• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IPPP3/443-660/10-4/JK

Interpretacja indywidualna
z dnia 19 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.07.2010 r. (data wpływu 06.07.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26.08.2010 r. (data wpływu 30.08.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-660/10-2/JK z dnia 17.08.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 06.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26.08.2010 r. (data wpływu 30.08.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-660/10-2/JK z dnia 17.08.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Decyzją z dnia 18.11.1988 r. Naczelnik Miasta przekazał w zarząd na czas nieoznaczony Wnioskodawcy grunt stanowiący własność Skarbu Państwa zabudowany budynkiem wolnostojącym. Z powyższego tytułu Wnioskodawca zobowiązany został do ponoszenia opłat za zarząd gruntem oraz za zarząd budynkiem.

Z kolei decyzją z dnia 22.11.1999 r. Wojewoda stwierdził nieodpłatne nabycie z dniem 01.01.1999 r. z mocy prawa przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych własności nieruchomości. W celu ujęcia powyższej nieruchomości w ewidencji majątku Wnioskodawcy zlecono dokonanie wyceny nieruchomości i na podstawie operatu szacunkowego z 31.12.1999 r. ustalono wartość budynku na kwotę 158.600 zł oraz wartość gruntu na 42.700 zł.

W 1989 r. dokonano modernizacji pomieszczeń budynku w celu przystosowania ich na potrzeby inspektoratu, ale w chwili obecnej nie można przedstawić informacji o kwocie poniesionych wydatków z uwagi na brak danych z tamtego okresu. Natomiast w 2003 r. dokonano remontu budynku, którego wartość nie przekroczyła 30% wartości początkowej budynku (14.800 zł). Wprawdzie nie można określić, czy wydatki poniesione na modernizację budynku nie przekroczyły 30% jego wartości, ale od momentu ich poniesienia budynek był wykorzystywany przez okres dłuższy niż 5 lat.

Wnioskodawca wykorzystuje nieruchomość na działalność statutową (zwolnioną z podatku VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż opisanej nieruchomości przez Wnioskodawcę w 2010 r. korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż zabudowanej nieruchomości zwolniona jest z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o VAT. Nieruchomość zabudowaną Wnioskodawca otrzymał w zarząd na czas nieoznaczony przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, z kolei już pod rządami ustawy nieruchomość przeszła na własność Wnioskodawcy nieodpłatnie z mocy prawa. Wnioskodawca dokonał modernizacji pomieszczeń w budynku w 1989 r. (ale nie jest znana kwota wydatków z uwagi na brak dokumentacji), a także poniósł w 2003 r. wydatki na remont budynku, których wartość była niższa niż 30% jego wartości. Ponadto, od momentu poniesienia wydatków budynek był wykorzystywany przez okres dłuższy niż 5 lat.

Sprzedaż nieruchomości podlegałaby opodatkowaniu, gdyby dostawa była dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres krótszy niż 2 lata (art. 43 ust. 1 pkt 10).

Ustawa przewiduje również inne przypadki, w których możliwe jest zwolnienie z opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w pkt 10 powyższego przepisu, pod warunkiem że:

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym ostatniego z tych warunków nie stosuje się, jeżeli obiekty w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż nieruchomości zabudowanej w 2010 r. będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, bowiem przy nabyciu nieruchomości Wnioskodawca nie odliczał podatku (nieruchomość przeszła na własność Wnioskodawcy nieodpłatnie z mocy prawa), a od poniesienia wydatków na modernizację budynek był wykorzystywany do celów statutowych (zwolnionych z VAT) więcej niż 5 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle powyższego przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwolnieniem z podatku VAT objęta została, dostawa budynków, budowli lub ich części, za wyjątkiem, gdy:

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

oraz zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym stosownie do ust. 7a cytowanego artykułu warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie jednak do art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

wybudowaniu lub

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie budynku, budowli lub ich części do użytkowania winno nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca informuje, iż decyzją z 18.11.1988 r. Naczelnik Miasta przekazał mu w zarząd na czas nieoznaczony grunt stanowiący własność Skarbu Państwa zabudowany budynkiem wolnostojącym. Z kolei decyzją z 22.11.1999 r. Wojewoda stwierdził nieodpłatne nabycie z dniem 01.01.1999 r. z mocy prawa przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości.

Przy czym Wnioskodawca wskazuje, iż w 1989 r. dokonano modernizacji pomieszczeń budynku w celu przystosowania ich na potrzeby inspektoratu, jednakże z uwagi na brak danych z tamtego okresu nie można przedstawić informacji o kwocie poniesionych wydatków. Natomiast w 2003 r. dokonano remontu budynku, którego wartość nie przekroczyła 30% wartości początkowej budynku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia z opodatkowania sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Mając na względzie wyżej przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy przyjąć, iż mająca mieć miejsce dostawa nieruchomości, o której mowa we wniosku będzie wykonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż nie doszło do wydania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca bowiem został właścicielem budynku z mocy prawa na podstawie decyzji wojewody. W konsekwencji powyższego, w odniesieniu do czynności sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jednakże, należy mieć na uwadze, iż zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwolnieniem objęta jest również dostawa budynków dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wskazano w treści wniosku, nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło na podstawie decyzji administracyjnej z dnia 22.11.1999 r., zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Wnioskodawca od czasu, gdy stał się właścicielem nieruchomości, tj. 01.01.1999 r. dokonał remontu budynku, którego wartość nie przekroczyła 30% wartości początkowej budynku. Co więcej z uwagi na wykorzystywanie przez Zainteresowanego przedmiotowej nieruchomości na działalność statutową zwolnioną z podatku VAT w stosunku do poniesionych wydatków na remont budynku nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie bez znaczenia dla rozstrzyganej sprawy pozostaje fakt dokonania w 1989 r. modernizacji pomieszczeń budynku oraz wysokość poniesionych w związku z nią wydatków gdyż Zainteresowany w momencie dokonywania niniejszej modernizacji nie był jeszcze właścicielem nieruchomości.

Tak więc spełnione są warunki umożliwiające zwolnienie dostawy, opisanej we wniosku nieruchomości, od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zatem sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...