IBPP1/443-789/10/ES
Interpretacja indywidualna
z dnia 18 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. organu 19 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2010r. (data wpływu 8 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT obowiązującej dla dostawy samochodów ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 19 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT obowiązującej dla dostawy samochodów ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 listopada 2010r. (data wpływu 8 listopada 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 października 2010r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (stan faktyczny):
Gmina S. w partnerstwie z Gminą I. realizuje projekt. Gmina S. w ramach ww. projektu zamierza kupić samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem dla jednostek OSP ze swojego terenu. Samochody te zostaną przekazane jednostkom OSP w nieodpłatne użytkowanie i będą one wyłącznie wykorzystywane w akcjach ratowniczych i gaśniczych przez strażaków. Gmina zgodnie z art. 29 i 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. Nr 147 poz. 1229) ma obowiązek finansowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, bowiem jednostki OSP wykonują zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej należące do zadań własnych Gminy.
Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż lekkie samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem, które Gmina już nabyła (tj. w miesiącu wrzesień 2010) mieszczą się w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Gmina jest właścicielem nabytych samochodów i przekazała samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem poszczególnym jednostkom Ochotniczej Straży Pożarnej w nieodpłatne użytkowanie na podstawie zawartych z poszczególnymi jednostkami umów o partnerstwie i będą one wykorzystywane w akcjach ratowniczych i gaśniczych przez strażaków,
Faktury są wystawione na Gminę jako nabywcę przedmiotowych samochodów, natomiast w treści faktury jest informacja że jest to dostawa dla danej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej; na fakturze nie ma podziału na nabywcę, odbiorcę i płatnika, występuje tylko pozycja nabywca bowiem zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008r. (Dz. U. Nr 212 poz.1337) pozycja ta została określona w elementach niezbędnych w fakturze, natomiast podział na odbiorcę i płatnika jest fakultatywny i w fakturze Wnioskodawcy nie został dokonany.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług należy zastosować stawkę 7% do zakupu przez Gminę samochodu strażackiego, jako wymienionego w poz. 129 załącznika nr 3 do ww. ustawy, a przeznaczonego dla jednostek ochotniczych straży pożarnych na cele ochrony przeciwpożarowej...
Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 41 ust. 2 i ust 10 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. dla dostawy na terenie kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej stawka podatku stanowi 7%. Wnioskodawca zamierza kupić samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem dla jednostek OSP ze swojego terenu. Samochody te zostaną przekazane jednostkom OSP w nieodpłatne użytkowanie i będą one wyłącznie wykorzystywane w akcjach ratowniczych i gaśniczych przez strażaków w związku z tym spełnione zostaną wszystkie przesłanki wskazane w ww. przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i wobec tego stawka podatku dla zakupu tych samochodów powinna wynosić 7%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego) uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku. Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W pozycji 129 tego załącznika, w części dotyczącej towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, wymieniono sprzęt przewozowo-samochodowy:
pożarnicze samochody specjale i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,
sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.
Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.
Stosowanie obniżonej – 7% stawki podatku – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:
towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
W myśl w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.
Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
zakładowa straż pożarna,
zakładowa służba ratownicza,
gminna zawodowa straż pożarna,
powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
terenowa służba ratownicza,
ochotnicza straż pożarna,
związek ochotniczych straży pożarnych,
inne jednostki ratownicze.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.
Jeżeli zatem nabywcą (właścicielem) będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Gmina realizuje projekt, w ramach którego w miesiącu wrześniu 2010r. zakupiła lekkie samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem dla jednostek OSP ze swojego terenu. Gmina zgodnie z art. 29 i 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. Nr 147 poz. 1229) ma obowiązek finansowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, bowiem jednostki OSP wykonują zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej należące do zadań własnych Gminy. Lekkie samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem, które Gmina nabyła w miesiącu wrześniu 2010r. mieszczą się w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Gmina jest właścicielem nabytych samochodów i przekazała samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem poszczególnym jednostkom Ochotniczej Straży Pożarnej w nieodpłatne użytkowanie na podstawie zawartych z poszczególnymi jednostkami umów o partnerstwie. Samochody te będą wykorzystywane wyłącznie w akcjach ratowniczych i gaśniczych przez strażaków.
Faktury są wystawione na Gminę jako nabywcę przedmiotowych samochodów, natomiast w treści faktury jest informacja, że jest to dostawa dla danej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej.
Wobec powyższego określone przez ustawodawcę, w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, warunki w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT nastąpi dla Gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, a w przypadku interpretacji dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
