• Interpretacja indywidualn...
  08.11.2024

ILPP2/443-254/10-4/AK

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w najbliższej przyszłości planuje zawiązanie spółki jawnej. Na pokrycie udziałów wniesie jako wkład niepieniężny nieruchomość gruntową wraz z budynkami. Na nieruchomość składają się grunty wraz z budynkami. Budynki te w większości były wybudowane w XVIII–XIX wieku. Wykorzystywane były w celach mieszkalnych oraz przy prowadzeniu działalności rolniczej.

Zostały one nabyte bez podatku VAT. Ani spółka komandytowa, pierwotny nabywca nieruchomości, ani Zainteresowany nie odliczyli podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych nieruchomości.

Następnie, spółka jawna ma dokonać zbycia nieruchomości.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż spółka jawna, którą zamierza zawiązać, w momencie zbywania nieruchomości będącej przedmiotem zapytania, będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zbycie zabudowanej nieruchomości, będzie podlegało opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przez spółkę jawną zabudowanej nieruchomości będzie korzystało ze zwolnienia od opodatkowania VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej ustawą o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towar należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W świetle przywołanych regulacji, przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel budynkiem związanym z gruntem będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przywołana regulacja oznacza, iż w przypadku gdy przedmiotem dostawy jest budynek to transakcja będzie opodatkowana według zasad właściwych dla sprzedaży budynku. Nie ma przy tym znaczenia to, jaka jest wartość gruntu w proporcji do wartości samego budynku. Konstrukcja art. 29 ust. 5 ustawy o VAT powoduje bowiem, iż w przypadku sprzedaży budynku o stawce podatku decydować będzie status samego budynku nie zaś – gruntu.

Takie stanowisko akceptowane jest także przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji z dnia 8 stycznia 2008 r. (sygn. ITPP2/443-97A/07/AJ) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, iż „kwestię opodatkowania dostawy gruntu na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu”.

W opinii Zainteresowanego, w świetle powyższych uwag, należy uznać, iż sprzedaż nieruchomości zabudowanej przez spółkę jawną powinna zostać opodatkowana według zasad właściwych dla dostawy budynku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części pod warunkiem że:

1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Wnioskodawca wskazał, iż spółce jawnej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w momencie nabycia nieruchomości. Nieruchomość zostanie wniesiona do spółki jawnej w drodze wkładu niepieniężnego. Czynność wniesienia wkładu będzie zwolniona od podatku. w konsekwencji, spółce jawnej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w momencie nabycia nieruchomości. Ponadto, spółka nie poniesie wydatków na ulepszenie nieruchomości, w stosunku do których miałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w wartości przekraczającej 30% wartości początkowej nieruchomości.

Zainteresowany uważa, że sprzedaż zabudowanej nieruchomości przez spółkę jawną będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 10a ustawy o VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż sprzedaż zabudowanej nieruchomości przez spółkę jawną będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów. Transakcja ta, będzie opodatkowana na zasadach właściwych dla opodatkowania dostawy budynków. Sprzedaż zabudowanej nieruchomości przez spółkę jawną będzie korzystała ze zwolnienia od VAT przewidzianego w art. 43 ust. 10a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanych stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. w szczególności dotyczy to zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...