• Ustawa o dochodach jednos...
  16.10.2025

Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Stan prawny aktualny na dzień: 16.10.2025

Dz.U.2024.0.1572 - Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Obserwuj akt

Rozdział 8 Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego

1.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych:
1)
z zakresu zadań inwestycyjnych szkół i placówek oświatowych;
2)
związanych z inicjatywami wspierania edukacji na obszarach wiejskich, w tym na stypendia i pomoc materialną dla młodzieży wiejskiej;
3)
związanych z wdrażaniem reformy systemu oświaty, wyrównywaniem szans edukacyjnych oraz zapewnianiem kształcenia praktycznego;
4)
realizowanych w celu zagospodarowania nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej i przekazanych jednostce samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zagospodarowaniu nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1180);
5)
związanych z budową i remontami obiektów sportowych oraz rozwijaniem sportu, w szczególności wśród dzieci i młodzieży, a także sportu osób niepełnosprawnych;
6)
związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego, w szczególności wśród dzieci i młodzieży oraz organizacji proobronnych;
7)
o których mowa w odrębnych przepisach – na zasadach w nich określonych.
2.
Dotacja, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może być udzielona do wysokości 50 % planowanych wydatków jednostki samorządu terytorialnego na realizację danego zadania, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
3.
Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, która otrzymała dotację, o której mowa w ust. 1 pkt 1, nie przeznaczyła w danym roku budżetowym na realizację zadania objętego dofinansowaniem środków własnych w wysokości co najmniej 50 % planowanych wydatków na jego realizację, jest obowiązana zwrócić kwotę dotacji w wysokości ustalonej jako różnica między kwotą otrzymanej dotacji a wysokością wydatków poniesionych ze środków własnych.
4.
Rozliczenie i zwrot dotacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych.
5.
Podziału środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego dokonuje, po uzgodnieniu z wojewodami, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
6.
Minister właściwy do spraw kultury fizycznej w celu udzielenia dotacji, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przeprowadza nabory wniosków o dofinansowanie i dokonuje podziału środków na podstawie przeprowadzonego konkursu ofert oraz przekazuje je jednostkom samorządu terytorialnego.
7.
Minister Obrony Narodowej może udzielić dotacji, o której mowa w ust. 1 pkt 6, ze środków, o których mowa w art. 40 procent PKB przeznaczany na program rozwoju Sił Zbrojnych ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, 834, 1089, 1222 i 1248). Minister Obrony Narodowej w celu udzielenia dotacji, o której mowa w ust. 1 pkt 6, przeprowadza nabory wniosków o dofinansowanie i dokonuje podziału środków na podstawie przeprowadzonego konkursu ofert oraz przekazuje je jednostkom samorządu terytorialnego.
8.
Minister właściwy do spraw kultury fizycznej określi, w drodze rozporządzenia:
1)
zakres zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 5,
2)
sposób i tryb udzielania dotacji celowych, w tym sposób ogłoszenia naboru wniosków o udzielenie dotacji celowych,
oraz ich rozliczania,
3)
zakres wniosku o udzielenie dotacji celowej oraz wymagane dokumenty,
4)
elementy umowy o udzielenie dotacji celowej,
5)
sposób i tryb kontroli realizacji zadań
– uwzględniając znaczenie i charakter zadań związanych z budową i remontami obiektów sportowych oraz rozwijaniem sportu, w szczególności wśród dzieci i młodzieży, a także sportu osób niepełnosprawnych.
9.
Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:
1)
zakres zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 6,
2)
sposób i tryb udzielania dotacji celowych
– uwzględniając znaczenie i charakter zadań związanych z budową i remontami strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego, w szczególności wśród dzieci i młodzieży oraz organizacji proobronnych, a także konieczność efektywnego wykorzystania otrzymanych dotacji celowych.
1.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać z budżetu państwa dotacje celowe na budowę i remonty pomników upamiętniających historię Wojska Polskiego i tradycje oręża polskiego.
2.
Minister Obrony Narodowej może udzielić dotacji, o których mowa w ust. 1, ze środków, o których mowa w art. 40 procent PKB przeznaczany na program rozwoju Sił Zbrojnych ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
3.
Dotacji, o której mowa w ust. 1, udziela się jednostce samorządu terytorialnego, na obszarze której ma być realizowana budowa lub remont pomnika.
4.
Dotacji, o której mowa w ust. 1, udziela się na podstawie przeprowadzonego przez Ministra Obrony Narodowej konkursu ofert.
5.
Minister Obrony Narodowej dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania, w szczególności:
1)
stopnia realizacji zadania;
2)
efektywności, rzetelności i jakości realizacji zadania;
3)
prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;
4)
prowadzenia dokumentacji związanej z realizowanym zadaniem.
6.
Jednostki samorządu terytorialnego składają sprawozdanie z realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
7.
Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:
1)
zakres zadań, o których mowa w ust. 1,
2)
sposób i tryb udzielania oraz rozliczania dotacji,
3)
wzór oferty o udzielenie dotacji oraz wymagane dokumenty,
4)
elementy umowy o udzielenie dotacji,
5)
elementy sprawozdania z realizacji zadań, o którym mowa w ust. 6
– uwzględniając znaczenie i charakter zadań związanych z budową i remontami pomników upamiętniających historię Wojska Polskiego i tradycje oręża polskiego, konieczność efektywnego wykorzystania oraz rozliczenia przez jednostki samorządu terytorialnego dotacji.
1.
Jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania z zakresu administracji rządowej, na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej, otrzymuje od tych organów dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia.
2.
Jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego, na mocy porozumień zawartych z tymi jednostkami, otrzymuje od tych jednostek dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
3.
Szczegółowe zasady i terminy przekazywania dotacji na realizację przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań na mocy porozumień, o których mowa w ust. 1 i 2, określają te porozumienia.
1.
Jednostka samorządu terytorialnego może udzielać dotacji innym jednostkom samorządu terytorialnego na dofinansowanie realizowanych przez nie zadań.
2.
Wysokość dofinansowania, o którym mowa w ust. 1, określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, która udziela dotacji.
1.
Jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami otrzymuje z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań.
2.
Kwoty dotacji celowych, o których mowa w ust. 1, ustala się zgodnie z zasadami przyjętymi w budżecie państwa do określania wydatków podobnego rodzaju.
3.
Dotacje celowe, o których mowa w ust. 1, są przekazywane przez wojewodów, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
4.
Dotacje celowe, o których mowa w ust. 1, są przekazywane w sposób umożliwiający pełne i terminowe wykonanie zlecanych zadań.
5.
W przypadku niedotrzymania warunku określonego w ust. 4 jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo dochodzenia należnego świadczenia wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych w postępowaniu sądowym.
Podziału dotacji celowych, o których mowa w art. 49 dotacje celowe dla jednostki samorządu terytorialnego wykonującej zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami ust. 1, na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego dokonuje wojewoda, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego decyduje o przeznaczeniu dotacji otrzymanych z budżetu państwa na podstawie odrębnych przepisów, stanowiących zwrot poniesionych wydatków na realizację zadań określonych w tych przepisach oraz dotacji z tytułu rekompensaty utraconych dochodów własnych.
1.
Z budżetu państwa mogą być udzielane jednostkom samorządu terytorialnego dotacje celowe na realizację zadań związanych z usuwaniem bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz z usuwaniem skutków powodzi i osuwisk ziemnych oraz usuwaniem skutków innych klęsk żywiołowych.
2.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielane również na budowę mieszkań komunalnych niezbędnych do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 i 1473).
3.
Z budżetu państwa mogą być udzielane jednostkom samorządu terytorialnego dotacje celowe na wsparcie realizacji zadań wynikających z przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Przepisu art. 128 udzielanie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie stosuje się.
1.
Powiat lub miasto na prawach powiatu, które prowadzą lub zlecają prowadzenie ponadgminnych domów pomocy społecznej, otrzymują dotacje celowe z budżetu państwa według zasad określonych w ust. 2–8.
2.
Dotacja przysługuje powiatowi lub miastu na prawach powiatu, które prowadzą lub zlecają prowadzenie domu, o którym mowa w ust. 1, w którym przebywają mieszkańcy przyjęci do tego domu przed dniem 1 stycznia 2004 r., a także powiatowi lub miastu na prawach powiatu, które przyjmą do takiego domu osoby ze skierowaniami wydanymi przed tym dniem.
3.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w okresach miesięcznych.
4.
Wojewoda przekazuje kwotę dotacji dla powiatu lub miasta na prawach powiatu na podstawie informacji o aktualnej liczbie mieszkańców domów, o których mowa w ust. 2, i miesięcznych kosztach utrzymania mieszkańców, uzyskanych za miesiąc poprzedzający miesiąc, na który jest ustalana dotacja.
5.
Miesięczną kwotę dotacji dla powiatu lub miasta na prawach powiatu ustala się w wysokości odpowiadającej iloczynowi liczby mieszkańców domów, o których mowa w ust. 2, w powiecie lub mieście na prawach powiatu i średniego miesięcznego kosztu utrzymania w domu, o którym mowa w ust. 1, pomniejszonemu o dochody uzyskiwane z odpłatności za pobyt w domu, o którym mowa w ust. 1, za mieszkańca.
6.
Do obliczenia dotacji przyjmuje się średni miesięczny koszt utrzymania w domu, o którym mowa w ust. 1, nie wyższy jednak niż średnia miesięczna kwota dotacji obliczona dla województwa.
7.
Średnią miesięczną kwotę dotacji dla województwa stanowi ustalana w budżecie wojewody miesięczna kwota dotacji przeznaczona na działalność domów, o których mowa w ust. 1, ustalona zgodnie z ust. 5, bez wydatków inwestycyjnych, podzielona przez liczbę mieszkańców tych domów.
8.
Osoby przyjęte do domu, o którym mowa w ust. 1, przed dniem 1 stycznia 2004 r. oraz osoby posiadające skierowania do domu, o którym mowa w ust. 1, wydane przed dniem 1 stycznia 2004 r. ponoszą opłatę na dotychczasowych zasadach.
9.
Zasady określone w ust. 1–8 stosuje się odpowiednio w przypadku przejęcia przez samorząd województwa domu, o którym mowa w ust. 1, na podstawie umowy z powiatem lub miastem na prawach powiatu.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...