IS.II/2-443/93/06
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 24 lipca 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej przez zakład budżetowy dotacji z budżetu gminy, pokrywającej koszty poniesione przez Jednostkę na wykonanie zadań z zakresu zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisów art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z dnia 20.03.2006 r., znak: PO III 443-10/06, i uznaje stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 8.02.2006r., znak: KZB/FK-0440/2006 za prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 8.02.2006 r., uzupełnionym pismem z dnia 23.02.2006 r. oraz pismem z dnia 16.03.2006 r., zakład budżetowy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, przedstawiając określony stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie.
Zapytanie podatnika dotyczyło kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej z budżetu Gminy dotacji, pokrywającej koszty poniesione przez Jednostkę na wykonanie zadań z zakresu zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej. W ocenie Wnioskodawcy, otrzymanej dotacji nie należy opodatkowywać z uwagi na fakt, iż "(...) dotacja powyższa nie ma bezpośredniego wpływu na wysokość usługi".
Postanowieniem z dnia 20.03.2006r., znak: PO III 443-10/06, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, przedstawione przez Stronę stanowisko uznał za nieprawidłowe. W ocenie tego organu, na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, dotacja opisana we wniosku Podatnika "(...) powinna być uznawana za obrót, który podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej usługi, której dotyczy".
Rozstrzygnięcie to nie zostało przez Stronę zaskarżone.
Dokonując oceny prawidłowości wymienionego postanowienia w trybie art. 14a § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym - komunalny zakład budżetowy, jako jednostka organizacyjna Gminy, powołany został w celu prowadzenia działalności tejże Gminy w zakresie zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej. Przedmiotem działalności zakładu jest m.in.:
1. zarząd i administrowanie budynkami i lokalami, stanowiącymi gminny zasób lokalowy wraz z gruntami, na których te obiekty są posadowione,
2. zapewnienie użytkownikom gminnego zasobu lokalowego, korzystania z energii cieplnej w postaci wody grzewczej dla celów centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, gazu przewodowego, wody zimnej i odprowadzania ścieków, energii elektrycznej i innych urządzeń należących do wyposażenia budynków i lokali,
3. świadczenie usług komunalnych, stanowiących zadania własne Gminy.
Na świadczenie ww. usług komunalnych, tj. m.in. likwidację dzikich wysypisk, mechaniczne zamiatanie jezdni po zimie, letnie zamiatanie jezdni, opróżnianie koszy, zamiatanie chodników, zbieranie śmieci, odśnieżanie i piaskowanie jezdni, chodników oraz parkingów, utrzymanie w sprawności i czystości fontann, dekorację miasta, koszenie traw, pielęgnację rabat i pielęgnację drzewostanu Jednostka ma przyznaną z budżetu Gminy dotację. Dotacja przyznawana jest w kwocie uchwalanej przez Radę Miejską; jej wysokość to suma iloczynów stawki jednostkowej dla danego zadania przemnożonej przez ilość "jednostek" przewidywanych zadań.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zatem w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów, lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu, dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny (a więc jest to dopłata bezpośrednio związana z ceną dostarczanych towarów lub usług), tego typu dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający składnik podstawy opodatkowania, z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Aby jednak dofinansowanie takie mogło być uznane za obrót, musi być ono bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług - wówczas dotacja ta podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla danego towaru (usługi), którego dotyczy.
Jak wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dni 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Umowa zatem jest właściwym instrumentem, za pomocą którego następuje powierzenie wykonania zadania innym (zewnętrznym) podmiotom, nie zaś własnej jednostce organizacyjnej. Relacja pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym nie ma w tej sytuacji charakteru cywilnoprawnego, nie jest zawierana umowa cywilnoprawna, czy zlecenia pomiędzy zakładem budżetowym a gminą. Jednostka organizacyjna gminy, wykonując powierzone jej przez jednostkę macierzystą, czyli gminę, zadania, nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegać mogą wyłącznie te czynności, które są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek na rzecz osób trzecich.
Podkreślić należy, że Podatnik działa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego i w ramach jej budżetu. Zatem środki otrzymywane przez komunalny zakład budżetowy są kwotą zapewniającą jego funkcjonowanie; nie wchodzą zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako dotacja, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec tego, prezentowane przez Stronę stanowisko, iż otrzymanej dotacji nie należy opodatkowywać podatkiem od towarów i usług - uznaje się za prawidłowe. W tym stanie rzeczy, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie orzeka jak w sentencji.
