• Interpretacja indywidualn...
  20.04.2024

IPPP3-443-245/10-4/JF

Interpretacja indywidualna
z dnia 17 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16.02.2010 r. (data wpływu 11.03.2010 r.), uzupełnionego w zakresie wymaganej opłaty w dniu 09.04.2010 r. (data wpływu 12.04.2010 r.) na wezwanie nr IPPP3-443-245/10-2/JF z dnia 07.04.2010 r. oraz w dniu 04.06.2010 r. na wezwanie nr IPPP3-443-245/10-3/JF z dnia 25.05.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na pokrycie kosztów realizowanego projektu i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dotacji oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogu określonego w art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej (brak wymaganej opłaty) pismem z dnia 07.04.2010 r. IPPP3-443-245/10-2/JF wezwano do uzupełnienia wniosku, czego dokonano w dniu 09.04.2010 r. (data wpływu 29.04.2010 r.). W dniu 04.06.2010 r. wniosek został uzupełniony na wezwanie nr IPPP3-443-245/10-3/JF z dnia 25.05.2010 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzyma przyznane środki na realizację projektu „Ponadregionalna Sieć Aniołów Biznesu - Innowacja” Projekt ten ma na celu:

1. kształtowanie gotowości inwestycyjnej przedsiębiorców poszukujących źródeł finansowania własnych innowacyjnych przedsięwzięć,

2. zwiększenie dostępności kapitału zewnętrznego na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach,

3. nawiązywanie współpracy pomiędzy działającymi sieciami inwestorów prywatnych, a środowiskiem naukowym i akademickim,

4. wspieranie konkurencyjności oraz innowacyjności MSP w województwach objętych projektem, ze szczególnym uwzględnieniem najsłabszych regionów,

5. stworzenie warunków dla zwiększenia poziomu inwestycji, promowanie zrównoważonego rozwoju,

6. zwiększenie roli kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach.

Przyznane środki przeznaczone będą w 100% na wydatki związane z realizacją tych celów: wynagrodzenia wraz z kosztami pracy, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych, usług transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych, komunalnych, najem pomieszczeń, tłumaczenie i druk materiałów, działania promocyjne, informacyjne, obsługa księgowa, prawnicza, bankowa, udział w konferencjach, seminariach, zakup usług w zakresie tworzenia portali i platform internetowych, organizacje szkoleń.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 50, poz. 535 ze zm.) Wnioskodawca do udokumentowania dotacji na realizację opisywanego projektu wystawi fakturę wewnętrzną VAT.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym mowa, iż obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT zwiększa się o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przyznana podatnikowi dotacja zostanie zaliczona do obrotów uzyskanych ze sprzedaży i opodatkowana podatkiem VAT. Do przedmiotowej dotacji Wnioskodawca zastosuje zwolnioną stawkę VAT, ponieważ przyznane środki pieniężne będą przeznaczone na realizację projektu, który ze względu na swoją tematykę został zaliczony do działalności edukacyjno-oświatowej, która zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy o VAT jest zwolniona od podatku VAT.

Fundacja informuje, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi z dnia 04.06.2010 r. na wezwanie nr IPPP3-443-245/10-3/JF z dnia 25.05.2010 r. poinformowano, że dotacja otrzymana przez Fundację w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 jest w 100% związana z ponoszonymi kosztami w ramach dofinansowania projektu. Wskazane przez wnioskodawcę usługi, świadczone w ramach realizacji projektu są w 100% nieodpłatne dla wszystkich uczestników projektu.

W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę specyfikę projektu należy wskazać, iż otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy przedmiotowa dotacja, o której mowa przeznaczona na realizację projektu opisanego w stanie faktycznym powinna, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowić obrót i podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też należy powyższe dotacje traktować podmiotowo i w związku z tym w świetle ustawy o VAT, nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem...

2. Czy podatek VAT finansowany dotacją może być potraktowany jako podatek naliczony podlegający odliczeniu bądź zwrotowi...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w odpowiedzi z dnia 04.06.2010 r. na wezwanie nr IPPP3-443-245/10-3/JF z dnia 25.05.2010 r.) biorąc pod uwagę specyfikę projektu należy wskazać, iż otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach projektu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku VAT w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie edukacji, oznaczone symbolem PKWiU ex 80. Zdaniem Wnioskodawcy, organizowanie szkoleń sklasyfikowane jest w grupowaniu PKWiU (1997 r.) 80.42.20-00 oraz 85.59.19.0 (2008 r.) - usługi w zakresie pozostałych form kształcenia. Tym samym nabycie towarów i usług dokonywane w związku z realizacją szkoleń związane jest z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku a nie czynności opodatkowanych.

Nie jest zatem spełniony podstawowy warunek uzyskania prawa do odliczenia podatku naliczonego określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podarku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących organizacji szkoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2–22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy) zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Jeśli zatem dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi, o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności zamierza realizować projekt „Ponadregionalna Sieć Aniołów Biznesu – Innowacja”. Przyznane na realizację projektu środki Wnioskodawca przeznaczy na pokrycie kosztów w postaci wynagrodzenia i kosztów pracy, materiałów biurowych i eksploatacyjnych, usług transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych, komunalnych, najmu pomieszczeń, tłumaczenia i druku materiałów, działań promocyjnych, informacyjnych, obsługi księgowej, prawniczej, bankowej, udziału w konferencjach, seminariach, zakupu usług w zakresie tworzenia portali i platform internetowych, organizacji szkoleń.

W odpowiedzi z dnia 04.06.2010 r. na wezwanie nr IPPP3-443-245/10-3/JF z dnia 25.05.2010 r. potwierdzono, że dotacja otrzymana przez Fundację w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 jest w 100% związana z ponoszonymi kosztami w ramach dofinansowania projektu. Wskazane przez wnioskodawcę usługi, świadczone w ramach realizacji projektu są w 100% nieodpłatne dla wszystkich uczestników projektu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe w świetle obowiązujących przepisów należy stwierdzić, iż skoro faktycznie, opisana we wniosku dotacja otrzymana przez Wnioskodawczynię przeznaczona zostanie wyłącznie na dofinansowanie kosztów realizowanego projektu, to w żaden sposób nie będzie związana z przyszłą ceną ani też nie będzie miała wpływu na cenę dostarczanych towarów i świadczonych w ramach realizacji projektu „Ponadregionalna Sieć Aniołów Biznesu – Innowacja”. W konsekwencji dotacja taka nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a więc nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w przedmiotowej sprawie zakupy związane będą z realizacją przez Wnioskodawcę projektu, którego wykonanie stanowić będzie działalność edukacyjno-oświatową podlegającą zwolnieniu - zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy.

Ponadto wskazane przez Wnioskodawcę usługi będą świadczone nieodpłatnie dla wszystkich uczestników projektu.

Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, że ponieważ zakupy sfinansowane przedmiotową dotacją nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od tychże zakupów.

W konsekwencji za prawidłowe należy uznać, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania zwolnienia do działalności edukacyjno-oświatowej prowadzonej przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...