ITPB3/423-490/10/PS
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymanym dofinansowaniem:
jest prawidłowe w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na opracowanie planu rozwoju eksportu,
jest nieprawidłowe w zakresie uznania otrzymanego dofinansowania za przychód podlegający opodatkowaniu.
Uzasadnienie
W dniu 10 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych otrzymanym dofinansowaniem.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Kryzys, który dotknął w roku 2009 rynek meblarski w Polsce odbił się na Spółce zmniejszeniem zamówień na produkty, których wytwarzaniem się zajmuje, to jest bejce do drewna, lakiery i rozcieńczalniki. Spółka uznała, że metodą zaradzenia sytuacji może być zwiększenie eksportu, szczególnie na wschód. W realizacji tego zadania postanowiła wspomóc się „Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka Działanie 2007-2013 Działanie 6.1 Paszport do eksportu”. W dniu 10 lipca 2009 r. Jednostka złożyła w Agencji Rozwoju Regionalnego S. A. odpowiedni wniosek. W dniu 12 sierpnia 2009 r. podpisana została z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, w której imieniu działała Regionalna Instytucja Finansująca - Agencja Rozwoju Regionalnego S. A. „Umowa o dofinansowanie Etap I - Przygotowanie Planu rozwoju eksportu w ramach Działania 6.1 Paszport do eksportu osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013”. Po przeprowadzeniu konkursu ofert, na firmę doradczą która miała opracować Plan rozwoju eksportu, wybrano P. Firma ta sporządziła Plan rozwoju eksportu w 2 etapach wystawiając pierwszą fakturę na kwotę 4 000 zł netto w dniu 17 listopada 2009 r. Faktura ta jako spełniająca przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych została zaliczona w ciężar kosztów. W momencie poniesienia kosztu Spółka nie dysponowała wiedzą czy dofinansowanie zostanie wypłacone, czy nie, natomiast usługa wykonana przez firmę doradczą na bieżąco wspomogła działania na rzecz zwiększenia eksportu. Druga faktura na kwotę 8 500 zł została wystawiona po wykonaniu całego planu w dniu 5 lutego 2010 r. i również została zaliczona w ciężar kosztów podatkowych. Po spełnieniu szeregu wymogów formalnych, Spółka w dniu 16 kwietnia 2010 r. złożyła „Wniosek Beneficjenta o Płatność w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”. W dniu 21 kwietnia 2010 r. wniosek został rozpatrzony pozytywnie, po czym w dwóch częściach, w dniach 22 i 25 czerwca 2010 r. na konto Spółki wpłynęła kwota 10 000 zł. Kwota ta na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych została zaliczona jako przychód podlegający opodatkowaniu. W dniu 1 lipca 2010 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wystosowała do Spółki „Informację dla Beneficjenta o Wypłaconym Dofinansowaniu”, w której informowała, że z wypłaconej sumy 10 000 zł kwota w wysokości 8 500 zł pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast kwota w wysokości 1 500 zł pochodzi ze środków budżetu państwa.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy słusznie Spółka wydatki związane z opracowaniem „Planu rozwoju eksportu” zaliczyła w ciężar kosztów podatkowych, a otrzymaną dotację potraktowała jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Spółki słusznie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymaną dotację uznano za przychód podlegający opodatkowaniu. W konsekwencji na podstawie art. 15 ust. 1 słusznie wydatki na opracowanie planu zostały zaliczone w ciężar kosztów podatkowych. Specyfika wypłacania dofinansowania projektów z „Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 6.1 Paszport do eksportu, Etap I - Przygotowanie Planu rozwoju eksportu” jest taka, że najpierw trzeba ponieść określone koszty. Następnie podlegają one surowej ocenie merytorycznej i drobiazgowej ocenie formalnej, których wynik nie jest oczywisty w momencie poniesienia wydatków. Brak pewności co do możliwości uzyskania dofinansowania, przy jednoczesnym związku ponoszonego wydatku z przychodami, pozwalał na zaliczenie wydatków związanych z opracowaniem planu rozwoju eksportu do kosztów uzyskania przychodów. Art. 12 ust. 4 pkt 6a mówi, że do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Skoro wydatki zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, dotacja musi być uznana za przychód podlegający opodatkowaniu. Wobec powyższego do otrzymanej dotacji nie może mieć zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na opracowanie planu rozwoju eksportu oraz nieprawidłowe w zakresie uznania otrzymanego dofinansowania za przychód podlegający opodatkowaniu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w dniu 10 lipca 2009 r. złożyła w Agencji Rozwoju Regionalnego S. A., działającej w imieniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach „Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 2007-2013 Działanie 6.1 Paszport do eksportu”. W dniu 12 sierpnia 2009 r. podpisana została umowa z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości „Umowa o dofinansowanie Etap I - Przygotowanie Planu rozwoju eksportu w ramach Działania 6.1 Paszport do eksportu osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013”.
W ramach przedmiotowego dofinansowania Spółka zwróciła się do P., jako firmy doradczej, o opracowanie Planu rozwoju eksportu. Firma ta sporządziła Plan rozwoju eksportu w 2 etapach wystawiając pierwszą fakturę na kwotę 4 000 zł netto w dniu 17 listopada 2009 r. oraz drugą fakturę na kwotę 8 500 zł po wykonaniu całego planu w dniu 5 lutego 2010 r.
W momencie poniesienia kosztu Spółka nie dysponowała wiedzą czy dofinansowanie zostanie wypłacone.
W związku z powyższym wskazać należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.
Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej.
Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu – z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przepisy ww. ustawy podatkowej dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.
Biorąc zatem pod uwagę przytoczony stan faktyczny wskazać należy, iż brak jest możliwości powiązania ww. wydatków związanych z pozyskaniem dofinansowania poprzez skorzystanie z usług firmy doradczej w zakresie opracowania Planu rozwoju eksportu z konkretnym przychodem podatnika. Koszty te niewątpliwie związane są z przedmiotem działalności Wnioskodawcy, bowiem służą uzyskaniu dofinansowania w ramach tej działalności. Zatem są to koszty związane z funkcjonowaniem Spółki i jako takie stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym, skoro przedmiotowe wydatki stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinny być potrącalne w dacie ich poniesienia.
Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
W myśl art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f – 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Reasumując, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki jakie Spółka poniosła na usługi doradcze świadczone przez wyspecjalizowaną firmę w celu uzyskania dofinansowania, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednie w dacie ich poniesienia.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego Spółka słusznie wydatki na opracowanie planu zaliczyła w ciężar kosztów podatkowych, uznać należy za prawidłowe.
Zauważyć należy jednak, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).
W konsekwencji stanowisko Spółki, w świetle którego, przedmiotowe wydatki związane z wynagrodzeniem dla firmy doradczej za opracowania Planu rozwoju eksportu stanowią koszty uzyskania przychodów, uznać należy za prawidłowe, o ile wydatki te nie stanowiły kosztów kwalifikowanych i Spółka nie uzyskała refinansowania w ramach uzyskanej dotacji.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika również, iż po spełnieniu szeregu wymogów formalnych, w dniu 16 kwietnia 2010 r. Spółka złożyła „Wniosek Beneficjenta o Płatność w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”. W dniu 21 kwietnia 2010 r. wniosek został rozpatrzony pozytywnie, po czym w dwóch częściach, w dniach 22 i 25 czerwca 2010 r. na konto Spółki wpłynęła kwota 10 000 zł. Jednocześnie W dniu 1 lipca 2010 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wystosowała do Spółki informację, w której wskazała, że z wypłaconej sumy 10 000 zł kwota w wysokości 8 500 zł pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast kwota w wysokości 1 500 zł pochodzi ze środków budżetu państwa.
W związku z powyższym wskazać należy, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W świetle powyższego przepisu dofinansowanie, które Spółka otrzymała w miesiącu czerwcu 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka działanie 6.1 Paszport do eksportu, co do zasady, stanowić będzie przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Rozważając natomiast charakter środków finansowych, które Spółka otrzymała, wskazać należy, iż Program Operacyjny „Innowacyjna Gospodarka”, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (fundusze strukturalne Unii Europejskiej). Jest to program skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy zamierzają realizować innowacyjne projekty, związane z badaniami i rozwojem, nowoczesnymi technologiami, inwestycjami o dużym znaczeniu dla gospodarki lub wdrażaniem i stosowaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Program ma na celu wspieranie szeroko rozumianej innowacyjności. Będzie to zarówno bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorstw, instytucji otoczenia biznesu oraz jednostek naukowych świadczących przedsiębiorstwom usługi o wysokiej jakości, a także wsparcie systemowe zapewniające rozwój środowiska instytucjonalnego innowacyjnych przedsiębiorstw. W ramach Programu wspierane będą projekty, które są innowacyjne co najmniej w skali kraju lub na poziomie międzynarodowym.
Zaznaczyć należy również, iż źródłami finansowania Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz towarzyszące im współfinansowanie krajowe.
Podstawą prawną tego instrumentu wsparcia jest między innymi rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (Dz. U. Nr 68, poz. 114 ze zm.). Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom w ramach działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 opisane zostały w rozdziale 11 tego rozporządzenia.
Rozważając charakter otrzymywanych przez Spółkę środków należy odnieść się również do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, ze zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Podkreślenia w niniejszej sprawie wymaga fakt, iż w związku z tym, że - jak wskazał Wnioskodawca - środki pomocowe wypłacone zostały w dwóch transzach w dniach 22 i 25 czerwca 2010 r. na konto Spółki w łącznej kwocie 10 000 zł, to w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie nowa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawa o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji „środków europejskich”, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:
środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Do dnia 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.
Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.
Wskazać należy również, iż stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 5 nowej ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich stanowią dotacje celowe.
Mając zatem na uwadze opisane we wniosku okoliczności, z których wynika, iż z otrzymanego dofinansowania za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w której imieniu działała Regionalna Instytucja Finansująca - Agencja Rozwoju Regionalnego S. A., kwota 85% pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast pozostałe 15% pochodzi ze środków budżetu państwa oraz w oparciu o przywołany przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazać należy, że dofinansowanie, które Spółka otrzymała w postaci środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków krajowych na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, co do zasady, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Dofinansowanie to nie stanowi jednak, wbrew twierdzeniu Spółki, przychodu podlegającego opodatkowaniu.
W myśl bowiem art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Zatem w oparciu o powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwota w części dotyczącej dotacji celowej (stanowiąca 15% całego dofinansowania) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka otrzymana za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju przedsiębiorczości (agencji rządowej) podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania.
Także na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Jak wskazano powyżej, środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (jednego z funduszy strukturalnych) są środkami europejskimi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Z kolei, przez projekt zgodnie z art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.) należy rozumieć przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą.
Tym samym dofinansowanie w części dotyczącej „środków europejskich” - środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85% całego dofinansowania), w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, otrzymanego za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości również podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania.
Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody uzyskane przez Spółkę w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (środki europejskie) współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 6.1 Paszport do eksportu, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 48 i odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Reasumując, stanowisko Spółki w świetle którego:
wydatki na opracowanie planu zostały słusznie zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uznać należy za prawidłowe,
na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymaną dotację potraktowano jako przychód podlegający opodatkowaniu – uznać należy za nieprawidłowe.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.