• Ustawa o dochodach jednos...
  16.10.2025

Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Stan prawny aktualny na dzień: 16.10.2025

Dz.U.2024.0.1572 - Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Obserwuj akt

Rozdział 3 Zasady ustalania i przekazywania dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego

1.
Kwotę rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od
osób fizycznych ustala się, mnożąc, zwaloryzowane zgodnie z ust. 2, dochody podatników podatku dochodowego od osób
fizycznych zamieszkałych na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego za rok bazowy przez odpowiednią wysokość udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych określoną w art. 8 wysokość udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych ust. 1.
2.
Dochody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych waloryzuje się według wzoru:



w którym poszczególne symbole oznaczają:
n – rok budżetowy,
n − i – rok poprzedzający o i lat rok budżetowy (rok, z którego pochodzą waloryzowane dane),
DPITn – dochody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych w roku n,
DPITn−i – dochody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych w roku n − i,
E(WYNn) – prognozowane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w założeniach projektu budżetu państwa na rok n opracowanych zgodnie z przepisami o finansach publicznych przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w roku n,
WYNn-i – przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w roku n − i, ustalone przez Główny Urząd Statystyczny do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy,
E(ZATn) – prognozowane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w założeniach projektu budżetu państwa na rok n opracowanych zgodnie z przepisami o finansach publicznych zatrudnienie w gospodarce narodowej w roku n,
ZATn-i – zatrudnienie w gospodarce narodowej w roku n − i, ustalone przez Główny Urząd Statystyczny do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy.
1.
Kwotę rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych ustala się, mnożąc, zwaloryzowane zgodnie z ust. 2, dochody podatników podatku dochodowego od osób prawnych mających siedzibę na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego za rok bazowy przez odpowiednią wysokość udziału w podatku dochodowym od osób prawnych określoną w art. 8 wysokość udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych ust. 2.
2.
Dochody podatników podatku dochodowego od osób prawnych waloryzuje się według wzoru:



w którym poszczególne symbole oznaczają:
n – rok budżetowy,
n − i – rok poprzedzający o i lat rok budżetowy (rok, z którego pochodzą waloryzowane dane),
DCITn – dochody podatników podatku dochodowego od osób prawnych w roku n,
DCITn-1 – dochody podatników podatku dochodowego od osób prawnych w roku n − i,
E(PKBn) – prognozowaną przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w założeniach projektu budżetu państwa na rok n opracowanych zgodnie z przepisami o finansach publicznych wartość produktu krajowego brutto w roku n,
PKBn-1 – wartość produktu krajowego brutto w roku n − i, ustalona przez Główny Urząd Statystyczny do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy.
1.
Dochody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz dochody podatników podatku dochodowego od osób prawnych, o których mowa w art. 11 ustalanie kwoty rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 12 ustalanie kwoty rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych, ustala się na podstawie danych zawartych w złożonych za rok bazowy zeznaniach podatkowych, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy.
2.
W przypadku gdy dane, o których mowa w ust. 1, nie są dostępne, dochody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz dochody podatników podatku dochodowego od osób prawnych ustala się na podstawie danych z ostatniego roku, za który dane te są dostępne, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy i waloryzuje się odpowiednio zgodnie z art. 11 ustalanie kwoty rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych ust. 2 i art. 12 ustalanie kwoty rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych ust. 2.
3.
Kwoty rocznego dochodu jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku dochodowym od osób prawnych ustala minister właściwy do spraw finansów publicznych.
1.
Jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego, na obszarze której ma siedzibę, w celu ustalenia dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych, dochód tego podatnika rozdziela się między jednostki samorządu terytorialnego proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w zakładzie (oddziale) położonym na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej oraz zakładów (oddziałów) tych spółek.
3.
W przypadku podatnika podatku dochodowego od osób prawnych prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład (oddział) część dochodu tego podatnika rozdziela się między jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze których wykonują prace, na podstawie umowy o pracę, osoby zatrudnione przez tego podatnika lub przez jego zagraniczny zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych przez niego lub ten zagraniczny zakład (oddział) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4.
Zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego, na obszarze której podatnik ma siedzibę.
1.
Środki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego, które na podstawie odrębnych przepisów pobiera naczelnik urzędu skarbowego, są odprowadzane na rachunek budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego w terminie 14 dni od dnia, w którym wpłynęły na rachunek urzędu skarbowego.
2.
W przypadku zmiany banku prowadzącego obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub zmiany numeru rachunku bankowego do obsługi jej budżetu, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do przekazania:
1)
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, w terminie 30 dni przed dniem zamknięcia rachunku funkcjonującego przed zmianą, informacji o nowym rachunku bankowym;
2)
właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia aktualizacyjnego na formularzu określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2024 r. poz. 375).
1.
Jeżeli dochody jednostek samorządu terytorialnego nie zostaną przekazane w terminie, o którym mowa w art. 15 termin odprowadzania środków, które pobiera naczelnik urzędu skarbowego ust. 1, jednostce samorządu terytorialnego przysługują odsetki w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych.
2.
Jednostce samorządu terytorialnego nie przysługują odsetki, o których mowa w ust. 1, w przypadku niedopełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 15 termin odprowadzania środków, które pobiera naczelnik urzędu skarbowego ust. 2.
Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje jednostce samorządu terytorialnego, na wniosek przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego, kwartalne informacje o stanie i terminach realizacji dochodów, o których mowa w art. 15 termin odprowadzania środków, które pobiera naczelnik urzędu skarbowego ust. 1.
Wpływy z:
1)
opłaty skarbowej są wpłacane na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których ma siedzibę właściwy miejscowo organ podatkowy;
2)
opłaty skarbowej z tytułu dokonania czynności urzędowej, wydania zaświadczenia lub zezwolenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) są wpłacane na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, których jest on organem wykonawczym.
Wpływy z podatku od spadków i darowizn są przekazywane:
1)
w przypadku nabycia, w drodze darowizny lub tytułem polecenia darczyńcy: własności nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego i prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których jest położona nieruchomość,
b) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania nabywca – jeżeli nieruchomość jest położona na obszarze różnych gmin lub miast na prawach powiatu lub darowizna albo polecenie darczyńcy obejmuje nieruchomości położone na obszarze różnych gmin lub miast na prawach powiatu,
c) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania lub siedzibę darczyńca – jeżeli darowizna albo polecenie darczyńcy obejmuje nieruchomości, o których mowa w lit. b, i nabywca nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w tym dniu;
2)
w przypadku nabycia w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności rzeczy lub praw majątkowych, o których mowa w pkt 1:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których jest położona nieruchomość,
b) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania nabywca – jeżeli nieruchomość jest położona na obszarze różnych gmin lub miast na prawach powiatu,
c) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania lub siedzibę zbywca – jeżeli nieruchomość jest położona na obszarze różnych gmin lub miast na prawach powiatu i nabywca nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w tym dniu;
3)
w przypadku darowizny lub nabycia tytułem polecenia darczyńcy innych rzeczy lub praw majątkowych, niż wymienione w pkt 1:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania nabywca,
b) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania lub siedzibę darczyńca – jeżeli nabywca nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w tym dniu;
4)
w przypadku nieodpłatnego zniesienia współwłasności innych rzeczy lub praw majątkowych, niż wymienione w pkt 1:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania nabywca,
b) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania lub siedzibę zbywca – jeżeli nabywca nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w tym dniu;
5)
z tytułu dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego lub zachowku:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których są położone rzeczy lub prawa majątkowe nabyte tym tytułem,
b) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których spadkodawca miał ostatnie miejsce zamieszkania, a w przypadku gdy nie miał on miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których spadkodawca miał ostatnie miejsce pobytu, jeżeli przedmioty te są położone na obszarze różnych gmin lub miast na prawach powiatu,
c) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania nabywca – jeżeli przedmioty te są położone na obszarze różnych gmin lub miast na prawach powiatu i spadkodawca nie miał miejsca zamieszkania lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
z tytułu zasiedzenia:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których jest położona nieruchomość – jeżeli przedmiotem zasiedzenia jest własność nieruchomości lub służebność gruntowa,
b) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania nabywca – jeżeli przedmiotem zasiedzenia jest własność nieruchomości położonej na obszarze różnych gmin lub miast na prawach powiatu lub rzeczy ruchomej;
7)
z tytułu ustanowienia użytkowania lub służebności nieruchomości:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których jest położona nieruchomość,
b) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania nabywca – jeżeli obciążona nieruchomość jest położona na obszarze różnych gmin lub miast na prawach powiatu;
8)
z tytułu nabycia:
a) praw do wkładu oszczędnościowego wypłacanego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci lub
b) jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci
– na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których miał ostatnie miejsce zamieszkania lub pobytu wkładca lub uczestnik funduszu;
9)
w przypadkach innych niż określone w pkt 1–8:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których w dniu powstania obowiązku podatkowego ma miejsce zamieszkania nabywca,
b) na rachunek miasta stołecznego Warszawy – jeżeli nabywca w dniu powstania obowiązku podatkowego nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych są przekazywane:
1)
w przypadku czynności cywilnoprawnych, których przedmiotem jest przeniesienie własności nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego i prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których jest położona nieruchomość;
2)
w przypadku umowy spółki – na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których ma siedzibę spółka;
3)
w przypadku czynności cywilnoprawnych, których przedmiotem jest przeniesienie własności rzeczy ruchomych i praw majątkowych, niewymienionych w pkt 1:
a) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których ma miejsce zamieszkania lub siedzibę nabywca,
b) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których ma miejsce zamieszkania lub siedzibę zbywca – jeżeli jedynie zbywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
c) na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których czynność została dokonana – jeżeli żadna ze stron nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
w przypadku umowy sprzedaży przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części – na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których znajduje się siedziba tego przedsiębiorstwa albo jego zorganizowana część;
5)
w przypadku czynności cywilnoprawnych innych niż określone w pkt 1–4 – na rachunek budżetu odpowiednio gminy albo miasta na prawach powiatu, na obszarze których ma siedzibę właściwy miejscowo organ podatkowy.
1.
Naczelnik urzędu skarbowego potrąca z bieżących wpływów należnych gminie lub miastu na prawach powiatu kwoty przekazanego im podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej, wypłacone podatnikom tytułem zwrotu nadpłaty lub tytułem zwrotu podatku.
2.
Jeżeli w okresie 2 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zwrotu nadpłaty lub zwrotu podatku, nie nastąpiło potrącenie całej kwoty wypłaconej podatnikowi, gmina lub miasto na prawach powiatu zwraca jednorazowo nienależnie otrzymaną kwotę naczelnikowi urzędu skarbowego.
3.
W przypadku gdy gmina lub miasto na prawach powiatu nie dokona zwrotu nienależnie otrzymanej kwoty zgodnie z ust. 2, naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję określającą kwotę zwrotu. Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 879) stosuje się odpowiednio, przy czym odsetki za zwłokę nalicza się po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2.
1.
W przypadku pobieranych przez naczelnika urzędu skarbowego podatków i opłat stanowiących w całości dochody jednostek samorządu terytorialnego naczelnik urzędu skarbowego może umarzać w całości lub części, odraczać termin zapłaty lub rozkładać na raty należności oraz zwalniać płatnika z obowiązku pobrania lub ograniczać pobór należności wyłącznie za zgodą przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego wydanej w formie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie.
2.
Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje jednostce samorządu terytorialnego informacje o wydanych decyzjach w sprawach ulg określonych w ust. 1 w terminie 10 dni po upływie każdego kwartału.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...