IBPP2/443-894/10/KW
Interpretacja indywidualna
z dnia 23 grudnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2010r. (data wpływu 29 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2010r. (data wpływu 9 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy samochodów dla jednostek OSP – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 29 października 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2010r. (data wpływu 9 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy samochodów dla jednostek OSP.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina jako partner ogłosiła przetarg na dostawę samochodów dla jednostek OSP Z., OSP P., OSP R. Wykonawca sprzedając towary wymienione w pozycji 129 - 134 zał. nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przyjął w ofercie stawkę 7% podatku VAT uznając, że dokonuje sprzedaży na rzecz jednostek, ochrony przeciwpożarowej na rzecz Gminy z przeznaczeniem dla OSP. Potwierdzenie wspomnianego zapisu zawiera umowa sprzedaży poprzez wskazanie jednostki ochrony przeciwpożarowej dla której dokonywana jest dostawa, a także faktura dokumentująca sprzedaż, gdzie nabywcą jest wskazana Gmina, natomiast docelowym odbiorcą jednostka ochrony przeciwpożarowej dla której przeznaczony jest nabywany samochód, zastosowanie stawki podatku VAT wysokości 7% zgodnie z art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej wynika, że koszty jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetu Gminy. Zaś art. 15 cytowanej ustawy wskazuje wśród jednostek organizacyjnych ochotnicze straże pożarne pomijając jednostki samorządu terytorialnego. Nie można więc dokonywać wykładni art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług jedynie w oparciu o niespójną wykładnię przepisów. Podsumowując, samochody zostały zakupione dla jednostek OSP i przeznaczone na rzecz ochrony przeciwpożarowej co potwierdzają protokoły odbioru i protokoły przekazania na rzecz OSP, a jedynie sfinansowane przez Gminę, to wykonawca, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowo zastosował stawkę podatku VAT wysokości 7%. Z ustawy o ochronie przeciwpożarowej wynika, że OSP są jednostkami ochrony przeciwpożarowej i Gmina ponosi koszty funkcjonowania tych jednostek.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy stawka podatku wysokości 7% VAT została prawidłowo zastosowana...
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo została ustalona stawka podatku VAT, ponieważ spełniono wymogi art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Samochody zakupiono dla straży z przeznaczeniem na ochronę przeciwpożarową co zaznaczono w umowie z wykonawcą. Protokoły odbioru samochodu sporządzono z jednostkami OSP. Gmina jedynie poniosła koszty zakupu, co jest zgodne z ustawą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.
Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług – na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.
Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.
Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.
Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:
1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywcą jest jednostka ochrony przeciwpożarowej.
Wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
* zakładowa straż pożarna,
* zakładowa służba ratownicza,
* gminna zawodowa straż pożarna,
* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
* terenowa służba ratownicza,
* ochotnicza straż pożarna,
* związek ochotniczych straży pożarnych,
* inne jednostki ratownicze.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.
Jak wynika z przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, to Gmina jest nabywcą wskazanym na fakturze dokumentującej sprzedaż i jednostką finansującą. Samochody zostały zakupione dla jednostek OSP i przeznaczone na rzecz ochrony przeciwpożarowej co potwierdzają protokoły odbioru i przekazania na rzecz OSP.
Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie warunki, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2, w związku z ust. 10 tego artykułu, ustawy o VAT, nie są spełnione, bowiem dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT nastąpiła dla Gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie może więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
