• Interpretacja indywidualn...
  20.05.2024

ITPP1/443-104B/07/MN

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2007 roku (data wpływu 6 sierpnia 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie treści faktury przy sprzedaży nieruchomości tj. prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowiony jest budynek pawilonu handlowego - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 6 sierpnia 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie treści faktury przy sprzedaży nieruchomości tj. prawa użytkowania wieczystego działki gruntu, na której posadowiony jest budynek pawilonu handlowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 10 grudnia 1984 roku uzyskała tytuł prawny użytkowania wieczystego gruntu. Część tej działki oddano w najem z dniem 21 lutego 1995 roku, ustalając w umowie, iż najemca wybuduje tam ze środków własnych pawilon handlowy (zgodnie z uzyskanym pozwoleniem na budowę). W dniu 3 kwietnia 1996 roku najemca złożył zawiadomienie o ukończeniu budowy przedmiotowego pawilonu handlowego. Spółdzielnia nie miała prawa do skorzystania z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nakładami na przedmiotowy obiekt. W całym okresie obowiązywania umowy najmu Spółdzielnia nie ponosiła żadnych nakładów na modernizację budynku pawilonu handlowego. W listopadzie 2006 roku z przedmiotowej działki odłączono część gruntu, na którym znajduje się przedmiotowy pawilon handlowy. Za zgodą Zebrania Przedstawicieli Spółdzielnia zamierza zbyć przedmiotową nieruchomość obejmującą prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności budynku pawilonu handlowego. W akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości uwidoczniona będzie odrębnie:

* cena sprzedaży budynku pawilonu handlowego, na poczet której zaliczona zostanie wartość nakładów poniesionych w trakcie budowy przez kupującego (w chwili obecnej nakłady na pawilon handlowy stanowią własność kupującego),

* wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego pawilonem handlowym, za które kupujący zapłaci Spółdzielni przed zawarciem aktu notarialnego uzgodnioną cenę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy dostawie nieruchomości, tj. prawa użytkowania wieczystego działki gruntu, na której posadowiony jest budynek pawilonu handlowego prawidłowym będzie wystawienie kupującemu faktury VAT o treści j.n. (wartość przykładowa):

wartość netto podatek wartość brutto

* budynek używany pawilonu handlowego

(zwolnienie z VAT-art. 43 ust. 1 pkt 2 uptu) 0,00 0,00 0,00

* prawo użytkowania wieczystego działki

(zwolnienie z VAT-art. 43 ust. 1 pkt 2 uptu

w związku z art. 29 ust. 5 uptu) 10.000,00 0,00 10.000,00

Zdaniem wnioskodawcy właściwe będzie ujęcie przedstawionych wartości w fakturze, z uwagi na fakt, iż w akcie notarialnym określone zostaną odrębnie wartość budynku pawilonu handlowego w wartości zerowej oraz prawa użytkowania wieczystego działki gruntu w wartości uzgodnionej do zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia wskazano, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11

3. dzień , miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;

4. nazwę towaru lub usługi;

5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto)

8. stawki podatku;

9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

W myśl § 9 ust. 7 ww. rozporządzenia w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem dostawy będzie budynek wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (…).

Natomiast treść art. 29 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zapis ten jednoznacznie precyzuje, iż przy dostawie budynków nie można wyodrębnić wartości gruntu czy też prawa wieczystego użytkowania gruntu, co wskazuje, iż w treści faktury wartość tą należy ująć w jednej pozycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...