• Interpretacja indywidualn...
  01.11.2024

IBPP1/443-307/10/LSz

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010r. (data wpływu 31 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla dostawy wyrobów medycznych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla dostawy wyrobów medycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet (do 6 stycznia 2010r. Akademia) w dniu 21 grudnia 2009r. ogłosił przetarg nieograniczony o wartości szacunkowej przekraczającej 206.000 euro na dostawę mebli biurowych, regałów bibliotecznych oraz drobnego wyposażenia i sprzętu przeznaczonego do Biblioteki Akademii w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 "Budowa Biblioteki Akademii – dokończenie”.

W załączniku nr 3 "Zestawienie kosztów zadania" do Specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) w poz. 85 i 86 wymieniono "Uchwyt w WC dla niepełnosprawnych" po 3 szt. Dla tych pozycji należało podać: nazwę elementu (kol. 2), ilość (kol. 3), cenę jednostkową netto (kol. 4), wartość poz. netto (kol. 5), VAT w % (kol. 6), wartość poz. brutto (kol. 7) oraz nazwę producenta, model i parametry techniczne elementu równoważnego (kol. 8).

W zał. 6 "Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia" do SIWZ dla:

* poz. 85 wymagano: Uchwyt w WC dla niepełnosprawnych - Firmy I. lub równoważny. Podpora uchylna mocowana do ściany 80 cm Kolor biały;

* poz. 86 wymagano: Uchwyt w WC dla niepełnosprawnych - Firmy I. lub równoważny. Podpora umywalkowo-sedesowa uniwersalna 75 cm model przykładowy B-107 A f. I. Kolor biały.

Przetarg przewidywał dostawę i przymocowanie trzema śrubami uchwytów do ściany w WC.

Podpory uchylne dla niepełnosprawnych (poz. 85) firmy I. w K. - dane wyrobu PL….. zostały na podstawie zgłoszenia nr 3 wpisane 29 marca 2005r. do "Rejestru Wyrobów Medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie" przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Podpory umywalkowo-sedesowe dla niepełnosprawnych (poz. 85) firmy I. w K. - dane wyrobu PL…. zostały na podstawie zgłoszenia nr 3 wpisane 29 marca 2005r. do "Rejestru Wyrobów Medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie” przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

W otrzymanych ofertach przetargowych część firm Wykonawców podała dla poz. 85 i 86 stawkę VAT - 7% (jak dla wyrobów medycznych), a część stawkę VAT - 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być prawidłowa stawka VAT dla opisanych w poz. 54 "Uchwytów w WC dla niepełnosprawnych" będących wyrobami medycznymi - 7% czy 22% w ofertach do prowadzonego postępowania przetargowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Uniwersytet rozstrzygając ww. przetarg stanął na stanowisku, że: wykonawca zastosował błędną stawkę VAT, dla elementów wyposażenia w poz. 85 i 86 załącznika nr 3 pn. „Zestawienie kosztów zadania" do SIWZ, tj. uchwytów w WC dla niepełnosprawnych - firmy I. lub będących wyrobami medycznymi - w ofercie podano 22%, a winno być 7%, zgodnie z załącznikiem nr 3, poz. 106 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z późn. zm.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono pod pozycją 106 – bez względu na symbol PKWiU – „Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika”.

Powyższy zapis oznacza, że 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - innych niż towary związane z ochroną zdrowia wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej obowiązuje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93 poz. 896 ze zm.).

Przepisy powołanej wyżej ustawy o wyrobach medycznych określają m.in. zasady wprowadzania do obrotu i do używania wyrobów medycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,

4. regulacji poczęć

-który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy, stosownie do którego ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro.

Przez „wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia” należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z przytoczonej wyżej definicji wyrobu medycznego wynika, iż obejmuje ona narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone do stosowania zgodnie ze wskazanym w definicji przeznaczeniem.

Z kolei przepis art. 4 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych stanowi, że do obrotu i do używania mogą być wprowadzone wyroby medyczne spełniające wymagania określone w ustawie.

W art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy o wyrobach medycznych postanowiono, że wyrób medyczny wprowadzany do obrotu i do używania musi spełniać określone dla niego wymagania zasadnicze, a jego wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel, przed wprowadzeniem do obrotu i do używania, jest obowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności z określonymi dla tego wyrobu wymaganiami zasadniczymi.

Zgodnie z art. 15 ustawy o wyrobach medycznych, klasyfikację i kwalifikację wyrobu medycznego przeprowadza wytwórca. Rozbieżności co do klasyfikacji i kwalifikacji wyrobu medycznego między wytwórcą, a jednostką notyfikowaną autoryzowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozstrzyga Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej „Prezesem Urzędu”.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 21 grudnia 2009r. ogłosił przetarg nieograniczony o wartości szacunkowej przekraczającej 206.000 euro na dostawę mebli biurowych, regałów bibliotecznych oraz drobnego wyposażenia i sprzętu przeznaczonego do Biblioteki Akademii w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 "Budowa Biblioteki Akademii – dokończenie”.

W załączniku nr 3 "Zestawienie kosztów zadania" do Specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) w poz. 85 i 86 wymieniono "Uchwyt w WC dla niepełnosprawnych" po 3 szt. Dla tych pozycji należało podać: nazwę elementu (kol. 2), ilość (kol. 3), cenę jednostkową netto (kol. 4), wartość poz. netto (kol. 5), VAT w % (kol. 6), wartość poz. brutto (kol. 7) oraz nazwę producenta, model i parametry techniczne elementu równoważnego (kol. 8).

W zał. 6 "Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia" do SIWZ dla:

* poz. 85 wymagano: uchwyt w WC dla niepełnosprawnych - Firmy I. lub równoważny. Podpora uchylna mocowana do ściany 80 cm Kolor biały;

* poz. 86 wymagano: uchwyt w WC dla niepełnosprawnych - Firmy I. lub równoważny. Podpora umywalkowo-sedesowa uniwersalna 75 cm model przykładowy B-107 A f. I. Kolor biały.

Przetarg przewidywał dostawę i przymocowanie trzema śrubami uchwytów do ściany w WC.

Podpory uchylne dla niepełnosprawnych (poz. 85) firmy I. w K. - dane wyrobu PL….. zostały na podstawie zgłoszenia nr 3 wpisane 29 marca 2005r. do "Rejestru Wyrobów Medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie" przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Podpory umywalkowo-sedesowe dla niepełnosprawnych (poz. 85) firmy I. w K. - dane wyrobu PL….. zostały na podstawie zgłoszenia nr 3 wpisane 29 marca 2005r. do "Rejestru Wyrobów Medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie” przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że w ramach przetargu ogłoszonego przez Wnioskodawcę wykonawca miał dokonać dostawy na rzecz Wnioskodawcy określonych uchwytów w WC dla niepełnosprawnych. Jak wskazał Wnioskodawca, wg szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia, wymagane były dwa rodzaje uchwytów w WC dla niepełnosprawnych – Firmy I. lub równoważne. W treści wniosku wskazano również, że podpory uchylne dla niepełnosprawnych i podpory umywalkowo-sedesowe firmy I. zostały wpisane do "Rejestru Wyrobów Medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie” przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Wykonawca mógł również dostarczyć, zamiast wyrobów firmy I., wyroby równoważne. Wnioskodawca nie wskazał jednakże we wniosku, czy owe wyroby równoważne są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeśli przedmiotem dostawy na rzecz Wnioskodawcy są wyroby medyczne czy to firmy I. czy też innej, ale są to wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to stawką właściwą dla ich dostawy jest stawka 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że jeśli przedmiotem dostawy na rzecz Wnioskodawcy nie byłyby wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to właściwą stawką dla dostawy tych wyrobów byłaby stawka VAT w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy nadmienić, że analiza przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych nie mieści się w zakresie określonym przez art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, w kompetencji Ministra Finansów nie leży dokonywanie oceny, czy podpory uchylne dla niepełnosprawnych spełniają zawartą w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. definicję wyrobu medycznego.

Ponadto zauważa się, iż zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego.

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...