IPPP1/443-1370/09-2/ISz
Interpretacja indywidualna
z dnia 20 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia …2009r. (data wpływu ….. grudzień 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bezzwrotnej dotacji uzyskanej z Funduszu Spójności Unii Europejskiej, przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu ….grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bezzwrotnej dotacji uzyskanej z Funduszu Spójności Unii Europejskiej, przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka kończy przygotowanie wniosków o dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dalej: POliS) inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu ziemnego. Celem dotacji będzie wsparcie działań na rzecz bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej, w tym Polski, w szczególności poprzez zwiększenie zdolności magazynowych gazu ziemnego na terytorium Unii. Dotacja wykorzystana zostanie na dofinansowanie budowy lub rozbudowy przez Spółkę podziemnych magazynów gazu ziemnego (dalej: P), które po zakończeniu procesu inwestycyjnego staną się środkami trwałymi Spółki. Budowa lub rozbudowa P została już rozpoczęta.
Spółka oczekuje, iż w połowie 2010 r. podpisana zostanie umowa przyznająca w/w dotację.
Zgodnie z zasadami dofinansowywania inwestycji z POIiS, dotacja przekazywana będzie w ten sposób, że Spółka otrzymywać będzie sukcesywnie (w formie rat dotacji - począwszy od 2010 roku) zwrot poniesionych już i ponoszonych sukcesywnie wydatków (nakładów) inwestycyjnych na budowę/rozbudowę P (udokumentowanych zapłaconymi fakturami VAT), przy czym dotacja sfinansuje określoną część tych wydatków, a pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.
Spółka świadczy już odpłatnie (z VAT) usługi magazynowania gazu w istniejących magazynach. Usługi takie będą również świadczone z wykorzystaniem pojemności magazynowej budowanych lub rozbudowywanych P.
Ceny za świadczenie przez Spółkę usług magazynowania gazu ustalane są w taryfie zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE).
Zgodnie z metodologią przyjętą przez Prezesa URE, podstawą kalkulacji cen i stawek opłat zawartych w taryfie jest baza taryfowa, na którą składają się koszty uzasadnione dla wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie magazynowania paliw gazowych oraz uzasadniony zwrot z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie magazynowania paliw gazowych.
Koszty uzasadnione dla wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie magazynowania paliw gazowych dla danego roku obejmują koszty:
* operacyjne z wyłączeniem amortyzacji,
* amortyzacji zaangażowanego w działalność przedsiębiorstwa energetycznego majątku,
* współfinansowania przedsięwzięć, o których mowa w art. 45 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
Uzasadniony zwrot z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie magazynowania paliw gazowych oblicza się według wzoru:
ZNK = WACC x (WRA + WC)
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
ZNK - zwrot z zaangażowanego kapitału (w zł),
WRA - wartość netto zaangażowanego majątku (średnia w danym okresie regulacji w zł),
WC - kapitał obrotowy (średnia w danym okresie regulacji w zł),
WACC - średnioważony koszt kapitału (średnia wdanym okresie regulacji w %).
Koszty uzasadnione, na podstawie których kalkuluje się ceny i stawki opłat, planowane są przez Spółkę, a następnie weryfikowane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na etapie zatwierdzania wniosku taryfowego. Zatem, wykorzystanie środków unijnych ma wpływ na przyszłą bazę taryfową w porównaniu do sytuacji, w której cała inwestycja byłaby finansowana jedynie ze środków własnych (przy zastosowaniu bieżącej wartości WACC zgodnie z obowiązującą Taryfą), co de facto oznacza obniżkę kosztów magazynowania w stosunku do sytuacji, gdyby magazyny były finansowane ze środków własnych.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że Prezes URE nie działa automatycznie, tj. ingeruje również w zasadność wielu innych kosztów, co oznacza, że taryfa na następny rok (następne lata) może różnić się od taryfy określonej w sposób opisany powyżej
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy podlegać będzie podatkowi od towarów i usług (VAT) uzyskanie przez Spółka z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach POliS) bezzwrotnej dotacji przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu ziemnego...
Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskanie przez Spółkę z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach POIiS) bezzwrotnej dotacji, przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu, nie będzie stanowić, w momencie otrzymania dotacji (otrzymywania rat dotacji), wynagrodzenia za „odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ani nie będzie związane z eksportem lub importem towarów, ani też wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju lub wewnątrzwspólnotową dostawą towarów” - w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym w momencie otrzymania dotacji będzie ona neutralna w zakresie opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie stanowi ona obrotu dla Spółki.
Celem dotacji będzie wsparcie działań na rzecz bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej, w tym Polski, w szczególności poprzez zwiększenie zdolności magazynowych gazu ziemnego na terytorium Unii. Cel ten zrealizowany zostanie w ten sposób, że dotacja przeznaczona będzie na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie P. Ponieważ Spółka, jako podatnik w zakresie świadczenia usług magazynowania gazu w P, otrzyma dotację (dopłatę) do nabycia dóbr inwestycyjnych (towarów), mających służyć wykonywaniu tych usług, to skoro usługi magazynowania gazu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, dotacja (dopłata) do inwestycji, w rezultacie których powstaną P umożliwiające świadczenie usług magazynowania gazu, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT (w momencie świadczenia usług), gdyż celem takiej dotacji nie będzie uzupełnienie ceny świadczonych usług, w stosunku do ceny, którą uiszczać będzie nabywca usług, czyli otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez podatnika i tym samym Spółka nie powiększy obrotu o tak otrzymaną dotację, albowiem do dotacji tej nie ma zastosowania art. 29 ust. 1 (zdanie drugie) ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy:
1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z powyższym dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT tylko wtedy, gdy wykonywane są odpłatnie. W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym za dostarczone towary lub wykonane usługi. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi zatem łączyć z odbiorcą taki stosunek prawny (zazwyczaj umowa), z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tych czynności.
Uzyskanie przez Spółkę z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach POliŚ) bezzwrotnej dotacji, przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu, w momencie otrzymania dotacji (otrzymywania rat dotacji), nie będzie stanowić wynagrodzenia za „odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (nie będzie też związane z eksportem lub importem towarów, ani nie będzie wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju lub wewnątrzwspólnotową dostawą towarów)”, a tym samym należy przyjąć, że w momencie otrzymania dotacji będzie ona neutralna w zakresie opodatkowania podatkiem VAT.
2. Zgodnie z art. 29. ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług (np. dopłaty do świadczonych usług przewozu osób). Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub ze świadczeniem konkretnych usług (dotacja przedmiotowa).
W przypadku dofinansowania (dotacji), które przekazywane są podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, po to, aby objąć je opodatkowaniem koniecznym jest stwierdzenie, że dofinansowanie to miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia jest, czy dane dotacje (subwencje) są czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Orzekając w sprawie pojęcia dotacji bezpośrednio związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług,
Europejski Trybunał Sprawiedliwości (w sprawie nr C-184/400 między Office des produits wallons ASBL a Państwem Belgijskim) stwierdził, że sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy powinno ono zwiększyć podstawę opodatkowania VAT. W praktyce bowiem, prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Zdaniem Trybunału jedynie w takim przypadku można stwierdzić, że otrzymane subwencje stanowią element wynagrodzenia podatnika.
Unormowanie cytowanego powyżej art. 29. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się jedynie do dotacji (dopłat), które mają charakter przedmiotowy dla określonych podatników, tj. gdy dotyczą „dofinansowania” konkretnego towaru lub konkretnej usługi. Chodzi o „dofinansowanie” do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż wtedy tylko można stwierdzić, że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika i wpływa bezpośrednio na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub świadczonych przez niego usług. W żadnym przypadku nie są natomiast objęte regulacją VAT dotacje, które otrzymuje podatnik, jako dofinansowanie jego zakupów, czyli będący nabywcą towaru lub usługi.
Dotacja dla Spółki przeznaczona będzie na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie P, a nie na dofinansowanie (dopłatę) do ceny jakiejkolwiek usługi. Ponieważ Spółka, jako podatnik w zakresie świadczenia usług magazynowania w P, otrzyma dotację (dopłatę) do nabycia dóbr inwestycyjnych, które mają posłużyć do wykonywania tych usług, to skoro usługi magazynowania gazu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, należy przyjąć, że dotacja (dopłata) do inwestycji umożliwiających świadczenie usług magazynowania gazu nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT (w momencie świadczenia usług), gdyż taka dotacja nie stanowi uzupełnienia ceny świadczonych usług, w stosunku do ceny, którą uiszczać będzie nabywca tych usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
