• Interpretacja indywidualn...
  25.08.2025

IP-PP2-443-256/07-2/BM

Interpretacja indywidualna
z dnia 28 listopada 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 88 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2007r. (data wpływu 12 września 2007r.), uzupełniony pismem z dnia 14.11.2007r. (data wpływu 16.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług związanych bezpośrednio z eksportem - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12 września 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług związanych bezpośrednio z eksportem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 01.10.1990r. Wnioskodawca jest właścicielem firmy handlowej. Firma zajmuje się między innymi eksportem towarów tekstylnych do Rosji. Odbiorcą jest duży dom towarowy w Kaliningradzie, w imieniu którego firma „L” organizuje zakupy wybranych artykułów w blisko 50 polskich zakładach produkcyjnych. Technika współpracy z partnerem rosyjskim jest następująca: średnio raz w miesiącu specjaliści firmy rosyjskiej przyjeżdżają do Ł w celu zakupu interesujących ich towarów. Wnioskodawca występując jako ich przedstawiciel na polskim rynku organizuje spotkania z producentami tekstyliów w czasie których zostaje dokonany wybór towarów, precyzuje się także warunki i terminy dostawy oraz uzgadnia ceny. Po zakończeniu wizyty i przeanalizowaniu możliwości zakupowych w Polsce, strona rosyjska przekazuje zamówienia asortymentowe, które Wnioskodawca dostarcza właściwym producentom, zgodnie z podpisanymi z polskimi dostawcami umowami agencyjnymi. W zamówieniach eksportowych określane są następujące parametry: zamawiana ilość towarów, kolory, rozmiary, oznakowanie, pakowanie, ceny wyrobów, wartość zamówienia, warunki płatności, termin i miejsce dostawy. Po zaakceptowaniu przez polskie podmioty złożonych zamówień a także zgodnie z życzeniami producentów polskich wykonywane są w ich imieniu procedury celne i organizujemy transport towarów do Rosji. Płatność za dostarczone towary firma rosyjska realizuje wyłącznie w formie przelewów bankowych bezpośrednio na rachunek dostawcy albo na konto Wnioskodawcy, który następnie przekazuje je polskim podmiotom.

Wnioskodawca na potrzeby prowadzonej działalności opracował system szczegółowej dokumentacji podatkowo-celnej dotyczącej eksportu towarów, tj. faktur i dokumentów SAD z rozliczeniem na poszczególne fabryki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* Czy stosując art. 2 pkt 8 oraz art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować stawkę VAT 0% dla producentów towarów na eksport oraz dla eksportera-agenta firmy „L”...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z zapisem art. 83 ust.1pkt 21lit.b ustawy o podatku od towarów i usług Firma spełnia wszystkie wymogi zawarte w w/powołanym przepisie dające Podatnikowi jako agentowi i producentom prawo do stosowanie stawki VAT 0% w eksporcie towarów do Rosji, tj.

* zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług działalność firmy dotyczy eksportu poza terytorium Wspólnoty, jest uregulowana umową agencyjną i dotyczy eksportu na rzecz dostawców ;

* zgodnie z art. 83 ust. pkt 21 lit.b stawkę VAT 0% dla eksportu stosuje się do usług świadczonych na podstawie umowy agencyjnej podpisanej między polskimi producentami a agentem „L”.

Równocześnie Wnioskodawca informuje, że dla wykonywanego do Rosji eksportu firma prowadzi szczegółową dokumentację podatkowo-celną pozwalającą na dokładne przypisanie zrealizowanego eksportu poszczególnym fabrykom. Proponowane rozwiązanie jest dla budżetu neutralne, ogranicza tylko zbędne czynności biurokratyczne.

Do dnia 01.05.2004r. relacje ekonomiczne między podmiotami polskimi a Wnioskodawcą regulowały umowy o komisie w eksporcie. Ustawa z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług uchyliła tę możliwość wprowadzając w art. 83 ust. 1 pkt 21b inną konstrukcję prawną.

Uwzględniając wymogi narzucane przez cytowany przepis Strona podpisała z podmiotami polskimi wymagane umowy agencyjne (załączone do wniosku), spełniając warunki przewidziane w w/powołanej ustawie o VAT.

Firma „L” została zarejestrowana w 1990r., w tym czasie była ona kontrolowana 27 razy przez właściwy jej urząd skarbowy. W wyniku tych kontroli nigdy nie stwierdzono naruszenia prawa, a co najwyżej uchybienia wynikające z ciągłych zmian przepisów.

W świetle powyższego Strona prezentuje pogląd, iż opracowana przez podatnika konstrukcja prawno-organizacyjnej współpracy między dostawcami (producenci polscy), agentem – firmą „L” a odbiorcą – firmą rosyjską, jest zgodna z duchem i literą ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, stosownie do regulacji art. 8 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

1. dostawcę lub na jego rzecz, lub

2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniami.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8, stawka podatku wynosi 0%, przy spełnieniu warunków określonych w ust. 6 i 7.

Stawka podatku 0%, po dniu 01 maja 2004r.ma zastosowanie nie tylko do eksportu towarów, ale także, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

1. dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

2. świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

W myśl art. 83 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera uregulowań określających zakres usług związanych bezpośrednio z eksportem, o których stanowi art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b.

W opinii Strony podejmując czynności opisane w analizowanym wniosku firma „L” działa jako agent, dlatego też dla oceny prawa Wnioskodawcy do korzystania ze stawki VAT 0% w oparciu o regulacje art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy niezbędna jest analiza definicji umowy agencyjnej zawarta w Kodeksie cywilnym.

Cechy charakterystyczne umowy agencyjnej zawierają art. 758-764 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)

Zgodnie z art. 758 § 1 w/powołanej ustawy przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Dokładna analiza zasad współpracy między dostawcami (producenci polscy), Wnioskodawcą, a odbiorcą rosyjskim, przedstawionych w przedmiotowym zapytaniu, pozwala stwierdzić, iż firma „L” nie działa w opisanych transakcjach we własnym imieniu a jedynie organizuje zakupy od polskich zakładów produkcyjnych w imieniu i na rzecz odbiorcy rosyjskiego, pośrednicząc przy zawieraniu umów oznaczonego rodzaju na rzecz dającego zlecenie albo zawierając takie umowy w jego imieniu. Należy jednak podkreślić, iż to nie unormowania podatkowe budują zasady współpracy pomiędzy stronami lecz umowy cywilno-prawne. Prawo podatkowe stanowi wyłącznie o skutkach podatkowych zawartych umów. Organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego, zatem Dyrektor Izby Skarbowej nie jest organem uprawnionym do dokonywania oceny czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są usługami świadczonymi na podstawie umowy agencyjnej. Jeżeli jednak przedmiotowe czynności mieszczą się w definicji umowy agencyjnej, to wówczas Strona oraz producenci towarów eksportowanych do Rosji za pośrednictwem firmy „L” będą mieli prawo, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b w zw. z art.2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, do zastosowania stawki podatku 0%.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż to nie unormowania podatkowe budują zasady współpracy pomiędzy stronami - prawo podatkowe stanowi wyłącznie o skutkach podatkowych zawartych umów.

Ponadto załączone przez Stronę do wniosku dokumenty nie są przedmiotem analizy organu podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...