• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IPPP1/443-57/07-2/SM

Interpretacja indywidualna
z dnia 14 września 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2007 r. (data wpływu 02.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31.07.2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Gminy w C jako jednostka budżetowa nie jest podatnikiem podatku VAT (korzysta ze zwolnienia w której wartość sprzedaży nie przekracza 10.000 euro). Obecnie gmina zamierza sprzedać w drodze przetargu w dn. 2007-08-14 dwie działki:

1. Jedna działka o pow. 726 m kw. niezabudowana, przeznaczona pod budownictwo. Wartość wyceny oszacowana przez rzeczoznawcę to 31.000 zł,

2. Druga działka o pow. 1.271 m kw. zabudowana - budynek po byłej zlewni mleka. Wartość nieruchomości wg rzeczoznawcy to 61.300 zł. Nieruchomość ta została nieodpłatnie przekazana przez Spółdzielnię Mleczarską w 1992r. Urząd Gminy nie remontował tego budynku ani nie była prowadzona na tej nieruchomości żadna działalność ani usługi (pustostan).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w chwili sprzedaży (aktu sprzedaży) w/w nieruchomości Urząd Gminy w C straci zwolnienie z tytułu wartości sprzedaży i zobowiązany będzie do zapłaty 22% podatku od tej transakcji...

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad I. Urząd Gminy nie posiada dużej ilości mienia komunalnego w postaci działek budowlanych. Sprzedaż działki o pow. 726 m kw. jest sprzedażą sporadyczną, naliczenie podatku od tak małej wartości (wartość zbycia zostanie ustalona w dniu przetargu 2007-08-14) byłoby dużym obciążeniem i tak małych dochodów gminy. Sprzedaż działki nie jest działalnością gospodarczą, nie występuje sposób częstotliwy i zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 winna korzystać ze zwolnienia.

Ad II. Sprzedaż działki, na której znajduje się budynek po byłej zlewni mleka winien korzystać ze zwolnienia (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 jako towar używany oraz zgodnie z art. 29 ust. 5 – z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Ad I.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w tym przepisie rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy). Dodatkowo w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Samorządowe osoby prawne (m.in. gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania, w myśl art. 33 ustawy ww. ustawy o samorządzie gminnym wykonują przy pomocy urzędu gminy.

Zadania nałożone na gminę zostały wymienione m.in. w art. 7 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z uwagi na powyższe, sprzedaż nieruchomości przez gminę, będąca formą gospodarowania tą nieruchomością, jako jedno z zadań, do wykonywania których gminy jest powołana - będzie działalnością gospodarczą określoną w art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku VAT.

W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem sprzedaż nieruchomości, jako czynność wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej, nie może korzystać z ww. zwolnienia od podatku VAT i podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 pkt d ww. ustawy o podatku VAT – zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 (tj. zwolnień podmiotowych od podatku VAT) nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Uwzględniając powyższe, Urząd Gminy straci zwolnienie podmiotowe od podatku VAT w związku z dostawą (sprzedażą) przedmiotowej niezabudowanej działki o pow. 726 m kw. przeznaczonej pod zabudowę i będzie obowiązany opodatkować tę transakcję wg stawki 22% w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Urzędu w tej kwestii jest nieprawidłowe.

Ad II.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, lub innych umów o podobnych charakterze. Natomiast w myśl art. 43 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy o podatku VAT - przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeśli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów minęło co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 6 – zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy przyjąć, że sprzedaż budynku po byłej zlewni mleka będzie zwolniona od podatku VAT z uwagi na spełnienie ww. warunków, tj. Urzędowi Gminy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (Urząd nie jest podatnikiem podatku VAT); jest to towar używany (nieruchomość została przekazana Urzędowi w 1992r., zatem od końca roku, w którym zakończono budowę minęło 5 lat); Urząd nie ponosił żadnych wydatków związanych z ulepszeniem tego budynku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT - w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że dostawa gruntu jest opodatkowana tak samo, jak dostawa obiektu budowlanego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, dostawa (sprzedaż) przedmiotowej zabudowanej działki o pow. 1.271 m kw. (budynku i gruntu) będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Urzędu w tej kwestii jest prawidłowe.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...