• Interpretacja indywidualn...
  03.07.2025

ILPP1/443-1075/10-4/AW

Interpretacja indywidualna
z dnia 28 grudnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 1 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 grudnia 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W styczniu 2010 r. Wnioskodawca kupił (jako osoba fizyczna) do majątku osobistego (prywatnego) niezabudowaną nieruchomość o łącznej powierzchni 4,4603 ha. Nieruchomość ta w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego położona jest na obszarze oznaczonym symbolem „12 Sk.UC”, stanowiącym teren użytków rolnych, przeznaczony do zainwestowania pod składowanie i magazynowanie towarów w obiektach kubaturowych i usługi komercyjne. Z kolei w ewidencji gruntów i budynków działki wchodzące w skład przedmiotowej nieruchomości stanowią grunty orne (R) oraz drogi (dr) i stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Nadto nieruchomość została nabyta od osoby fizycznej i położona jest poza granicami specjalnych stref ekonomicznych.

Nieruchomość została nabyta na powiększenie posiadanego przez Zainteresowanego gospodarstwa rolnego, które osobiście (tj. jako osoba fizyczna) prowadzi od roku 2003. Ponadto Wnioskodawca oświadcza, iż od roku 2006 jest zarejestrowany jako podatnik VAT (wcześniej sprzedał działki budowlane, albowiem jedna z działek wchodzących w skład jego gospodarstwa rolnego była w planach zagospodarowania przestrzennego przeznaczona pod budownictwo jednorodzinne). Poza tym pozostałą część gospodarstwa Wnioskodawca nadal wykorzystuje w ramach majątku osobistego i użytkuje rolniczo oraz nie prowadzi żadnej działalności pozarolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Prawdopodobnie – z powodu trudności finansowych – Zainteresowany zmuszony będzie wkrótce sprzedać przedmiotową nieruchomość.

Wnioskodawca nie potrafi odpowiedzieć czy przedmiotowa nieruchomość utraci w związku z ewentualną sprzedażą charakter rolny, albowiem na razie nie ma na nią nabywcy, a poza tym trudno przewidzieć na co ewentualny nabywca zamierza przeznaczyć nieruchomość.

Na razie ww. nieruchomość nie była przez Zainteresowanego wykorzystywana w prowadzonej działalności rolniczej, albowiem poprzedni właściciel bardzo ją zaniedbał i najpierw Wnioskodawca jest zmuszony doprowadzić ją do odpowiedniej kultury rolnej, a tym samym nie były dotychczas dokonywane z niej żadne dostawy, czy sprzedaż płodów rolnych. Ponadto, przedmiotowa nieruchomość nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.

W uzupełnieniu z dnia 7 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1. nie posiada i nigdy nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług;

2. nie zamierza dzielić przedmiotowej nieruchomości, ale wszystko zależy od tego czy uda się znaleźć kupca na całą działkę, co nie będzie łatwe. Jeżeli nie znajdzie się kupiec na całość nieruchomości, to może Zainteresowany będzie zmuszony podzielić ją na kilka mniejszych. Jednak traktuje to jako ostateczność. Na pewno Wnioskodawca nie zamierza przekształcać nieruchomości i sprzedawać jako działki budowlane. Przy ewentualnym podziale, działki zachowają swój rolniczy charakter;

3. w przeszłości Zainteresowany sprzedał ponad 40 działek budowlanych wydzielonych z jednej działki ewidencyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż opisanej powyżej nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż niezabudowanej nieruchomości gruntowej powinna korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jako dostawa terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę. A contrario, aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa niezabudowana, stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę. Skoro zatem przedmiotowa nieruchomość gruntowa nie jest terenem budowlanym, ani nie jest przeznaczona pod zabudowę, a zakwalifikowana jest w ewidencji gruntów jako rolna, to jej sprzedaż powinna podlegać zwolnieniu od podatku VAT. Potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowany znalazł w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz orzecznictwie ETS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Zgodnie z art. 2 pkt 15, pkt 20 i pkt 21 ustawy, przez:

* działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (…), a także świadczenie usług rolniczych;

* produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim;

* usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Tut. Organ nadmienia, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku VAT jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.), czy też w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu ww. przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użytecznie (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonywana jest przez podatnika podatku od towarów i usług lub przez osobę fizyczną niebędącą podatnikiem tego podatku, jeżeli sprzedaży można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności.

W związku z powyższym, nawet w przypadku, gdy sprzedaż dokonywana jest jednorazowo lecz okoliczności wskazują na to, że zamysłem oraz celem sprzedającego jest ponowne wykonywanie tej czynności w przyszłości w sposób częstotliwy, to uznać należy, iż dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT wykonywana jest działalność gospodarcza.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w styczniu 2010 r. kupił (jako osoba fizyczna) do majątku osobistego (prywatnego) niezabudowaną nieruchomość o łącznej powierzchni 4,4603 ha. Nieruchomość ta w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego położona jest na obszarze oznaczonym symbolem „12 Sk.UC”, stanowiącym teren użytków rolnych, przeznaczony do zainwestowania pod składowanie i magazynowanie towarów w obiektach kubaturowych i usługi komercyjne. Nieruchomość została nabyta na powiększenie posiadanego przez Zainteresowanego gospodarstwa rolnego, które prowadzi od roku 2003. Poza tym pozostałą część gospodarstwa Wnioskodawca nadal wykorzystuje w ramach majątku osobistego i użytkuje rolniczo oraz nie prowadzi żadnej działalności pozarolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Prawdopodobnie – z powodu trudności finansowych – Zainteresowany zmuszony będzie wkrótce sprzedać przedmiotową nieruchomość.

Na razie ww. nieruchomość nie była przez Wnioskodawcę wykorzystywana w prowadzonej działalności rolniczej, albowiem poprzedni właściciel bardzo ją zaniedbał i najpierw Wnioskodawca jest zmuszony doprowadzić ją do odpowiedniej kultury rolnej, a tym samym nie były dotychczas dokonywane z niej żadne dostawy, czy sprzedaż płodów rolnych. Przedmiotowa nieruchomość nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż:

1. nie posiada i nigdy nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług;

2. nie zamierza dzielić przedmiotowej nieruchomości, ale wszystko zależy od tego czy uda się znaleźć kupca na całą działkę, co nie będzie łatwe. Jeżeli nie znajdzie się kupiec na całość nieruchomości, to może Zainteresowany będzie zmuszony podzielić ją na kilka mniejszych. Jednak traktuje to jako ostateczność. Na pewno Wnioskodawca nie zamierza przekształcać nieruchomości i sprzedawać jako działki budowlane. Przy ewentualnym podziale, działki zachowają swój rolniczy charakter;

3. w przeszłości Zainteresowany sprzedał ponad 40 działek budowlanych wydzielonych z jednej działki ewidencyjnej.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w niniejszej sprawie Zainteresowany – w związku z dostawą przedmiotowego gruntu – wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT. Wnioskodawcy bowiem przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości nie przyświecał cel związany z wykorzystaniem działki na potrzeby osobiste (własne), lecz jak wskazał Zainteresowany zakupu dokonał w celu powiększenia posiadanego gospodarstwa rolnego. Wnioskować zatem należy, że przedmiotowy grunt nabyto z zamiarem prowadzenia działalności rolniczej.

Należy również stwierdzić, iż konsekwencją zakupu w styczniu 2010 r. nieruchomości gruntowej jest szybka sprzedaż. Fakt, że w chwili obecnej Zainteresowany ma zamiar dokonania jednorazowej sprzedaży posiadanej działki nie ma znaczenia, bowiem jak już wielokrotnie podkreślano istotny jest zamiar, a nie efekt. Ponadto, w sytuacji gdy dla przedmiotowej transakcji sprzedaży gruntu nie znajdzie się jeden odbiorca, wówczas Zainteresowany podzieli go na kilka mniejszych. W konsekwencji przesłanka częstotliwego wykonywania czynności zostaje w przedmiotowej sprawie wypełniona.

Nie bez znaczenia w analizowanej sprawie jest również fakt, że Wnioskodawca już wcześniej dokonał sprzedaży 40 działek budowlanych i w dalszym ciągu ma zamiar je sprzedawać.

W świetle powyżej przytoczonych przepisów dostawa gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzonej działalności gospodarczej, co może mieć miejsce również przy czynności dokonanej jednorazowo.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, iż czynności wykonywane przez Zainteresowanego wypełniają definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i Wnioskodawca występuje – w związku z dostawą przedmiotowej działki – w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m. in. w art. 43 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w przypadku gruntów niezabudowanych zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz decyzja o warunkach zabudowy), natomiast dopiero w przypadku braku wyżej wskazanych dokumentów – ewidencja gruntów.

Uwzględniając opis zdarzenia przyszłego wskazujący, iż zakupiony grunt zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowi teren użytków rolnych, przeznaczony do zainwestowania pod składowanie i magazynowanie towarów w obiektach kubaturowych i usługi komercyjne, stwierdzić należy, iż opisana we wniosku nieruchomość gruntowa przeznaczona jest pod zabudowę. Tym samym planowana przez Zainteresowanego dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Reasumując, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, według podstawowej, 22% stawki podatku.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości zostanie załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...