• Interpretacja indywidualn...
  04.11.2024

IBPP1/443-13a/07/AW

Interpretacja indywidualna
z dnia 3 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2007r. (data wpływu 12 lipca 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2007r. (data wpływu 22 sierpnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku dostaw terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12 lipca 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku dostaw terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2007r. (data wpływu 22 sierpnia 2007r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest rolnikiem. Wspólnie z żoną prowadzi gospodarstwo rolne, które jest majątkiem małżeńskim. Żona dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą małych rozmiarów i z tego tytułu jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nigdzie więcej nie pracuje.

Postanowieniem Burmistrza Miasta i Gminy uznającym podział nieruchomości Wnioskodawcy położonej częściowo na terenach rolniczo-osadniczych o symbolu planu „RO”, częściowo na terenach upraw polowych i ogrodniczych o symbolu planu „R1”, z nieruchomości wydzielono cztery działki. Podział ten jest zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego gminy. Wspólnie z żoną Wnioskodawca planuje sprzedać trzy wydzielone działki, za kwotę powyżej 40.000 zł każda. Na wydzielonych działkach Wnioskodawca prowadzi uprawy rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca wraz z żoną będą musieli zapłacić podatek VAT od sprzedaży działek...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 pkt 1 poz. 9 ustawy o VAT, dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, jest zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym także gruntów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika tj. prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu powołanej wyżej definicji. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „zamiar”. W każdym przypadku należy zatem ocenić czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo – prawne, w tym przypadku sprzedaż działek, było dokonanie tej czynności częstotliwie czyli wielokrotnie. Nawet jednorazowa dostawa towarów lub jednorazowe świadczenie usług należy uznać za działalność gospodarczą, gdy w momencie jej realizacji sprzedający miał zamiar dokonania tej czynności wielokrotnie. Intencja dokonania tej czynności wielokrotnie musi istnieć w chwili dokonania tej czynności, a nie po jej zawarciu. Fakt powtarzalności czynności jest wiec decydującym kryterium oceny czy ma on charakter częstotliwy.

Zatem sprzedaż trzech wydzielonych działek, na których były uprzednio prowadzone uprawy rolne, dokonaną przez rolnika, należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu cytowanego art. 15 ust 1 ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle art. 113 ust. 1 cytowanej ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z ust. 2 art. 113 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku (...).

Stosownie do art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, zwolnień, o których wyżej mowa, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższe oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednak nie w każdym przypadku pojawi się faktyczne obciążenie podatkiem od towarów i usług. Aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem jest nieruchomość gruntowa zabudowana lub niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazuje, iż zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości rolnych, niezabudowanych, położonych częściowo na terenach rolniczo-osadniczych o symbolu planu „RO”, częściowo na terenach upraw polowych i ogrodniczych o symbolu planu „R1”. Podział ten jest zgodny z Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony przez Stronę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zbycia działek rolnych przez rolnika co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jest bowiem działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy, ale korzystać będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...