ITPP1/443-233/07/KM
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych z obsługą sieci bankomatów - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 31 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych z obsługą sieci bankomatów.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o usługi polegające na zaoferowaniu klientom kart płatniczych w sieci terminali samoobsługowych (bankomaty i POS).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaka stawka podatku od towarów i usług obowiązywać będzie dla czynności związanych z obsługą sieci bankomatów takich jak m.in. wydanie karty bankomatowej, obsługa miesięczna karty, usługi transakcji bankomatowych, usługi za utrzymanie bankomatów ...
Zdaniem wnioskodawcy przedmiotowe usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.12.10 jako usługi pośrednictwa pieniężnego są zwolnione z podatku zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawodawca przewidział jednak szereg zwolnień od podatku VAT, i tak zwalnia się od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, m.in. usługi pośrednictwa finansowego.
W poz. 3 załącznika nr 4 wskazano, że zwolnieniem od podatku objęte są „usługi pośrednictwa finansowego” wymienione w PKWiU w sekcji J ex (65-67) z wyłączeniem:
działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki
,
usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej
,
usług doradztwa finansowego (PKWiU 67.13.10-00.20)
,
usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00,30 ), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń
,
usług ściągania długów oraz faktoringu
,
usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12
,
usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12
,
transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności
,
transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości
.
Przedmiotowe usługi związane z obsługą sieci bankomatów mieszczą się według oświadczenia Spółki w grupowaniu PKWiU 65.12.10 - usługi pośrednictwa pieniężnego, a zatem zawierają się w usługach wymienionych w ww. załączniku nr 4 do ustawy i jednocześnie nie zostały wymienione w wyłączeniach ze zwolnienia, o których mowa w powyższym załączniku, stąd podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.