IBPP2/443-66/07/RSz
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. X przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2007r. (data wpływu 27 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania usług wykonywanych dla domów pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania usług wykonywanych dla domów pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka jest firmą zajmującą się wykonywaniem m. in. instalacji kolektorów słonecznych. Spółka bierze udział w przetargach nieograniczonych. Między innymi brała udział w przetargu nieograniczonym na wykonanie instalacji solarnej w domu pomocy społecznej w B. W ofercie przetargowej starostwo powiatowe wskazało jako prawidłową stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Firma złożyła ofertę przetargową stosując stawkę 22%. Firma ustaliła ją na podstawie pisma Urzędu Statystycznego w Ł. z dnia 29 maja 2007r., gdzie wystąpiła o klasyfikację PKOB domów pomocy społecznej z zapewnioną opieką medyczną i bez zapewnionej opieki medycznej, jak również w oparciu o wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 29 maja 2007r. (sygn. akt UZP/ZO/ 0-2333/05). To do zamawiającego należy ustalenie prawidłowej stawki podatku VAT i zastosowanie jej w składanych dokumentach przetargowych. Z regulaminu domu pomocy społecznej jasno wynika, iż posiada on zatrudniony personel medyczny (pielęgniarki). Dlatego Spółka z o.o. X postąpiła jak wyżej. Oferta jednak została odrzucona z uwagi na błąd w sposobie obliczenia ceny (błędnie zastosowana stawka podatku VAT 22% zamiast 7%).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaka jest prawidłowo zastosowana stawka podatku od towarów i usług do usług wykonywanych dla domów pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym (pielęgniarki) 7% czy 22%...
Zdaniem Wnioskodawcy jeśli instalacja solarna jest wykonywana w domu pomocy społecznej z zatrudnionym personelem medycznym, tak jak w przypadku domu pomocy społecznej w B., prawidłowym będzie zakwalifikowanie tego domu pomocy społecznej, zgodnie z pismem urzędu statystycznego w Łodzi z dnia 29 maja 2007r. do grupy PKOB 1264 „Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej” i zastosowanie 22% stawki podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stawka ta ma zastosowanie wówczas, gdy ustawa w sposób wyraźny nie przewiduje zastosowania dla danej czynności innej (niższej) stawki podatku.
Zgodnie zaś z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Mówiąc o obiektach budownictwa mieszkaniowego należy przez to rozumieć wymienione w art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Przez roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej, oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Ponadto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), przepisem § 5 ust. 1, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniżono do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 tego załącznika wymieniono, jako opodatkowane według 7% stawki podatku, budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130): domy opieki społecznej, budynki internatów i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych oraz aresztów śledczych.
Dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest więc precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, a także zdefiniowanie czynności, których przedmiotem jest ten obiekt.
Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca, celem prawidłowego zidentyfikowania obiektu, w którym wykonana miała być instalacja solarna, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Ł. o dokonanie zaklasyfikowania według PKOB domów pomocy społecznej z zapewnioną opieką medyczną. Zgodnie z otrzymaną opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Ł. z dnia 29 maja 2007r., co wskazał Wnioskodawca w poz. 52 przedmiotowego wniosku, budynek Domu Pomocy Społecznej z zatrudnionym personelem medycznym mieści się w grupowaniu: PKOB 1264 „Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej”.
Ponieważ budowa, remonty, rozbudowa czy też modernizacja budynków szpitali i zakładów opieki medycznej (PKOB 1264) nie jest wymieniona w ww. ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie jako opodatkowana według stawek niższych niż podstawowa (tj. 22%), wobec powyższego należy przyjąć, iż wykonanie instalacji solarnej przez Wnioskodawcę w Domu Pomocy Społecznej z zatrudnionym personelem medycznym, który według stanowiska Wnioskodawcy mieści się w grupowaniu PKOB 1264 „ Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej”, opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%.
Mając na uwadze powyższe, należy przyjąć, iż stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, jeżeli instalacja solarna jest wykonywana w Domu Pomocy Społecznej z zatrudnionym personelem medycznym, jak to ma miejsce w przypadku Domu Pomocy Społecznej w B., prawidłowym będzie zastosowanie 22% stawki podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia prawidłowości zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę budynku Domu Pomocy Społecznej w B. do grupowania PKOB 1264, a jedynie problem stawki podatku przy wykonywaniu robót w budynku zakwalifikowanym do PKOB 1264.
Podkreślić też należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
