska może zgłosić Agencji pisemne, umotywowane zastrzeżenia do protokołu.
2.
O sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń Agencja informuje kontrolowaną firmę audytorską w terminie 14 dni roboczych od dnia ich otrzymania.
3.
W przypadku niezgłoszenia zastrzeżeń w terminie wskazanym w ust. 1 przyjmuje się, że kontrolowana firma audytorska nie kwestionuje ustaleń kontroli.
1.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas kontroli, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, Agencja podejmuje następujące działania pokontrolne:
1)
kieruje do kontrolowanej firmy audytorskiej zalecenia wraz z określeniem odpowiedniego terminu umożliwiającego ich realizację; w przypadku zaleceń dotyczących systemu wewnętrznej kontroli jakości termin ich realizacji nie może przekraczać 12 miesięcy;
2)
jeżeli istnieją do tego podstawy – wszczyna postępowanie wyjaśniające lub dochodzenie dyscyplinarne lub składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przewinienia dyscyplinarnego do Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego;
3)
w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, o których mowa w art. 182 naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej ust. 1 – wszczyna wobec kontrolowanej firmy audytorskiej postępowanie administracyjne.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, osoby kontrolujące dokonują weryfikacji realizacji zaleceń, której ustalenia zawierają w raporcie z realizacji zaleceń sporządzanym przez Agencję.
3.
Przepisy ust. 1 pkt 2 lub 3 stosuje się również w przypadku niewykonania zaleceń, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
Agencja kieruje do kontrolowanej firmy audytorskiej raport z kontroli, o której mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, zawierający główne ustalenia i wnioski z kontroli, w tym zalecenia, o których mowa w art. 121 działania pokontrolne Agencji ust. 1 pkt 1, a także informacje o planowanych działaniach pokontrolnych, o których mowa w art. 121 działania pokontrolne Agencji ust. 1 pkt 2 lub 3.
1.
Agencja może przeprowadzać kontrole tematyczne w firmach audytorskich, w zakresie dotyczącym usług atestacyjnych i usług pokrewnych wykonanych zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu.
2.
Kontrola tematyczna jest prowadzona, na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez Agencję, przez kontrolerów Agencji.
3.
W trakcie kontroli tematycznych kontrolerzy Agencji mogą korzystać z pomocy ekspertów, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji. Przepisy art. 95 obowiązek zachowania tajemnicy i art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 4 stosuje się odpowiednio.
3a.
Kontrole tematyczne w firmach audytorskich, w zakresie usług atestacyjnych i usług pokrewnych wykonanych zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu na rzecz jednostek innych niż jednostki zainteresowania publicznego wraz z kontrolerami Agencji, pod nadzorem kontrolerów Agencji, mogą przeprowadzać osoby niebędące kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a. Przepisy art. 95 obowiązek zachowania tajemnicy, art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 4 i art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji ust. 1 stosuje się odpowiednio.
4.
Zakres kontroli tematycznych może obejmować wybrane zagadnienia, o których mowa w art. 112 zakres kontroli w firmie audytorskiej ust. 1.
5.
Kontrolowana firma audytorska jest obowiązana udzielać wszelkich żądanych informacji i wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą tematyczną, w wyznaczonej postaci i wyznaczonym terminie przez osobę kontrolującą.
6.
Agencja sporządza sprawozdanie z kontroli tematycznych zawierające ogólne ustalenia i wnioski wraz ze wskazaniem działań zaradczych, jakie firmy audytorskie mają podjąć, w związku z ustaleniami zawartymi w sprawozdaniu.
7.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 6, jest publikowane na stronie internetowej Agencji.
8.
Do kontroli tematycznych przepisy art. 111 określanie polityk i procedur dotyczących zarządzania systemem kontroli ust. 1 i 2, art. 113 upoważnienie do przeprowadzenia kontroli w firmie audytorskiej, art. 114 uprawnienia osoby kontrolującej firmę audytorską ust. 1 i 2, art. 115 wyłączenie od czynności kontroli w firmie audytorskiej, art. 115a kontrola w firmie audytorskiej, art. 115b doręczanie dokumentów w przypadku kontroli firmy audytorskiej prowadzonej w sposób zdalny ust. 1 pkt 1–3, 8 i ust. 2–7, art. 115c doręczanie dokumentów w przypadku kontroli firmy audytorskiej prowadzonej w siedzibie Agencji, art. 116 miejsce i czas przeprowadzania kontroli firmy audytorskiej, uczestnictwo w czynnościach kontrolnych ust. 4, art. 117 dowody, na podstawie których dokonuje się ustaleń kontroli oraz art. 118 protokół kontroli ust. 1 stosuje się odpowiednio.
1.
Agencja może przeprowadzać kontrole w firmach audytorskich w zakresie dotyczącym usług atestacyjnych innych niż badanie ustawowe lub usług pokrewnych wykonanych zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu w celu zweryfikowania poprawności wykonania tych usług.
2.
Częstotliwość kontroli jest uzależniona od wyników analizy ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w wykonaniu usług, o których mowa w ust. 1.
3.
Zakres kontroli może obejmować ocenę:
1)
systemu wewnętrznej kontroli jakości w kontrolowanej firmie audytorskiej, w tym ocenę polityk i procedur wewnętrznej kontroli jakości tej firmy zapewniających przestrzeganie przez biegłych rewidentów i firmę audytorską:
a) mających zastosowanie krajowych standardów wykonywania zawodu i krajowych standardów kontroli jakości,
b) wymogów w zakresie etyki i niezależności określonych w zasadach etyki zawodowej,
c) innych mających zastosowanie przepisów prawa i wynikających z nich obowiązków;
2)
zgodności wybranej do kontroli dokumentacji wykonanej usługi z obowiązującymi przepisami prawa, krajowymi standardami wykonywania zawodu i krajowymi standardami kontroli jakości oraz wymogami w zakresie etyki i niezależności.
4.
(uchylony)
5.
Kontrola jest prowadzona przez kontrolerów Agencji lub osoby niebędące kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez Agencję. W trakcie kontroli kontrolerzy Agencji oraz osoby niebędące kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, mogą korzystać z pomocy ekspertów, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji.
6.
Do kontrolerów Agencji, osób niebędących kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, oraz ekspertów, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji, przepisy art. 95 obowiązek zachowania tajemnicy i art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 4 stosuje się odpowiednio.
7.
Dokumentację wykonanych usług, podlegającą sprawdzeniu podczas kontroli, wybiera się na podstawie analizy ryzyka nieprawidłowego wykonania tych usług.
8.
Do kontroli przepisy art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji ust. 1, art. 111 określanie polityk i procedur dotyczących zarządzania systemem kontroli ust. 1 i 2, art. 113 upoważnienie do przeprowadzenia kontroli w firmie audytorskiej, art. 114 uprawnienia osoby kontrolującej firmę audytorską ust. 1 i 2, art. 115 wyłączenie od czynności kontroli w firmie audytorskiej–115c, art. 116 miejsce i czas przeprowadzania kontroli firmy audytorskiej, uczestnictwo w czynnościach kontrolnych ust. 2–4 i art. 117 dowody, na podstawie których dokonuje się ustaleń kontroli–122 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku powzięcia informacji o nieprawidłowościach w przeprowadzaniu badań ustawowych lub świadczeniu usług atestacyjnych innych niż badanie ustawowe lub usług pokrewnych wykonanych zgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu, Agencja może przeprowadzić kontrolę w firmach audytorskich, zwaną dalej „kontrolą doraźną”.
2.
Przedmiotem kontroli doraźnej jest wyjaśnienie, czy nieprawidłowości, o których powzięto informację, mają miejsce. Kontrola doraźna może być przeprowadzona w zakresie wszystkich lub wybranych zagadnień określonych w art. 112 zakres kontroli w firmie audytorskiej ust. 1 lub art. 123a kontrole w firmach audytorskich w zakresie usług atestacyjnych ust. 3.
3.
Kontrola doraźna jest prowadzona przez kontrolerów Agencji lub osoby niebędące kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez Agencję. W trakcie kontroli doraźnych kontrolerzy Agencji oraz osoby niebędące kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, mogą korzystać z pomocy ekspertów, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji.
4.
Do kontrolerów Agencji, osób niebędących kontrolerami Agencji, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 3a, oraz ekspertów, o których mowa w art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji, przepisy art. 95 obowiązek zachowania tajemnicy i art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 4 stosuje się odpowiednio.
5.
Kontrolowana firma audytorska jest obowiązana udzielać wszelkich żądanych informacji i wyjaśnień, w tym przekazywać dokumenty, w zakresie objętym kontrolą doraźną, w wyznaczonej postaci i wyznaczonym terminie przez osobę kontrolującą.
6.
Przekazanie na potrzeby przeprowadzanej kontroli doraźnej informacji, stanowiących tajemnice ustawowo chronione, nie stanowi naruszenia tych tajemnic.
6a.
W przypadku podejrzenia rażącego naruszenia przez firmę audytorską przepisów prawa, krajowych standardów wykonywania zawodu lub zasad etyki w związku z badaniami ustawowymi lub świadczeniem usług atestacyjnych innych niż badanie ustawowe lub usług pokrewnych oraz jeżeli jest to istotne dla zapewnienia prawidłowego:
1)
funkcjonowania, stabilności, bezpieczeństwa, przejrzystości lub zaufania do rynku finansowego, lub zapewnienia ochrony interesów uczestników tego rynku lub
2)
funkcjonowania, stabilności lub bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, lub
3)
funkcjonowania, stabilności lub bezpieczeństwa rynku usług świadczonych przez firmy audytorskie
– Agencja może przeprowadzić kontrolę doraźną również wtedy, gdy w kontrolowanej firmie audytorskiej prowadzona jest równocześnie kontrola przez inny organ lub Agencja wyczerpała limit czasu trwania kontroli w danym roku kalendarzowym, o którym mowa w art. 55 czas trwania kontroli przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Warunkiem niezbędnym do jej przeprowadzenia jest uchwała podjęta przez Radę Agencji.
6b.
Czas trwania kontroli doraźnej, o której mowa w ust. 6a, nie może przekroczyć czasu, o którym mowa w art. 55 czas trwania kontroli przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
7.
Do kontroli doraźnych przepisy art. 109 wymogi wobec eksperta przeprowadzającego kontrolę z upoważnienia Agencji ust. 1, art. 111 określanie polityk i procedur dotyczących zarządzania systemem kontroli ust. 1 i 2, art 113–115c, art. 116 miejsce i czas przeprowadzania kontroli firmy audytorskiej, uczestnictwo w czynnościach kontrolnych ust. 4 i art 117–122 stosuje się odpowiednio.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie do kontroli, o których mowa w art. 106 kontrole w firmie audytorskiej ust. 1, art. 123 kontrole tematyczne w firmach audytorskich ust. 1, art. 123a kontrole w firmach audytorskich w zakresie usług atestacyjnych ust. 1 oraz art. 124 kontrola doraźna w firmach audytorskich ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art 6–16, art 32–34, art 39–60, art 67–88a, z tym że termin wskazany w art. 79 przekazywanie dokumentacji badania ustawowego § 1 wynosi 3 dni, i art 123–126 oraz art 141–144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych jest organem właściwym w sprawach:
1)
skarg i wniosków, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego,
2)
petycji, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870)
– dotyczących działalności Agencji, jej organów oraz zadań przez nią wykonywanych.
1.
W ramach sprawowania nadzoru publicznego, o którym mowa w art. 88 zadania nadzorcze Agencji, Agencji przysługuje prawo do uczestnictwa, za pośrednictwem swoich przedstawicieli, w posiedzeniach organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.
2.
Rada Agencji może nałożyć na Polską Izbę Biegłych Rewidentów karę pieniężną w wysokości 10 000 zł, jeżeli organ Polskiej Izby Biegłych Rewidentów nie podejmuje w wyznaczonym terminie uchwały, o podjęcie której Rada zwróciła się w trybie art. 104 wniosek Agencji do organu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów o podjęcie uchwały.
3.
Od decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, zgodnie z art. 127 odwołania od decyzji wydanej w pierwszej instancji § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
4.
Kara pieniężna jest wymagalna w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się ostateczna.
5.
W sprawach, o których mowa w ust. 2, Polska Izba Biegłych Rewidentów jest reprezentowana przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów. Organ, którego działania lub zaniechania dotyczy postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 2, może przystąpić do postępowania w charakterze strony do czasu zakończenia sprawy w pierwszej instancji.
6.
Kara pieniężna, o której mowa w ust. 4, podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
7.
Do kar pieniężnych stosuje się ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
8.
Na postanowienia Rady Agencji w sprawach rozstrzygnięć i stanowiska wierzyciela dotyczących postępowania egzekucyjnego zażalenie nie przysługuje.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...