• Postanowienie o zakresie ...
  19.05.2024

PP/443/10/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 15 lutego 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Przedmiotem zapytania jest ustalenie czy świadczenie usług agencyjnych na rzecz Totalizatora Sportowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest od tego podatku zwolnione?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1, §3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz 113 ust. 1, 2, 5 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.01.2006 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług na rzecz Totalizatora Sportowego, jest nieprawidłowe.

W dniu 11.01.2006 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani na rzecz Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. usługi polegające na stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek tej Spółki oraz na stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek tej Spółki otrzymując za to prowizję uzależnioną od wartości sprzedaży. Usługi te zostały zaklasyfikowane pod symbolem 92.71 PKWiU tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów (a więc jako usługi rekreacyjne), branża 92 usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem.

Przedmiotem zapytania jest ustalenie czy świadczenie opisanych wyżej usług agencyjnych na rzecz Totalizatora Sportowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest od tego podatku zwolnione. Wyrażono stanowisko, że usługi opisane w stanie faktycznym sklasyfikowane pod symbolem 92.71 PKWiU usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów, jako usługi rekreacyjne, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r., jako wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy pod pozycją 11 oraz nie podlegają wyłączeniom ze zwolnienia zawartym w tym przepisie.

W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako nieprawidłowe, na podstawie następujących przepisów prawa:

Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą zakładów wzajemnych, gier liczbowych i loterii pieniężnych nie podlega podatkowi od gier, w związku z tym wynagrodzenie prowizyjne z tego tytułu jest objęte podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Świadczone usługi pośrednictwa zalicza Pani do klasy PKWiU 92.71 "usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów" (grupa 92.7 "usługi rekreacyjne pozostałe", dział 92-"usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem").

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 tego załącznika zostały wymienione m.in. usługi związane z rekreacją i sportem (symbol PKWiU ex 92). Zastosowanie zwolnień zawartych w załączniku nr 4 do ustawy wymaga uwzględnienia przewidzianych wyłączeń i objaśnień. W objaśnieniach do poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r., nadanym nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 21.04.2005 r. (Dz. U. Nr 90, poz. 756) wskazano, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Niemniej, już zapisem w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, wydanego na podstawie przepisu art. 43 ust 1 pkt 1 ustawy, od dnia 1.05.2004 r., zwolnione od podatku były wyłącznie usługi związane z rekreacją i sportem (symbol PKWiU ex 92), spełniające kryterium z objaśnienia zamieszczonego pod załącznikiem. Brzmienie zawarte w tej pozycji i użyty spójnik "i" wskazywały, iż objaśnienie zamieszczone pod tym załącznikiem dotyczyło obu kategorii usług (rekreacji i sportu) objętych tą częścią zdania. Natomiast tylko w celu wyeliminowania pojawiających się w tym zakresie wątpliwości, w przepisie art. 1 pkt 38 lit. c) ustawy z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), doprecyzowano treść objaśnienia do załącznika nr 4 - nowelizacja w tym zakresie weszła w życie z dniem 1.06.2005 r.

Zatem od 1.05.2004 r. zwolnione od podatku od towarów i usług były i są jedynie usługi związane z rekreacją i sportem świadczone przez podmioty nie mające jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, jednakże z zastrzeżeniem, iż wszelkie zyski, które mimo wszystko podmioty te osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W związku z tym, świadczone przez Stronę na rzecz Totalizatora Sportowego usługi, za które pobierana jest prowizja, jako nie spełniające kryteriów zwolnienia z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegały od 1.05.2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych według stawki 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie do przepisu art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych podmiotowo przekroczy kwotę w złotych odpowiadającą równowartości 10.000 EURO, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Do wartości sprzedaży, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Jednocześnie w ust. 8 art. 113 ustawy postanowiono, iż w przypadku podatników, o których mowa w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy (w tym agenta, zleceniobiorcy), przez wartość sprzedaży rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi.

Podatniczka powinna więc samodzielnie przeliczać wartość sprzedaży w celu ustalenia ewentualnego momentu przekroczenia limitu kwoty powodującej utratę prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Konsekwencją przekroczenia wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia podmiotowego jest obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego. Dodać należy, iż w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego, zgłoszenie rejestracyjne jest ich uprawnieniem w związku z zapisem art. 96 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...