PI/443-30/06/Z/05
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 21 września 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Jaką stawką podatku VAT opodatkowane jest nabycie statku ratowniczego od kontrahenta z Unii Europejskiej?
Decyzja
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.);
po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 12 lipca 2006 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 21.07.2006 r.) przez Podatnika, na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni znak XII-2/443-91/TZ-55/06/AB z dnia 04 lipca 2006 r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie stawki podatku od towarów i usług przy dostawie statku ratowniczego od kontrahenta z Unii Europejskiej odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 5 kwietnia 2006 r. (uzupełnionym 5 maja 2006 r.), Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie wysokości stawki podatku VAT przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym statku ratowniczego I kategorii, klasy SAR-3000.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że jest państwową jednostką budżetową, stanowiącą własność Skarbu Państwa i w rozumieniu ustawy o finansach publicznych jest jednostką sektora finansów publicznych, powołaną do wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu.
W związku z koniecznością wymiany posiadanych, wyeksploatowanych w znacznym stopniu jednostek pływających, służących ratowaniu życia na morzu, Podatnik zlecił w 2005 r. wykonanie dokumentacji technicznej, w 2006 r. musi wyłonić stocznię, która rozpocznie budowę statku ratowniczego klasy SAR-3000. Podatnik, w związku z ograniczoną kwotą środków, musi oszacować przewidywane wydatki na omawiane przedsięwzięcie, zatem niezbędne jest ustalenie, stawki podatku od towarów i usług na nabycie przedmiotowego środka transportu morskiego.
Zdaniem Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie statku objętego symbolem PKWiU 35.11.33-53.40, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 0% na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy VAT.
Dodatkowo Podatnik wskazał, że w państwach Unii Europejskiej dostawa statków ratowniczych korzysta z obniżonej 0% stawki podatku VAT na podstawie VI Dyrektywy Rady Europy.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni postanowieniem znak XII-2/443-91/TZ-55/06/AB z dnia 4 lipca 2006 r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte we wniosku, jest nieprawidłowe.
W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni wskazał, iż statki ratownicze, które Podatnik zamierza nabyć, klasyfikowane są do grupowania PKWiU 35.11.33-53.40 "Statki i tabor ratowniczy morski i portowy (bez jednostek obsługi wydobywczo-wiertniczych)" i na podstawie załącznika nr 1 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zaliczane są do nowych środków transportu. Nabycie wewnątrzwspółnotowe nowego środka transportu opodatkowane jest stawką właściwą dla dostawy danego towaru w kraju.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni uznał zatem, że nabycie wewnątrzpólnotowe statku ratowniczego mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 35.11.33-53.40 podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy VAT.
Podatnik pismem z dnia 12 lipca 2006 r. złożył zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni wnosząc o zmianę zaskarżonego postanowienia ewentualnie uchylenie postanowienia i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia w celu wydania stosownej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stawki podatku od towarów i usług przy nabyciu statku ratowniczego.
W uzasadnieniu zażalenia Podatnik przedstawił stan faktyczny sprawy i podtrzymał swoje stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2006 r.
Podatnik uważa, że w tym konkretnym przypadku można powołać się i stosować wprost przepisy VI Dyrektywy. Zdaniem Podatnika stanowisko to zostało potwierdzone wielokrotnie przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, np. między innymi w sprawie C-150/99 pomiędzy ..., a Państwem Szwedzkim, a także niedawno w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2006r. sygn. akt. III S.A./Wa/3203/2005, w których przyznano prymat VI Dyrektywy nad przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie Podatnik wniósł o wskazanie sposobu postępowania, aby w odpowiednim rozporządzeniu Ministra Finansów objęto dostawy statków ratowniczych od dostawców krajowych jak i z Unii Europejskiej preferencyjną stawką VAT w wysokości 0%.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do treści art. 9 ust. 1 w/w ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Z kolei ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem że:
1. nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a- z zastrzeżeniem art. 10;
2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się również, w przypadku gdy:
1. nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
2. dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2
jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.
Z cytowanych przepisów wynika, iż co do zasady przywóz z innego państwa członkowskiego nabywanego tam nowego środka transportu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Definicja nowego środka transportu została zawarta w art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem, przez "nowe środki transportu" rozumie się m.in. (lit. b) przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy wodne wymienione w poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy, o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu wodnego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.
W przedmiotowej sprawie planowane nabycie dotyczy statku ratowniczego klasyfikowanego do grupowania PKWiU 35.11.33-53.40 "Statki i tabor ratowniczy morski i portowy (bez jednostek obsługi wydobywczo-wiertniczych)", zatem takiego, który mieści się w poz. 6 załącznika nr 1 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów zaliczanych do nowych środków transportu. W pozycji tej zawierają się bowiem statki rybackie i pozostałe statki specjalne objęte grupowaniem PKWiU 33.11.3. Zatem o ile nabywany pojazd wodny spełniać będzie pozostałe warunki określone w w/cyt. przepisie art. 2 pkt 10, stanowić będzie nowy środek transportu w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (art. 20 ust. 9 ustawy).
W związku z powyższym na Wnioskodawcy ciążyć będzie obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu, według stawki podatku właściwej dla tego towaru w kraju.
Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) w/wym. ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis 83 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim:
1. statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
2. tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
3. statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
4. statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
5. statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),
6. pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż statki ratownicze, które Podatnik zamierza nabyć, klasyfikowane będą do grupowania PKWiU 35.11.33-53.40 "statki i tabor ratowniczy morski i portowy (bez jednostek obsługi wydobywczo-wiertniczych"). Statki o takim symbolu nie mieszczą się w żadnej kategorii jednostek pływających wskazanych w cytowanym powyżej art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, i nie mogą korzystać z preferencji podatkowej określonej w tym przepisie.
Wobec powyższego, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, że nabycie wewnątrzwspólnotowe statku ratowniczego mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 35.11.33-53.40 spełniającego definicję nowego środka transportu podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W złożonym zażaleniu Podatnik podnosi sprzeczność stanowiska Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa, iż przedstawione przez Stronę orzeczenia dotyczą odmiennych stanów faktycznych, i są rozstrzygnięciami zapadłymi w indywidualnych sprawach. Przywołany przez Podatnika wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczy braku prawa do zwolnienia z opodatkowania usług związanych ze sportem lub edukacją fizyczną świadczonych w celach zarobkowych, natomiast wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie dotyczy miejsca świadczenia usług informatycznych. zatem każde z przywołanych przez Podatnika rozstrzygnięć zostało wydane dla innego stanu faktycznego.
Odnosząc się do wniosku Podatnika w sprawie wskazania sposobu postępowania dotyczącego zmiany rozporządzenia Ministra Finansów w zakresie opodatkowania dostawy statków ratowniczych preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż zgodnie z delegacją zawartą w przepisie art. 41 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżyć stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczonych usług oraz określić warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:
1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług,
2. przebieg realizacji budżetu państwa,
3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.
Istnieje zatem możliwość wnioskowania nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług poprzez wprowadzenie zmiany dotyczącej obniżenia do wysokości 0% stawki podatku do dostawy statku ratowniczego mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 35.11.33-53.40.
Dokonując oceny prawidłowości wydanego przez organ pierwszej instancji postanowienia, organ odwoławczy nie będąc związany granicami zarzutów prezentowanych przez stronę, zobligowany z urzędu do oceny, czy organ pierwszej instancji działał na podstawie i w granicach prawa stwierdza, iż w świetle obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy uznając, iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie, postanowił jak w sentencji decyzji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku instancji.
