IBPP1/443-36/07/PK
Interpretacja indywidualna
z dnia 31 sierpnia 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2007r. (data wpływu 20 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia obrotu podlegającego opodatkowaniu w przypadku otrzymania dotacji przedmiotowej - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 20 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia obrotu podlegającego opodatkowaniu w przypadku otrzymania dotacji przedmiotowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 29 czerwca 2007r. Wnioskodawca otrzymał dotację w wysokości 88.867 zł zgodnie z zawartą umową dotacji nr XXX na dofinansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofywanych z eksploatacji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w XXX.
Wnioskodawca jako podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą z zakresu recyklingu pojazdów oraz skupu i sprzedaży złomu. Większość części pochodzących z demontażu pojazdów utylizuje, stanowi to dla niego koszt związany z działalnością, lecz niektóre części pozyskuje jako złom i dokonuje jego odsprzedaży, co jest jego przychodem.
Podatnik nie jest w stanie określić jaki procent demontowanego pojazdu stanowi dla niego koszt a jaki przychód przy czym zaznacza, że większość pojazdu jest utylizowana.Do pozyskiwanych samochodów wycofywanych z eksploatacji dopłaca właścicielom.Otrzymana dotacja ma charakter pomocy de minimis. Podlega zwrotowi w przypadku gdy wynik kontroli wykaże niezgodność z stanem faktycznym złożonych przez Wnioskodawcę oświadczeń i dokumentów będących podstawą udzielenia dotacji. Dotacja udzielona jest zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE ( Dz. Urz. UE L379 z 28 grudnia 2006 str. 5)
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dotacja ta zwiększa obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa dotacja nie powinna zwiększać obrotu będącego podstawą opodatkowania, ponieważ celem tej dotacji nie jest dopłata do ceny towaru, czyli złomu, który w nieznacznej ilości pozyskuje z rozbieranego samochodu, ale dopłatą do pozyskania wycofanego z eksploatacji pojazdu, jego demontażu i recyklingu czyli ponownego przetworzenia materiałów w celu ochrony środowiska naturalnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 410a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska. (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 129, poz. 902 ze zm.), Narodowy Fundusz udziela dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu, który łącznie spełnia następujące warunki:
1. uzyskał wymagane poziomy odzysku i recyklingu, o których mowa w art. 28 ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
2. posiada decyzje wymagane w związku z prowadzeniem stacji demontażu;
3. złożył w terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Środki przeznaczone na dopłatę do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji są dzielone w stosunku do masy odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, a także masy przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji, wykazanych w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 31 maja 2006r. w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 108 poz. 739 ze zm.) zostały doprecyzowane kryteria na zasadzie których jest rozdzielana dopłata do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Na mocy § 4 ust. 3, wspomnianego rozporządzenia, Narodowy Fundusz dokonuje podziału środków przeznaczonych na finansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji według następującego algorytmu:
1. kwotę przeznaczoną na dopłaty dzieli się przez sumę mas:
a) odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu oraz
b) przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacjiwykazanych w rocznych sprawozdaniach o pojazdach wycofanych z eksploatacji przez przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu, którzy spełniają warunki, o których mowa w ust. 2- uzyskując kwotę jednostkową;
2. na podstawie rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji ustala się sumę mas:
a) odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu oraz
b) przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji- dla każdej stacji demontażu oddzielnie;
3. kwotę dopłaty dla każdej stacji demontażu stanowi iloczyn kwoty jednostkowej, o której mowa w pkt 1, i ustalonej masy, o której mowa w pkt 2.
Jak wynika z przywołanych przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska oraz cyt. wyżej rozporządzenia, przedmiotowa dotacja jest przyznawana przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, który spełnia określone warunki. Wysokość dotacji jest uzależniona od dostępnej puli środków na dany okres rozliczeniowy, która jest rozdzielana pomiędzy beneficjentów, w zależności od sumy mas odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu oraz przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji, osiągniętych przez poszczególnych przedsiębiorców w stosunku do tych wartości w skali kraju.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z powołanej wyżej regulacji art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż w sytuacji gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jak np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, stanowi ono również obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Jak wynika z powyższej analizy stanu faktycznego oraz prawnego dofinansowanie do demontażu pojazdów wycofywanych z eksploatacji nie jest przypisane do konkretnej usługi świadczonej przez Podatnika lecz jest uzależnione od wyników osiąganych przez niego w skali okresu rozliczeniowego. Tym samym nie można stwierdzić, iż przedmiotowe dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę. Zatem otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała
