• Interpretacja indywidualn...
  19.05.2024

IBPP1/443-768/10/LSz

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010r. (data wpływu 13 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2010r. (data wpływu 25 sierpnia 2010r.) oraz pismem z dnia 19 września 2010r. (data wpływu 25 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 sierpnia 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2010r. (data wpływu 25 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 września 2010r. (data wpływu 25 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Lider) wspólnie z Ochotniczą Strażą Pożarną (Partner) na podstawie umowy partnerskiej realizuje projekt p.n. „...."

Projekt realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej IV Ochrona Środowiska i Zapobieganie Zagrożeniom, Działanie 4.4 Zwalczanie i Zapobieganie Zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i będzie polegał na zakupie 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem i rozmieszczeniu ich w każdej miejscowości Gminy.

Całość sprzętu zakupionego w ramach projektu tj.: motopompa pożarnicza - 9 szt., wąż ssawny - 9 szt., smok ssawny - 9 szt., pływak do smoka ssawnego - 9 szt., rozdzielacz - 9 szt., wąż tłoczny W 52 -18 szt., wąż tłoczny W 75 - 9 szt., prądownica -18 szt., zbieracz - 9 szt., będzie przekazana w nieodpłatne użytkowanie jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej, która zgodnie z zawartą umową o partnerstwie zobowiązana jest zachować trwałość projektu przez okres 5 lat. Zgodnie z powyższą umową sprzęt zakupuje Gmina.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że na fakturze dokumentującej zakup 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem, jako nabywca i jednocześnie płatnik finansujący zakupy wskazana jest Gmina. Właścicielem 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem jest Gmina - lider projektu (OSP - Partner Projektu ten sprzęt nieodpłatnie użytkuje).

Wskazany we wniosku sprzęt wchodzący w skład 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem jest wymieniony w poz. 131 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, za wyjątkiem następującego osprzętu: smok ssawny, pływak do smoka ssawnego. Jednak charakterystyka tego sprzętu jednoznacznie wskazuje że jest to sprzęt przeznaczony do ochrony przeciwpożarowej.

W umowie partnerskiej zawartej między Gminą, a OSP zapisem nakładającym na Gminę - Lidera Projektu obowiązek zakupu sprzętu jest § 2, który m.in. mówi że: „do obowiązków Lidera Projektu należeć będzie realizacja następujących działań: (...) f) finansowanie projektu."

Głównym obowiązkiem OSP - Partnera Projektu jest zapisane w § 3 lit. a) umowy partnerskiej: „zachowanie trwałości projektu przez okres 5 lat zgodnie z wymogami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa "

OSP spełni ten obowiązek poprzez użytkowanie 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować podczas zakupu opisanego sprzętu...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług:

art. 40 ust. 10 "stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej:

zgodnie z art. 15 ust. 6 jednostką ochrony przeciwpożarowej jest ochotnicza straż pożarna;

zgodnie z art. 29 ust. 2 koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

art. 32 ust. 2 „koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina (...)".

Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym:

zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 zadania własne gminy obejmują sprawy ochrony przeciwpożarowej.

Zakupiony przez Gminę sprzęt będzie przeznaczony dla jednostki ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej, w związku z tym właściwą stawką podatku od towarów i usług będzie stawka 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług – na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku w wysokości 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymienione zostały towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stasowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

dostawa musi odbywać się na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej,

towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „jednostki ochrony przeciwpożarowej”, należy w związku z tym posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a. jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2. zakładowa straż pożarna,

3. zakładowa służba ratownicza,

4. gminna zawodowa straż pożarna,

4a. powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5. terenowa służba ratownicza,

6. ochotnicza straż pożarna,

7. związek ochotniczych straży pożarnych,

8. inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostawy tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel, w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym na fakturze dokumentującej ich zakup.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina (Lider) wspólnie z Ochotniczą Strażą Pożarną (Partner) na podstawie umowy partnerskiej realizuje projekt p.n. „..." i będzie polegał na zakupie 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem i rozmieszczeniu ich w każdej miejscowości Gminy. Z umowy partnerskiej wynika, że: „do obowiązków Lidera Projektu należeć będzie realizacja następujących działań: (...) finansowanie projektu."

Całość sprzętu zakupionego w ramach projektu tj. motopompa pożarnicza - 9 szt., wąż ssawny - 9 szt., smok ssawny - 9 szt., pływak do smoka ssawnego - 9 szt., rozdzielacz - 9 szt., wąż tłoczny w 52 -18 szt., wąż tłoczny w 75 - 9 szt., prądownica -18 szt., zbieracz - 9 szt., będzie przekazana w nieodpłatne użytkowanie jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej, która zgodnie z zawartą umową o partnerstwie zobowiązana jest zachować trwałość projektu przez okres 5 lat.

Na fakturze dokumentującej zakup 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem, jako nabywca i jednocześnie płatnik finansujący zakupy wskazana jest Gmina. Właścicielem 9 zestawów pomp pożarniczych wraz z osprzętem jest Gmina - lider projektu (OSP - Partner Projektu ten sprzęt nieodpłatnie użytkuje).

Wskazany we wniosku sprzęt jest wymieniony w poz. 131 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, za wyjątkiem następującego osprzętu: smok ssawny, pływak do smoka ssawnego. Jednak charakterystyka tego sprzętu jednoznacznie wskazuje że jest to sprzęt przeznaczony do ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie warunki pozwalające na zastosowanie dla dostawy motopomp wraz z osprzętem 7% stawki podatku VAT, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, nie zostaną spełnione, bowiem – zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy – nabywcą towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT będzie Gmina, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej.

Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%, bez względu na cel zakupu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahenta Wnioskodawcy (sprzedawcy) jako odrębnego podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...