• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ITPP1/443-455/10/BK

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się głównie świadczeniem usług w zakresie organizacji szkoleń, które to usługi zwolnione są z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Spółka prowadzi także działalność dodatkową, która jest opodatkowana podatkiem VAT. Spółka zawarła umowę Urzędem Marszałkowskim Województwa na dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach realizacji projektu Spółka zajmuje się organizacją nieodpłatnych kursów spawalniczych. W celu realizacji przewidzianych w projekcie zadań Spółka ponosi koszty przygotowania stanowisk szkoleniowych, zakupu materiałów niezbędnych do przeprowadzenia szkoleń, zatrudnienia oraz procesu certyfikowania. Spółka ponosi także koszty zarządzania projektem, w skład których wchodzą koszty organizacji biura projektu, opracowanie procedur i dokumentacji, opracowanie informacji o projekcie, przygotowanie materiałów promocyjnych oraz rekrutacyjnych itp. Część zadań przewidzianych projektem wykonywana jest zgodnie z umową partnerską na rzecz realizacji projektu przez partnera Spółki, który również ponosi koszty na ich realizację. Kwota dofinansowania obejmuje nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Dofinansowanie dotyczące całego projektu jest wypłacane na rachunek bankowy Spółki w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności stanowiącym część umowy o dofinansowanie i zgodnie z wnioskami o płatność składanymi zgodnie z tymże harmonogramem. Część kwoty dofinansowania, dotycząca kosztów poniesionych przez partnera projektu, zgodnie z umową partnerską na rzecz realizacji projektu, jest przekazywana przez Spółkę na jego rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy czynności wykonywane w ramach projektu należy uznać za czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

2. Czy środki otrzymywane jako dofinansowanie należy traktować jako uwzględniane w podstawie opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez podatnika...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na przepisy art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie będzie stanowić odpłatnego świadczenia usług. Spółka organizując w ramach projektu szkolenia dokonuje nieodpłatnego świadczenia usług związanego z prowadzonym przedsiębiorstwem. Otrzymywane dofinansowanie nie stanowi zapłaty ceny z tytułu świadczenia przez Spółkę usług, lecz stanowi zwrot wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu. W konsekwencji, jako że Spółka nie dokonuje czynności opodatkowanych zwrot kosztów jaki ponosi nie może być uznawany za zwiększenie obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Jak wskazał Wnioskodawca, otrzymana dotacja przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji nieodpłatnego projektu i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług. A zatem stwierdzić należy, iż nie stanowi ona czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 oraz nie stanowi ona obrotu, o którym mowa w powołanym art. 29 ust. 1 powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...