• Postanowienie o zakresie ...
  06.05.2024

1449/2BV/443/2006/86/KA

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 22 lutego 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy Spółka prawidłowo zastosowała stawkę 7% dla usług polegających na budowie, remoncie i bieżącej konserwacji internatu?

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku Spółka podała informację, iż wykonuje usługi polegające na budowie, remoncie i bieżącej konserwacji internatu ............ w ........... Budynek internatu (o powierzchni użytkowej 3.716 m2) wykorzystywany jest przez ................. w następujący sposób:

1. zakwaterowanie internatowe żołnierzy zawodowych oraz innych osób uprawnionych na podstawie przepisów o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP (wykorzystanie powierzchni użytkowej 2.479 m2),

2. odpłatny wynajem zewnętrznym podmiotom do celów prowadzenia przez te podmioty działalności gospodarczej (wykorzystanie powierzchni użytkowej 1.237 m2).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych internaty będące budynkami zbiorowego zamieszkania mieszczą się w klasie PKOB 1130.

W związku z wątpliwościami co do zastosowania zapisu w poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 15.02.2005r., Spółka wystąpiła z zapytaniem, czy prawidłowo zastosowała stawkę 7% dla usług polegających na budowie, remoncie i bieżącej konserwacji internatu.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi stanu faktycznego tut. organ podatkowy pismem z dnia 17.01.2006r. znak 1449/2BV/443/2006/21/KA wezwał Spółkę do podania informacji czy budynek, o którym mowa w zapytaniu, znajduje się na terenie koszar. Wezwanie zostało doręczone dnia 23.01.2006r., a zatem wyznaczony siedmiodniowy termin do uzupełnienia wniosku upłynął w dniu 30.01.2006r. Do dnia wydania niniejszego postanowienia nie wpłynęła odpowiedź na wymienione pismo. W związku z tym, że pytanie miało charakter uściślający, a z treści wniosku nie wynika, iż przedmiotowy budynek znajduje się na terenie koszar, tut. organ podatkowy udzielił odpowiedzi w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, przyjmując, iż budynek internatu nie znajduje się na terenie koszar.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Według definicji zawartej w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. z 1999r. Nr 112, poz. 1316) budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Zgodnie z wymienioną klasyfikacją internaty będące budynkami zbiorowego zamieszkania mieszczą się w klasie PKOB 1130. Analizy wymaga zatem kwestia czy dla usług budowlanych, remontowych i konserwacyjnych wykonywanych w budynku będącym internatem przewidziano preferencyjne stawki podatku VAT bądź zwolnienie przedmiotowe.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosuje się stawkę w wysokości 7%. Zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Obiekty budownictwa mieszkaniowego zostały zdefiniowane na potrzeby ustawy w art. 2 pkt 12. Są to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że spośród budynków zbiorowego zamieszkania, mieszczących się w grupowaniu PKOB 113, jedynie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej są obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28.01.2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) w załączniku nr 1 dodano m.in. poz. 20 - Budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

1) domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,

2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wykonawczego, przy budowie, remontach i bieżącej konserwacji obiektów budownictwa mieszczących się zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych w klasie PKOB 1130, mogą mieć zastosowanie następujące stawki podatku VAT:

1) stawka 7% - wyłącznie dla budynków kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztorów, domów zakonnych, plebani, kurii, rezydencji biskupich oraz rezydencji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy);

2) stawka 7% - dla domów opieki społecznej, internatów i burs szkolnych, domów studenckich, domów dziecka, domów dla bezdomnych, oraz budynków mieszkalnych na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych (na podstawie §5 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 20 załącznika nr 1);

3) stawka 22% - dla pozostałych obiektów budownictwa mieszczących się w klasie PKOB 1130.

Nie ulega wątpliwości, że budynek, o którym mowa w zapytaniu, nie zalicza się do żadnej z kategorii obiektów wymienionych w punkcie 1). Analizy wymaga zatem zaliczenie budynku do kategorii obiektów wymienionych w pkt 2). Według opinii wyrażonej w podaniu Wnioskodawca uważa, że dla wykonanych robót znajduje zastosowanie przepis § 5 ust. 1 w zw. z poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym sformułowanie "internaty i bursy szkolne" nie oznacza, że dotyczy ono wyłącznie internatów o charakterze szkolnym. Tut. organ podatkowy nie podziela tego stanowiska. Według powszechnie stosowanych zasad języka polskiego należy przyjąć, że określenie "szkolne" dotyczy zarówno burs jak i internatów. Pozostałe obiekty wymienione w tym przepisie oddzielone są przecinkami. Gdyby określenie "szkolne" miało dotyczyć wyłącznie burs, internaty i bursy zostałyby oddzielone przecinkiem a nie spójnikiem "i". Omawiany przepis brzmiałby zatem "domy opieki społecznej, internaty, bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych". Użycie spójnika "i" jest w tej sytuacji nieprzypadkowe. Zarówno logika, jak i powszechnie stosowane zasady języka polskiego pozwalają jednoznacznie stwierdzić, że cytowany przepis znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku internatów szkolnych i burs szkolnych. Z treści wniosku nie wynika również, aby przedmiotowy budynek mieścił się na terenie koszar, a jak wspomniano wcześniej, Wnioskodawca nie uzupełnił podania poprzez jednoznaczne wskazanie tej okoliczności. Nie ulega wątpliwości, że budynek ten nie zalicza się do pozostałych kategorii obiektów wymienionych w pkt 2) tj. domów opieki społecznej, domów studenckich, domów dziecka, domów dla bezdomnych, oraz budynków mieszkalnych na terenie zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. W związku z powyższym, wobec niemożności zakwalifikowania przedmiotowego budynku do rodzajów obiektów wymienionych w punktach 1) i 2), w analizowanej sytuacji znajdzie zastosowanie pkt 3), a zatem brak jest podstaw do obniżenia stawki podatku od towarów i usług dla wykonywanych przez Spółkę usług opisanych we wniosku. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi więc 22%.

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu różni się zasadniczo od stanowiska Spółki wyrażonego w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za nieprawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 29.11.2005 r.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...