ILPP1/443-1465/09-4/MT
Interpretacja indywidualna
z dnia 9 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 30 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 stycznia 2010 r.) o wskazanie klasyfikacji statystycznej czynności będących przedmiotem wniosku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług agencyjnych (sprzedaż maszyn do produkcji opakowań), sprzedaży części zamiennych do ww. maszyn oraz ich serwisu. Spółka podpisała umowę z kontrahentem na świadczenie usług szkoleniowych w zakresie poligrafii obejmujących: szkolenie z przygotowania narzędzi i obsługi wycinarek, szkolenie z obsługi i ustawiania produkcyjnego składarko-sklejarki, szkolenie z zakresu złocenia.
Odbiorca usług szkoleniowych jest stałym klientem Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży części zamiennych i usług serwisowych. Szkolenie odbyło się przy wykorzystaniu maszyn będących własnością kontrahenta, zakupionych za pośrednictwem Zainteresowanego. Nie było jednak szkoleniem powiązanym z zakupem ww. maszyn przez kontrahenta, ale szkoleniem realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W uzupełnieniu Wnioskodawca zaklasyfikował czynności będące przedmiotem wniosku według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako usługi w zakresie pozostałych form kształcenia – 80.42.20.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wykonana usługa szkoleniowa podlega zwolnieniu przedmiotowemu, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo faktu, że wykonana usługa szkoleniowa mieści się, w zakresie usług edukacyjnych wskazanych w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, uważa on, że nie może być zwolniona od podatku VAT ale winna być opodatkowana stawką podstawową 22%.
Ponieważ Spółka nie jest podmiotem uprawnionym do świadczenia usług szkoleniowych, zwolnienie ww. usługi byłoby sprzeczne z art. 132 (1) (i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., który mówi, że zwolnienie dotyczy usług kształcenia prowadzonych przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Dodatkowo, art. 133 Dyrektywy dopuszcza możliwość zwolnienia ww. usług świadczonych przez podmioty inne niż podmioty prawa publicznego, po spełnieniu jednego lub kilku z następujących warunków: podmioty, których to dotyczy, nie mogą systematycznie dążyć do osiągnięcia zysku, przy czym ewentualne zyski nie mogą zostać rozdzielone, lecz przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług; podmioty te muszą być zarządzane i administrowane co do zasady bez wynagrodzenia przez osoby niezainteresowane bezpośrednio ani pośrednio, ani osobiście ani przez pośredników, wynikami takiej działalności; podmioty te stosują ceny zatwierdzone przez organy władzy publicznej lub nieprzekraczające wysokości takich zatwierdzonych cen lub też, w odniesieniu do tych usług, których ceny nie wymagają zatwierdzenia, stosują ceny niższe niż pobierane za podobne usługi przez przedsiębiorstwa komercyjne podlegające VAT; zwolnienia nie mogą powodować zakłóceń konkurencji na niekorzyść przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.
Zainteresowany będąc przedsiębiorstwem komercyjnym nie spełnia żadnego z tych warunków, dlatego też uważa on, że świadczone usługi szkoleniowe w ramach umowy zawartej z kontrahentem nie mogą korzystać ze zwolnienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.
Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień od podatku. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w poz. 7 tego załącznika, tj. w „wykazie usług zwolnionych od podatku” wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 – „usługi w zakresie edukacji”. Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany prowadzi działalność w zakresie usług agencyjnych (sprzedaż maszyn do produkcji opakowań), sprzedaż części zamiennych do ww. maszyn oraz ich serwisu. Spółka podpisała umowę z kontrahentem na świadczenie usług szkoleniowych w zakresie poligrafii obejmujących: szkolenie z przygotowania narzędzi i obsługi wycinarek, szkolenie z obsługi i ustawiania produkcyjnego składarko-sklejarki, szkolenie z zakresu złocenia.
Odbiorca usług szkoleniowych jest stałym klientem Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży części zamiennych i usług serwisowych. Szkolenie odbyło się przy wykorzystaniu maszyn będących własnością kontrahenta, zakupionych za pośrednictwem Zainteresowanego. Nie było jednak szkoleniem powiązanym z zakupem ww. maszyn przez kontrahenta ale szkoleniem realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany zaklasyfikował przedmiotowe usługi szkoleniowe, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), jako usługi w zakresie pozostałych form kształcenia – 80.42.20.
Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.20 obejmująca „usługi w zakresie pozostałych form kształcenia”. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy poz. 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.
Co do zasady, w wyniku zastosowania zwolnienia od podatku dana czynność nie podlega opodatkowaniu, mimo że generalnie mieści się w zakresie przedmiotowym i podmiotowym opodatkowania. Nie oznacza to wszakże, że dana czynność nie jest w ogóle objęta zakresem ustawy, czy też że żadne przepisy ustawy nie znajdują do niej zastosowania (z pewnością w każdym przypadku do czynności zwolnionej od podatku zastosowanie znajduje co najmniej jeden przepis ustawy - ten właśnie, który stanowi o zwolnieniu przedmiotowym).
Zwolnienie, o którym mowa, ma charakter przedmiotowy. Oznacza to, że od podatku zwolniona jest pewna czynność, niezależnie od tego, jaki podmiot ją wykonuje.
Stwierdzić zatem należy, że prowadzenie szkoleń w zakresie przedstawionym w niniejszej sprawie skutkuje zastosowaniem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tak więc świadczenie usług polegających na prowadzeniu szkoleń jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług i obejmuje wszystkie usługi w zakresie edukacji wymienione w dziale 80 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Forma prowadzonej działalności oraz jej podstawy prawne nie mieszczą się w ramach ustalonych przez ustawodawcę dla interpretacji indywidualnych. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Dla stosunku prawnopodatkowego i zastosowania zwolnienia od podatku istotne znaczenie ma dokonanie klasyfikacji usług edukacji do właściwej pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a nie ewentualne skutki jakie może wywołać niespełnienie warunków przewidzianych wskazywanymi przez Wnioskodawcę przepisami Dyrektywy.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, iż usługa szkoleniowa świadczona przez Spółkę, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji”, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymieniona w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienić należy, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Zainteresowanego grupowanie usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
