• Ustawa o doręczeniach ele...
  29.03.2024

Ustawa o doręczeniach elektronicznych

Stan prawny aktualny na dzień: 29.03.2024

Dz.U.2023.0.285 t.j. - Ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych

Obserwuj akt

Rozdział 3. Baza adresów elektronicznych

1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi, będącą rejestrem publicznym, bazę adresów elektronicznych, w której gromadzone są adresy do doręczeń elektronicznych, oraz zapewnia utrzymanie i rozwój tej bazy, w tym:
1)
zapewnia ochronę przed nieuprawnionym dostępem do bazy adresów elektronicznych;
2)
zapewnia integralność danych przetwarzanych w bazie adresów elektronicznych;
3)
zapewnia dostępność systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 systemy teleinformatyczne wykorzystywane przy doręczeniach elektronicznych ust. 1, dla podmiotów przetwarzających dane w bazie adresów elektronicznych;
4)
przeciwdziała uszkodzeniom systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 systemy teleinformatyczne wykorzystywane przy doręczeniach elektronicznych ust. 1;
5)
określa zasady bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w tym danych osobowych;
6)
określa zasady zgłaszania naruszenia ochrony danych osobowych;
7)
zapewnia rozliczalność działań dokonywanych na danych w bazie adresów elektronicznych;
8)
zapewnia poprawność danych przetwarzanych w bazie adresów elektronicznych.
2.
Baza adresów elektronicznych jest zbiorem danych, o których mowa w art. 26 dane przetwarzane w bazie adresów elektronicznych.
W bazie adresów elektronicznych przetwarza się następujące dane:
1)
w zakresie podmiotu publicznego:
a) nazwę lub firmę, pod którą podmiot działa, a w przypadku komornika sądowego - jego imię i nazwisko oraz tytuł,
b) numer identyfikacyjny REGON,
c) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu,
d) numer KRS, jeżeli został nadany,
e) siedzibę i adres,
f) adres do korespondencji,
g) adres do doręczeń elektronicznych, w tym główny adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 32 ograniczenie do wpisu jednego adresu do doręczeń dla jednego podmiotu ust. 4,
h) datę wpisania adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych,
i) datę wykreślenia adresu do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych,
j) imię i nazwisko administratora skrzynki doręczeń, jego adres poczty elektronicznej oraz numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji 2015/1501;
2)
w zakresie podmiotu niepublicznego będącego osobą fizyczną:
a) imię i nazwisko,
b) firmę - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
c) tytuł zawodowy adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, notariusz lub rzecznika patentowego - w przypadku osoby fizycznej posiadającej tytuł zawodowy,
d) numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
e) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
f) adres do korespondencji,
g) adres do doręczeń - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
h) numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji 2015/1501,
i) adres do doręczeń elektronicznych,
j) adres do doręczeń elektronicznych wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - w przypadku osoby fizycznej wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
k) adres do doręczeń elektronicznych wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności zawodowej - w przypadku osoby fizycznej będącej adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym, doradcą restrukturyzacyjnym, notariuszem lub rzecznikiem patentowym,
l) adres poczty elektronicznej, o którym mowa w art. 14 wniosek o utworzenie dla podmiotu niepublicznego adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego ust. 1 pkt 8 i art. 16 dane otrzymywane przez ministra przy tworzeniu adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego ust. 1 pkt 2 lit. g,
m) oznaczenie dostawcy publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
n) datę wpisania adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych,
o) datę wykreślenia adresu do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych,
p) imię i nazwisko administratora skrzynki doręczeń, jego adres poczty elektronicznej oraz numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji 2015/1501;
3)
w zakresie podmiotu niepublicznego niebędącego osobą fizyczną:
a) nazwę lub firmę, pod którą podmiot działa,
b) numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany,
c) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu,
d) numer KRS, jeżeli został nadany,
e) oznaczenie formy prawnej,
f) siedzibę i adres,
g) adres do korespondencji,
h) adres do doręczeń elektronicznych,
i) oznaczenie dostawcy publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
j) datę wpisania adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych,
k) datę wykreślenia adresu do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych,
l) imię i nazwisko administratora skrzynki doręczeń, jego adres poczty elektronicznej oraz numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji 2015/1501.
1.
W przypadku zmiany w rejestrze PESEL numeru PESEL, imienia lub nazwiska podmiotu niepublicznego będącego osobą fizyczną oraz administratora skrzynki doręczeń dokonywana jest automatyczna aktualizacja tych danych w bazie adresów elektronicznych.
2.
W przypadku gdy w rejestrze PESEL odnotowany został zgon osoby fizycznej, o której mowa w art. 26 dane przetwarzane w bazie adresów elektronicznych pkt 2, lub administratora skrzynki doręczeń, informacja w tym zakresie jest automatycznie przekazywana do bazy adresów elektronicznych.
Wpis do bazy adresów elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego następuje:
1)
na podstawie wniosku podmiotu niepublicznego lub
2)
automatycznie, po otrzymaniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji danych, o których mowa w art. 30 zakres danych przekazanych dla automatycznego wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych, za pośrednictwem:
a) kwalifikowanego dostawcy usługi zaufania świadczącego kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
b) systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 3a zadania Ministra Sprawiedliwości w zakresie systemu teleinformatycznego do prowadzenia Rejestru ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym,
c) systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 3 przekazywanie danych i informacji do CEIDG oraz z CEIDG ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji wpisuje do bazy adresów elektronicznych adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego na wniosek podmiotu niepublicznego.
2.
Wniosek zawiera następujące dane:
1)
w przypadku podmiotu niepublicznego będącego osobą fizyczną:
a) imię i nazwisko,
b) firmę - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo tytuł zawodowy - w przypadku osoby fizycznej będącej adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym, doradcą restrukturyzacyjnym, notariuszem lub rzecznikiem patentowym,
c) numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
d) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
e) adres do korespondencji - w przypadku osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
f) adres do doręczeń - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
g) numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji 2015/1501,
h) adres do doręczeń elektronicznych,
i) oznaczenie dostawcy kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
2)
w przypadku podmiotu niepublicznego niebędącego osobą fizyczną:
a) nazwę lub firmę, pod którą podmiot działa,
b) numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany,
c) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu,
d) numer KRS, jeżeli został nadany,
e) oznaczenie formy prawnej,
f) siedzibę i adres,
g) adres do korespondencji,
h) adres do doręczeń elektronicznych,
i) oznaczenie dostawcy kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
3.
Wniosek opatruje się:
1)
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym - w przypadku osoby fizycznej, w tym będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
2)
kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną podmiotu lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby fizycznej uprawnionej do złożenia wniosku - w przypadku podmiotu niepublicznego niebędącego osobą fizyczną;
3)
kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną podmiotu lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoby fizycznej uprawnionej do złożenia wniosku - w przypadku podmiotu niepublicznego niebędącego osobą fizyczną i mającego siedzibę w Unii Europejskiej, Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, do wniosku dołącza się kopię:
1)
dokumentu potwierdzającego reprezentację podmiotu niepublicznego,
2)
pełnomocnictwa do złożenia wniosku w imieniu podmiotu niepublicznego, jeżeli pełnomocnik został ustanowiony
- potwierdzone za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę albo przez notariusza, albo przez pełnomocnika wnioskodawcy będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym, jeżeli wniosek nie został opatrzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną.
5.
Przepisu ust. 4 nie stosuje się, jeżeli stwierdzenie reprezentacji albo pełnomocnictwa jest możliwe na podstawie wykazu lub innego rejestru, do którego minister właściwy do spraw informatyzacji ma dostęp drogą elektroniczną.
6.
Do wniosku stosuje się przepisy art. 15 składanie wniosku o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego ust. 1, 4 i 5.
7.
Po dokonaniu wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych minister właściwy do spraw informatyzacji przesyła informację o dokonaniu wpisu na adres do doręczeń elektronicznych, którego dotyczy wpis. Przesłanie informacji o wpisie nie podlega opłacie.
1.
W przypadku, o którym mowa w art. 28 wpis do bazy adresów elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego pkt 2, minister właściwy do spraw informatyzacji otrzymuje następujące dane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego:
1)
kwalifikowanego dostawcy usługi zaufania świadczącego kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego:
a) w przypadku podmiotu niepublicznego będącego osobą fizyczną:
– imię i nazwisko,
– firmę - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo tytuł zawodowy - w przypadku osoby fizycznej będącej adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym, doradcą restrukturyzacyjnym, notariuszem lub rzecznikiem patentowym,
– numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
– numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
– adres do korespondencji - w przypadku osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo adres do doręczeń - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
– numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji 2015/1501,
– adres do doręczeń elektronicznych,
– oznaczenie dostawcy kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
b) w przypadku podmiotu niepublicznego niebędącego osobą fizyczną:
– nazwę lub firmę, pod którą podmiot działa,
– numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany,
– numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu,
– numer KRS, jeżeli został nadany,
– oznaczenie formy prawnej,
– siedzibę i adres,
– adres do korespondencji,
– adres do doręczeń elektronicznych,
– oznaczenie dostawcy kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
2)
o którym mowa w art. 3a zadania Ministra Sprawiedliwości w zakresie systemu teleinformatycznego do prowadzenia Rejestru ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym - w przypadku złożenia wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem tego systemu:
a) nazwę lub firmę, pod którą podmiot działa,
b) numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany,
c) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu,
d) numer KRS,
e) oznaczenie formy prawnej,
f) siedzibę i adres,
g) adres do korespondencji,
h) adres do doręczeń elektronicznych,
i) oznaczenie dostawcy kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
3)
o którym mowa w art. 3 przekazywanie danych i informacji do CEIDG oraz z CEIDG ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy - w przypadku złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej:
a) imię i nazwisko,
b) firmę,
c) numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany,
d) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu,
e) adres do doręczeń,
f) numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji 2015/1501,
g) adres do doręczeń elektronicznych wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,
h) oznaczenie dostawcy kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia usługę sieciową umożliwiającą przekazanie przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, za pomocą bezpośredniej wymiany danych między systemem teleinformatycznym kwalifikowanego dostawcy usług zaufania a bazą adresów elektronicznych.
3.
Po dokonaniu wpisu adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego do bazy adresów elektronicznych minister właściwy do spraw informatyzacji przesyła informację o wpisie na adres do doręczeń elektronicznych, którego dotyczy wpis. Przesłanie informacji o wpisie nie podlega opłacie.
1. Informacja w przedmiocie adresu do doręczeń elektronicznych podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego jest przekazywana automatycznie z bazy adresów elektronicznych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 systemy teleinformatyczne wykorzystywane przy doręczeniach elektronicznych ust. 1, do Krajowego Rejestru Sądowego bezpośrednio po wpisaniu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych, jego zmianie lub wykreśleniu z tej bazy.
2. Informacja w przedmiocie adresu do doręczeń elektronicznych osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest przekazywana automatycznie z bazy adresów elektronicznych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 systemy teleinformatyczne wykorzystywane przy doręczeniach elektronicznych ust. 1, do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej bezpośrednio po wpisaniu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych, jego zmianie lub wykreśleniu z tej bazy.

(Art. 31 przekazywanie do KRS informacji w przedmiocie adresu do doręczeń elektronicznych podmiotu wpisanego do tego rejestru wchodzi w życie z dniem 1 października 2024 r)
1.
Do bazy adresów elektronicznych wpisuje się jeden adres do doręczeń elektronicznych dla jednego podmiotu.
2.
W przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, notariusza, rzecznika patentowego oraz komornika sądowego do bazy adresów elektronicznych wpisuje się adres do doręczeń elektronicznych na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, wykonywania zawodu albo wykonywania czynności służbowych, niezależnie od adresu do doręczeń elektronicznych tej osoby wpisanego do bazy adresów elektronicznych, niezwiązanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, wykonywaniem zawodu albo wykonywaniem czynności służbowych.
3.
Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę na wpisanie do bazy adresów elektronicznych więcej niż jednego adresu do doręczeń elektronicznych dla podmiotu publicznego, jeżeli jest to uzasadnione strukturą organizacyjną tego podmiotu.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, podmiot publiczny jest obowiązany wskazać główny adres do doręczeń elektronicznych.
5.
W przypadku podmiotu publicznego wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego w Krajowym Rejestrze Sądowym zamieszczany jest tylko główny adres do doręczeń elektronicznych.
1.
Wpis do bazy adresów elektronicznych stanowi czynność materialno-techniczną i wywołuje skutki prawne od dnia jej dokonania.
2.
Domniemywa się, że dane wpisane do bazy adresów elektronicznych są prawdziwe, chyba że zostanie udowodnione, że wpis do bazy adresów elektronicznych nastąpił niezgodnie z przepisami prawa.
3.
Oczywiste błędy lub niezgodności między danymi zgromadzonymi w bazie adresów elektronicznych a dokumentami lub informacjami, na podstawie których dokonano wpisu, minister właściwy do spraw informatyzacji prostuje z urzędu.
4.
W przypadku zmiany wpisu lub wykreślenia wpisu z bazy adresów elektronicznych zmieniane lub wykreślane dane, o których mowa w art. 26 dane przetwarzane w bazie adresów elektronicznych pkt 1 lit. a-i, pkt 2 lit. a-o i pkt 3 lit. a-d oraz f-k, są dostępne w usłudze wyszukiwania przez okres 6 miesięcy od dnia zmiany wpisu lub jego wykreślenia. Treść zmienianych lub wykreślanych danych oznacza się jako nieaktualną, a po okresie 12 miesięcy - usuwa.
1.
Wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych dokonuje się:
1)
na okres 3 lat - w przypadku adresu podmiotu niepublicznego będącego osobą fizyczną, z wyłączeniem adresu osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, adwokata, radcy prawnego, rzecznika patentowego, doradcy podatkowego, notariusza lub doradcy restrukturyzacyjnego, wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej lub działalności zawodowej;
2)
bezterminowo - w przypadku pozostałych adresów.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wpis jest przedłużony na okres kolejnych 3 lat, jeżeli podmiot złoży oświadczenie woli o jego przedłużeniu.
3.
Przedłużenie wpisu do bazy adresów elektronicznych przez posiadacza adresu do doręczeń elektronicznych następuje z wykorzystaniem usługi online udostępnianej przez:
1)
ministra właściwego do spraw gospodarki - dla podmiotów określonych w art. 9 inne podmioty obowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych ust. 1 pkt 8 i 9;
2)
ministra właściwego do spraw informatyzacji - dla pozostałych podmiotów.
4.
Przed przedłużeniem wpisu osoba fizyczna potwierdza zapoznanie się z informacją o skutkach prawnych przedłużenia wpisu.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji wykreśla adres do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych, w drodze decyzji administracyjnej, w przypadku:
1)
likwidacji podmiotu niepublicznego niewpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
2)
wpisania do bazy adresów elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych niezgodnie z przepisami prawa;
3)
zakończenia przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania świadczenia kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla podmiotu niepublicznego, którego adres do doręczeń elektronicznych został wpisany do bazy adresów elektronicznych;
4)
otrzymania wniosku o wykreślenie adresu do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych od:
a) dziekana okręgowej izby radców prawnych, w przypadku adresu do doręczeń elektronicznych wykorzystywanego w ramach wykonywania zawodu radcy prawnego,
b) dziekana okręgowej rady adwokackiej, w przypadku adresu do doręczeń elektronicznych wykorzystywanego w ramach wykonywania zawodu adwokata,
c) Krajowej Rady Rzeczników Patentowych, w przypadku adresu do doręczeń elektronicznych wykorzystywanego w ramach wykonywania zawodu rzecznika patentowego,
d) Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w przypadku adresu do doręczeń elektronicznych wykorzystywanego w ramach wykonywania zawodu doradcy podatkowego,
e) Ministra Sprawiedliwości, w przypadku adresu do doręczeń elektronicznych wykorzystywanego w ramach:
– wykonywania zawodu notariusza,
– wykonywania zawodu doradcy restrukturyzacyjnego,
– pełnienia służby na stanowisku komornika sądowego,
f) (uchylona)
g) podmiotu niepublicznego korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
2.
Decyzja administracyjna o wykreśleniu adresu do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3.
W przypadku braku następcy prawnego podmiotu wpisanego do bazy adresów elektronicznych decyzję administracyjną wydaną w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
4.
Minister właściwy do spraw informatyzacji wykreśla z urzędu adres do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych w przypadku:
1)
zgonu osoby fizycznej;
2)
likwidacji adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
3)
zniesienia albo likwidacji podmiotu publicznego;
4)
wykreślenia podmiotu publicznego albo podmiotu niepublicznego z Krajowego Rejestru Sądowego;
5)
wykreślenia podmiotu niepublicznego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej z informacją o niepodjęciu działalności gospodarczej;
6)
likwidacji kwalifikowanego dostawcy usług zaufania - w przypadku braku kontynuacji świadczenia kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego przez innego kwalifikowanego dostawcę usług zaufania;
7)
nieprzedłużenia wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych.
5.
Przepisu ust. 4 pkt 1 nie stosuje się w przypadku zgonu osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, dla którego powołano zarządcę sukcesyjnego w trybie art. 9 powołanie zarządcy sukcesyjnego przez przedsiębiorcę ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw.
6.
Wniosek o wykreślenie adresu do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. g, podmiotu niepublicznego korzystającego z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego może zostać złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego kwalifikowanego dostawcy usług zaufania. Przepis art. 30 zakres danych przekazanych dla automatycznego wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
7.
Do czynności, o której mowa w ust. 4, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 i 2185).
1.
Ponowny wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych dla podmiotu niepublicznego może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 60 dni od dnia wykreślenia, na jego wniosek, adresu do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podmiotów, o których mowa w art. 9 inne podmioty obowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych ust. 1.
1.
Kwalifikowany dostawca usług zaufania świadczący kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla podmiotów, których adresy do doręczeń elektronicznych są wpisane do bazy adresów elektronicznych, informuje ministra właściwego do spraw informatyzacji o:
1)
każdej wiadomej mu zmianie danych dotyczących tych podmiotów, przetwarzanych w bazie adresów elektronicznych;
2)
dniu zakończenia świadczenia kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla każdego z tych podmiotów - w terminie 24 godzin od zdarzenia.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia usługę sieciową umożliwiającą przekazanie informacji przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania za pomocą bezpośredniej wymiany danych między systemem kwalifikowanego dostawcy usług zaufania a bazą adresów elektronicznych.
3.
Minister właściwy do spraw informatyzacji przekazuje niezwłocznie kwalifikowanemu dostawcy usług zaufania świadczącemu kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego informację w przedmiocie adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, którego dostawcą jest kwalifikowany dostawca usług zaufania świadczący kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...