ILPP1/443-1326/09-3/AT
Interpretacja indywidualna
z dnia 19 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka (…), przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT dla czynności sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 92.72.12 – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT dla czynności sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 92.72.12.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Ośrodek (…) jest jednostką budżetową prowadzącą na przekazanych przez gminę obiektach sportowych działalność w zakresie sportu i rekreacji. Wnioskodawca nie jest nastawiony na generowanie zysku, lecz przede wszystkim na tworzenie warunków uczestnictwa w życiu sportowo-rekreacyjnym mieszkańcom miasta. Jednym z zadań realizowanych przez Ośrodek jest organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych. Aby uatrakcyjnić te imprezy jednostka zakupiła urządzenia rekreacyjne - dmuchańce dla dzieci (zamek, zjeżdżalnię). Generalnie wykorzystywane są one nieodpłatnie podczas imprez organizowanych przez jednostkę na rzecz społeczności (…) albo wynajmowane innym podmiotom (przy wynajmach stosowana jest stawka podatku VAT 22%). W przyszłości Zainteresowany planuje, podczas niektórych imprez organizowanych przez jednostkę, jak również podczas imprez organizowanych przez inne podmioty wystawiać swoje urządzenia i udostępniać je dzieciom i młodzieży odpłatnie. Dzieci korzystałyby z tych urządzeń, po zakupieniu biletu. Wnioskodawca planuje również udostępniać część hali sportowej wraz z urządzeniami rekreacyjnymi dla dzieci stosując za udostępnienie stawkę godzinową.
Usługi związane z udostępnianiem urządzeń rekreacyjnych dla dzieci typu: zamki, zjeżdżalnie dmuchane, zgodnie z uzyskaną interpretacją Urzędu Statystycznego dla celów podatkowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00, natomiast udostępnienie stadionów, hal i innych obiektów sportowych na cele sportowe i rekreacyjne jednostka klasyfikuje do grupowania PKWiU 92.61.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować w przypadku udostępnienia podczas organizowanych imprez urządzeń rekreacyjnych - dmuchańców dla dzieci, które korzystałyby z tych urządzeń, po zakupieniu biletu...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z udostępnianiem podczas imprez urządzeń rekreacyjnych dla dzieci typu: zamki, zjeżdżalnie dmuchane, z których dzieci korzystałyby po zakupieniu biletu są zwolnione od podatku VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT i poz.11 załącznika nr 4 zwolnione zostały usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem m. in. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61), wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72), jeżeli usługi te świadczone są przez jednostkę, która nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągniętego zysku, zaś wszelkie zyski, które osiąga przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Ponieważ jednostka spełnia ten warunek, uważamy że usługi związane z udostępnianiem podczas imprez urządzeń rekreacyjnych będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne (na podstawie biletu) korzystanie dzieci z urządzeń rekreacyjnych nie może być utożsamiane z „opłaceniem wstępu”, gdyż zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „wstęp” to możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, a w tym przypadku mamy do czynienia z odpłatnym udostępnianiem dzieciom podczas organizowanych imprez urządzeń typu: zamek, zjeżdżalnia dmuchana itp.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Wobec powyższego, każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, uznawane jest na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, za usługę. Ta z kolei, w przypadku gdy jest odpłatna, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.
Należy zaznaczyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług – do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 159a wymieniono „usługi rekreacyjne pozostałe – wyłącznie w zakresie wstępu”, zaliczone według PKWiU do grupowania ex 92.72.
Natomiast, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tego załącznika, tj. w „wykazie usług zwolnionych od podatku” wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 92 – „usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:
1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
1. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
2. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6. działalności agencji informacyjnych,
7. usług wydawniczych,
8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12”.
Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, które są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem „ex” dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Podkreślenia jednocześnie wymaga, iż ze zwolnienia od podatku VAT nie korzystają usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu oraz usługi, które zostały wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jako wyłączone z tego zwolnienia, w tym m. in. „usługi wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)”.
Z przedłożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową prowadzącą działalność w zakresie sportu i rekreacji. Zainteresowany nie jest nastawiony na generowanie zysku, lecz przede wszystkim na tworzenie warunków uczestnictwa w życiu sportowo-rekreacyjnym mieszkańcom miasta. Aby uatrakcyjnić organizowane przez Ośrodek imprezy sportowo-rekreacyjne jednostka zakupiła urządzenia rekreacyjne - dmuchańce dla dzieci (zamek, zjeżdżalnię), które wykorzystywane są nieodpłatnie przez społeczność (…). W przyszłości Zainteresowany zamierza udostępniać również ww. urządzenia dzieciom i młodzieży odpłatnie, po zakupieniu biletu. Wnioskodawca informuje, iż usługi związane z udostępnianiem urządzeń rekreacyjnych dla dzieci typu: zamki, zjeżdżalnie dmuchane, zgodnie z uzyskaną interpretacją Urzędu Statystycznego dla celów podatkowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00.
W przedmiotowej sprawie najistotniejszą kwestią jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 usługi polegające na odpłatnym udostępnianiu urządzeń rekreacyjnych dla dzieci typu: zamki, zjeżdżalnie dmuchane po zakupieniu biletu wstępu, który upoważnia do skorzystania z ww. atrakcji, mieszczą się w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy, w zamkniętym katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jako „usługi wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)”, nawet jeżeli są świadczone przez podmiot, który nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Wobec tego, powyższe usługi należy zaklasyfikować do czynności, o których mowa w poz. 159a załącznika nr 3 do ustawy jako „usługi rekreacyjne pozostałe – wyłącznie w zakresie wstępu”, które podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.
Reasumując, jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na odpłatnym udostępnianiu, na podstawie biletu wstępu, urządzeń rekreacyjnych dla dzieci typu: zamki, zjeżdżalnie dmuchane są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 jako „usługi rekreacyjne pozostałe – wyłącznie w zakresie wstępu”, to podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 159a załącznika nr 3 do tej ustawy.
Należy zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.
Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Ponadto zaznacza się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT dla czynności sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 92.72.12, natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT dla czynności sklasyfikowanej wg PKWiU pod symbolem 92.61 została wydana odrębna interpretacja nr ILPP1/443-1326/09-4/AT z dnia 19 stycznia 2010 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
