2. W toku procedury certyfikacji, podmiot certyfikujący bada sytuację wykonawcy w zakresie objętym wnioskiem o certyfikację, w tym sprawdza informacje o wykonawcy za pomocą wszelkich dostępnych środków, w szczególności dokumentów i oświadczeń, rejestrów publicznych w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006, 1019 i 1158) oraz innych baz danych prowadzonych przez podmioty publiczne lub niepubliczne, a także przez bezpośredni kontakt podmiotu certyfikującego z podmiotami, z którymi wykonawca podejmował współpracę bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu trzeciego.
3. W przypadku gdy wykonawca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 18 rozpoczęcie procedury certyfikacji ust. 3, podmiot certyfikujący zwraca się do właściwych organów o wydanie zaświadczeń w zakresie niezbędnym do udzielenia certyfikacji niepodlegania wykluczeniu, potwierdzających, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w celu potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu, na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 128 wezwanie wykonawcy do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia dokumentacji ust. 6 Prawa zamówień publicznych.
4. Podmiot certyfikujący samodzielnie pozyskuje podmiotowe środki dowodowe w zakresie niezbędnym do udzielenia certyfikacji, w przypadku gdy środki te mogą być pozyskane:
1)
za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
2)
na podstawie posiadanego przez ten podmiot prawa do uzyskania informacji z rejestrów publicznych w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do prowadzenia stałego nadzoru nad aktualnością ważności certyfikacji oraz na potrzeby przeprowadzenia aktualizacji jej ważności.
(Art. 20 wchodzi w życie 12 stycznia 2026 r.)
5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do prowadzenia stałego nadzoru nad aktualnością ważności certyfikacji oraz na potrzeby przeprowadzenia aktualizacji jej ważności.
(Art. 20 wchodzi w życie 12 stycznia 2026 r.)