• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

1401/VO/4407/14-22/06/PP

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 6 czerwca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług przywóz do kraju nowego środka transportu w ramach tzw. mienia przesiedlenia?

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 w zw. z art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia Strony z dnia 06.02.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Bemowo z dnia 16.01.2006 r., nr US-31/PWI/440/7/06/JS uznającego za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 06.10.2005 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

postanawia odmówić zmiany ww. postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 06.10.2005 r. Strona zwróciła się do Dyrektora Departamentu Podatków Pośrednich Ministerstwa Finansów o udzielenie interpretacji co da zakresu i zastosowania przepisów prawa podatkowego. Podatnik zwrócił się z pytaniem czy "osoba powracająca na stałe do kraju w ramach mienia przesiedleniowego może przywieźć samochód, który zwolniony jest od podatku VAT" jeżeli spełnione zostaną przez ustawę warunki. Z podanego stanu faktycznego wynikało, iż wnioskodawca jako obywatel Polski przebywał w Japonii na podstawie paszportu dyplomatycznego przez 3 lata. W opinii wnioskodawcy z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.01.2005 r. wynika, iż warunku posiadania samochodu przez okres 6 miesięcy nie stosuje się do członków służby zagranicznej jeżeli przedstawią dokumenty potwierdzające zatrudnienie w placówce dyplomatycznej oraz zakupią w drodze powrotnej samochód. Na podstawie obowiązujących przepisów wnioskodawca zakupił samochód w Danii i sprowadził go do kraju. Wniosek Strony został przekazany do załatwienia - zgodnie z właściwością - do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Bemowo, do którego wniosek wpłynął w dniu 15.12.2005 r. Podatnik, w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia braków w piśmie z dnia 29.12.2005 r. wyjaśnił, iż wracając do Polski z placówki dyplomatycznej w Japonii zakupił w Danii pojazd marki "Mazda - 6", rok produkcji 2005, dopuszczony do użytku 22.08.2005 r. Zakup został udokumentowany fakturą z dnia 22.08.2005 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Bemowo postanowieniem z dnia 16.01.2006 r., nr US-31/PWI/440/7/06/JS postanowił uznać stanowisko przedstawione przez podatnika za nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ podatkowy stwierdził, iż w przedstawionym stanie faktycznym doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu. Wnioskodawca jest zatem zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Organ poinformował, iż obowiązek podatkowy w takim przypadku powstaje z chwilą otrzymania towaru nie później jednak, niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej. Naczelnik Urzędu Skarbowego ponadto szczegółowo poinformował o obowiązkach związanych z rozliczeniem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu. Ponadto organ podatkowy poinformował, iż powołane w piśmie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 2005 r. (Dz.U. Nr 11, poz. 78) zmieniające rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego nie ma zastosowania do podatku od towarów i usług.

Od rozstrzygnięcia organu podatkowego pierwszej instancji wnioskodawca - pismem z dnia 06.02.2006 r. - wniósł zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Podatnik wniósł o zmianę podjętego rozstrzygnięcia. W uzasadnieniu podniósł, iż przebywając na placówce dyplomatycznej w Japonii dwukrotnie zwracał się telefonicznie do Departamentu Podatków Pośrednich w Ministerstwie Finansów z zapytaniem czy w przypadku, gdy w Japonii istnieje ruch lewostronny, można zakupić w ramach mienia przesiedleniowego samochód w innym kraju, który mógłby być użytkowany w Polsce. Wnioskodawca podnosi, iż dwukrotnie uzyskał odpowiedź pozytywną na zadane pytanie, jednocześnie uzyskał informację, że dotyczy to szczególnych przypadków w odniesieniu do polskich dyplomatów przebywających w krajach, w których przywóz samochodu uniemożliwia jego rejestrację i użytkowanie go w kraju. Wnioskodawca podniósł, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Bemowo stwierdził, że nie został spełniony jeden z warunków zwolnienia od podatku rzeczy osobistego użytku osoby fizycznej przesiedlającej się z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju na pobyt stały - użytkowania samochodu przez okres co najmniej 6 miesięcy przed dniem zakończenia pobytu poza terytorium Wspólnoty. Wnioskodawca poinformował, że w okresie służby - pełnionej w dniach od 17.08.2002 r. do 19.08.2005 r. - na placówce zagranicznej RP w Tokio posiadał do użytku osobistego samochód nissan cefiro, co potwierdzają stosowne zaświadczenia dołączone do wniosku. Wnioskodawca zauważył, że nawet gdyby chciał użytkowany w Japonii samochód sprowadzić do kraju nie mógłby go w myśl polskich przepisów zarejestrować i użytkować ze względów technicznych, w związku z tym po zdecydował się zakupić samochód w Danii. Ponadto skarżący zauważył, że został zwolniony z zapłaty cła i podatku akcyzowego. Po zapoznaniu się z materiałem dowodowym sprawy Strona podniosła, że interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego powoduje, iż dyplomaci powracający z krajów, w których obowiązuje inne niż w Polsce przepisy ruchu drogowego są w gorszej sytuacji od dyplomatów powracających z krajów, w których obowiązuje ruch prawostronny. Nie została zatem zachowana zasada równości wobec prawa.

Dyrektor Izby Skarbowej, po analizie stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę oraz przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w niniejszej sprawie, argumentów podnoszonych przez Stronę zważył co następuje.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Przepis art. 9 ust. 1 definiuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jako nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przepis art. 9 ust. 2 wylicza warunki wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Z kolei zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wystąpi zawsze w przypadku, gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu. Wewnątrzwspólnotowe nabycie nowych środków transportu jest opodatkowane na zasadach szczególnych. Rozwiązania przyjęte przez prawo krajowe są w tym względzie zgodne z przepisami prawa unijnego (tak również np. T. Michalik "VAT Komentarz Rok 2005" str. 126). Podkreślić należy, iż obowiązujący na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej szczególny system dotyczący obrotu m.in. samochodami spełniającymi - określone w art. 2 pkt 10 ustawy - kryteria uznania ich za nowe środki transportu zakłada, że podatek należny przy nabyciu samochodu jest co do zasady płacony w państwie członkowskim, w którym dany samochód ma być użytkowany. Nowym środkiem transportu jest m.in. samochód, który przejechał nie więcej niż 600 km lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy, przy czym wystarczy aby zaistniała jedna z tych dwóch okoliczności aby pojazd mógł być uznany za nowy środek transportu. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego samochód został dopuszczony do użytku w dniu 22.08.2005 r. natomiast nabycie nastąpiło na podstawie faktury z dnia 22.08.2005 r., spełnia zatem warunki do uznania go za nowy środek transportu.

Stosownie do art. 44 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku. Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy - co do zasady - zwalnia się od podatku import rzeczy osobistego użytku osoby fizycznej przesiedlającej się terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju na pobyt stały, jeżeli łącznie są spełnione warunki wymienione w art. 47 ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy. Zwolnienie - w odniesieniu do importu - ma zastosowanie w sytuacji, gdy:

- rzeczy służyły do osobistego użytku tej osobie w miejscu poprzedniego pobytu poza terytorium Wspólnoty, z tym że towary nieprzeznaczone do konsumpcji musiały służyć do takiego użytku przez okres co najmniej 6 miesięcy przed dniem zakończenia pobytu poza terytorium Wspólnoty,

- rzeczy będą używane na terytorium kraju do takiego samego celu, w jakim były używane poza terytorium Wspólnoty,

- osoba fizyczna przebywała poza terytorium Wspólnoty nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy poprzedzających zmianę miejsca pobytu,

- rzeczy te przez 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu nie mogą zostać oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie bez wcześniejszego poinformowania o tym organu celnego.

Zwolnienie - w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - będzie dotyczyło zatem tylko takiej sytuacji, gdy podatnik przebywał na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju oraz łącznie zostały spełnione odpowiednie warunki wymienione w art. 47 ust. 1 pkt 1-4 ustawy. W celu zastosowania zwolnienia podatnik powinien zatem przebywać poza terytorium kraju nieprzerwanie przez 12 miesięcy a towar nieprzeznaczony do konsumpcji powinien służyć do użytku poza terytorium kraju przez okres co najmniej 6 miesięcy. Nie można zgodzić się z twierdzeniem Strony, iż fakt użytkowania innego samochodu poza terytorium kraju przez okres 6 miesięcy niż sprowadzany na terytorium kraju uprawnia do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 44 pkt 2 w zw. z art. 47 ust. 1 pkt 1-4 ustawy. Podatnik jest zatem zobowiązany do:

- złożenia deklaracji podatkowej (art. 99 ust. 3 ustawy),

- informacji o nabywanym środku transportu (art. 103 ust. 5 ustawy),

- zapłaty podatku (art. 103 ust. 3 ustawy).

Wykonanie wymienionych obowiązków pozwoli na otrzymanie zaświadczenia wydanego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego o uiszczeniu podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu, stanowiącego podstawę do jego rejestracji w Polsce.Odnośnie argumentu Strony dotyczącego naruszenia zasady równości obywateli wobec prawa należy zaznaczyć, iż jest on pozbawiony słuszności. Ustawodawca ustanowił jednakowe dla wszystkich podatników jednakowe preferencje związane z przywozem tzw. mienia przesiedlenia.Podkreślić ponadto należy, iż organ podatkowy pierwszej instancji słusznie wyjaśnił, że powołane we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia z dnia 14 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 11, poz. 78) nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nie dotyczy podatku od towarów i usług, przy czym interpretacja przepisów dotyczących podatku akcyzowego należy - zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej w związku z art. 13 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) - do właściwości naczelników urzędów celnych.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej postanowił jak na wstępie.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...