• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

PI/005-79/05/Z/06

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 26 listopada 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 88 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Podatnik zwraca się z zapytaniem, z jakiego tytułu przysługuje mu prawo do stosowania stawki podatku w wysokości 0%?

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, działając na podstawie: art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 18 sierpnia 2005 r. przez "XXX" Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku nr PV/443-191/IV/2005/MS z dnia 09 sierpnia 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy farb przeznaczonych do remontu i konserwacji znajdujących się w porcie polskim statków, pływających pod banderą armatorów mających siedzibę w krajach Unii Europejskiej i w krajach trzecich odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 06.05.2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 30.05.2005 r. "XXX" Spółka z o. o. z siedzibą w Sopocie zwróciła się do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie prawa Spółki do zastosowania stawki podatku VAT 0% dla dostawy (przy udziale zagranicznego pośrednika) farb na znajdujące się w polskich portach statki należące do armatorów zagranicznych z krajów Unii Europejskiej i z krajów trzecich.

Dostarczane farby będą wykorzystywane do konserwacji i remontu statków.

W złożonym wniosku wskazano następujący stan faktyczny:

"XXX" Sp. z o. o. jest podmiotem zarejestrowanym w kraju dla potrzeb podatku VAT, w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka zamierza dokonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dostaw towarów (farb) armatorom posiadającym siedzibę w innych niż Polska państwach członkowskich UE, jak również poza Wspólnotą Europejską - za pośrednictwem zagranicznych spółek wchodzących wraz z Podatnikiem w skład jednej grupy powiązanych podmiotów.

W przedmiotowych transakcjach będą uczestniczyć każdorazowo trzy podmioty tj. Podatnik, zagraniczna spółka z grupy "XXX" oraz armator z siedzibą w państwie, na którego terytorium posiada siedzibę również ta spółka.

Przebieg transakcji Spółka przedstawia następująco:

-Spółka nabywa farby w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

-farby dostarczane są przez Spółkę na statki zagranicznych armatorów, znajdujące się w polskich portach;

-z tytułu dostawy farby Spółka wystawia fakturę VAT na zagraniczną spółkę z grupy, (w przypadku, gdy spółka ta ma siedzibę na terytorium Wspólnoty faktura zawiera jej ważny numer identyfikacji podatkowej przyznany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych).

Farba będąca przedmiotem dostaw będzie wykorzystywana dla celów remontu przedmiotowych statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, oraz ich części. Dostawy te nie służą celom rozrywki i sportu.

Podatnik będzie posiadał dowody dostarczenia towarów na statek zlokalizowany w polskim porcie, takie jak:

-dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których wynikać będzie, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (tu: na statek);

-kopia faktury dostawy wystawionej na zagraniczną spółkę z grupy "XXX",

-specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

-dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru (tj. spółkę z grupy "XXX") na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (tu: na statek).

Ponadto, faktura wystawiona przez Podatnika zawierać będzie właściwy i ważny numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nabywcy.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem, z jakiego tytułu (spośród niżej wymienionych) w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% :

1. na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, tj. z tytułu dostaw części i wyposażenia środków transportu morskiego - niezależnie od kraju pochodzenia armatora;

2. na podstawie art. 41 ust. 3 w/w ustawy, tj. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przypadku dostaw na statki pływające pod banderą kraju UE innego niż Polska, bądź

3. na podstawie art. 41 ust. 4 w/w ustawy, tj. z tytułu eksportu towarów w przypadku dostaw farb na statki pływające pod banderą kraju spoza UE ?

Zdaniem Podatnika jest on uprawniony do opodatkowania omawianych dostaw farb stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Dla stwierdzenia, czy sprzedaż ta spełnia przesłanki cytowanych wyżej przepisów i podlega opodatkowaniu stawką VAT 0% - zdaniem Podatnika - należy ustalić, czy dostarczana farba mieści się w zakresie pojęcia "wyposażenie środków transportu morskiego lub ich części" - ustawa o VAT nie definiuje, bowiem w/wym. pojęć.

Podatnik stoi na stanowisku, iż powyższe uzależnione jest od przeznaczenia farby oraz jej faktycznego wykorzystania. W przypadku, gdy farba będzie wykorzystywana przez armatora dla celów remontu poszczególnych części statku stanowiących jego wyposażenie, stanowić będzie również część statku - tj. jego wyposażenie.

Reasumując, zdaniem Spółki dostawy farb przeznaczonych dla celów remontu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - zapewniające ich prawidłowe funkcjonowanie - na podstawie pkt. 3 cytowanego przepisu powinny podlegać opodatkowaniu w kraju stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Zaprezentowane stanowisko potwierdza - zdaniem Podatnika - pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 20.01.2004 r. nr PI/005-529/03/CIP/02, - dotyczące opodatkowania sprzedaży otuliny izolacyjnej na statek ze stawką podatku VAT 0%.

Jako rozwiązanie alternatywne (w przypadku uznania, iż dostawy farb nie stanowią dostaw części i wyposażenia środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego - co, w opinii Podatnika, byłoby nieuzasadnione) Podatnik zaznacza, że przedmiotowe dostawy stanowią - odpowiednio:

1. eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT - w przypadku dostawy na znajdujący się w polskim porcie statek pod banderą kraju trzeciego;albo

2. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku dostawy na znajdujący się w polskim porcie statek pod banderą innego niż Rzeczypospolita Polska państwa członkowskiego.

W opinii Podatnika argumentem przemawiającym za przyjęciem rozwiązania alternatywnego jest uznanie kryterium bandery statku, jako kryterium rozstrzygającego o zrównaniu statku z terytorium kraju bandery pod którą pływa. Na poparcie tej tezy Podatnik wymienia m.in.: art. 5 Konwencji o Morzu Pełnym sporządzonej w Genewie 29 kwietnia 1958 r. (Dz.U. z 1963 r., Nr 33, poz. 187), § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz.U. Nr 94, poz. 902 ze zm.) oraz pismo Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów z dnia 12 maja 2004 r. skierowane do Izb Celnych w Szczecinie, Gdyni i Olsztynie Nr DC-ZC-068/400-189/1914/RL/04.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PV/443-191/IV/2005/MS z dnia 09 sierpnia 2005r. udzielił interpretacji w której stwierdził, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdził, że w przedstawionym stanie faktycznym nie ma podstaw do opodatkowania dostawy farb przez Spółkę stawką podatku VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, gdyż nie zostały spełnione przesłanki określone w w/w przepisie. W myśl cytowanego wyżej przepisu stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego o których mowa w pkt. 1 i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Z treści przywołanego przepisu wynika, iż z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cyt. ustawy - zdaniem Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego - należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zaś, iż przedmiotem dokonywanej przez Podatnika dostawy są farby przeznaczone do remontu/konserwacji środków transportu morskiego. Mając na uwadze powyższe definicje nie sposób zdaniem Organu podatkowego wyciągnąć wniosku, że sprzedawane przez Spółkę i zużywane przy remoncie statków farby stanowią część statku, albo jego wyposażenie. Preferencyjna forma opodatkowania w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie dotyczy bowiem surowców i materiałów, lecz wyrobów finalnych i ich zespołów posiadających ścisłe przeznaczenie eksploatacyjne.

W ocenie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dostaw Podatnika nie można zatem uznać ani za eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, ani za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. W przedmiotowym stanie faktycznym Podatnik dokonuje bowiem dostaw, w wyniku których towary są wysyłane/transportowane z miejsca na terytorium kraju na statki, znajdujące się również na terytorium kraju - w polskim porcie. Towary te (farby) znajdują się w momencie zakończenia ich transportu/wysyłki na miejscu ich faktycznej konsumpcji (zużycia podczas remontu) - na statku.

W związku z powyższym należy uznać, iż przedmiotowe dostawy w świetle ustawy o VAT stanowią dostawy krajowe (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast kryterium bandery na które powołuje się w swoim wniosku Podatnik nie znajdzie w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowania - nie znajduje ono bowiem oparcia w ustawie o VAT.

Mając na uwadze powyższe przepisy, zdaniem Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku do przedmiotowych dostaw farb nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Zdaniem Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dostawy te nie będą również stanowiły eksportu towarów, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Pismem z dnia 18.08.2005 r. "XXX" Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie wniosła zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PV/443-191/IV/2005/MS z dnia 09 sierpnia 2005r.

Zaskarżonemu postanowieniu Spółka zarzuca naruszenie przepisów prawa materialnego art. 83 ust. 1 pkt 3, art. 13 ust. 1 w zw. z art. 41 ust. 3 oraz art. 2 pkt 8 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz naruszenie przepisów postępowania wyrażonych w przepisie art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej, poprzez brak odniesienia się do argumentacji Spółki.

Z uwagi na powyższe naruszenia prawa Spółka wniosła o zmianę zaskarżonego postanowienia oraz potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska przedstawionego we wniosku.

W uzasadnieniu zażalenia Spółka stwierdza, iż stanowisko Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wyrażone w zaskarżonym postanowieniu nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa. W wydanym postanowieniu Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku przyjął - zdaniem Spółki - błędną definicję "wyposażenia", ograniczając ją jedynie do maszyn i urządzeń, nie określając przy tym źródła przytoczonej przez siebie definicji. Tymczasem w ocenie Skarżącego pojęcie "wyposażenie" - zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod redakcją M. Szymczaka (wydawnictwo PWN, Warszawa 1996r.) - jest szersze, to "urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś", zaopatrzenie. Słownik nie zawęża więc pojęcia wyposażenia tylko wyłącznie do urządzeń, lecz rozciąga je również na pojęcie "zaopatrzenia", a co pozwala przyjąć, że można coś (np. statki) zaopatrzyć w farbę, a tym samym również wyposażyć. Farba stanowi zatem wyposażenie, a dostawy farb na statki morskie - czynność o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Spółka wskazuje na tendencyjne i niepełne przywołanie definicji terminu "wyposażenie", przy pominięciu tych części definicji - w tym przytoczonych przez Spółkę - które są dla Podatnika korzystne. Skarżący wskazuje, iż stwierdzenie Naczelnika US, iż "preferencyjna forma opodatkowania w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy nie dotyczy <...> "surowców i materiałów, lecz wyrobów finalnych i zespołów posiadających ścisłe przeznaczenie eksploatacyjne" nie znajduje poparcia w żadnym z przepisów ustawy o VAT.

Wobec powyższego Spółka zarzuca organowi podatkowemu I instancji naruszenie art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej - poprzez brak odniesienia się do argumentacji Spółki zawartej we wniosku, tzn. że w przypadku wykorzystania sprzedawanej farby dla celów remontu poszczególnych części statku stanowiących jego wyposażenie, to farba również stanowić będzie część statku tj. jego wyposażenie. Powyższa argumentacja zdaniem Spółki wynika z praktyki orzeczniczej polskich sądów administracyjnych, iż brak definicji ustawowej w prawie podatkowym nie powinien działać na niekorzyść podatnika, a pojęcia nie zdefiniowane powinny być rozumiane w sposób potoczny, a w związku z tym pod pojęciem dostawy wyposażenia należy przyjąć szeroki wachlarz transakcji. Jako przykład takiego podejścia ze strony organów podatkowych Skarżąca Spółka przywołuje informację udzieloną przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego - udzieloną w piśmie z dnia 15.07.2004 r. (sygn. akt ZP/443-2003/04 odnośnie stawki podatku VAT na dostawę wełny mineralnej, wykorzystywanej dla celów izolacyjnych na statku) oraz pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 20.01.2004 r. (sygn. akt PI/005-529/03/CIP/02) - w sprawie opodatkowania otuliny izolacyjnej, jako części składowej/wyposażenia statku.

Odnosząc się do nieuznania przez Naczelnika US przedmiotowej dostawy farb na statki za eksport towarów (w przypadku dostaw na statki pływające pod banderą kraju spoza UE) oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w przypadku dostaw na statki pływające pod banderą kraju UE innego niż Polska) Skarżąca zarzuca organowi podatkowemu I instancji przyjęcie błędnej definicji "terytorium kraju". Zgodnie bowiem z art. 5 Konwencji Genewskiej Każde państwo ustala warunki na jakich przyznaje swą przynależność państwową statkom, jak również warunki rejestracji statków na swym terytorium oraz prawo podnoszenia jego bandery. Statki posiadają przynależność państwa, którego banderę mają prawo podnosić. Pomiędzy państwem a statkiem powinien istnieć rzeczywisty związek; w szczególności Państwo powinno skutecznie wykonywać swą jurysdykcję i swą kontrolę w zakresie technicznym, administracyjnym i socjalnym nad statkami podnoszącymi jego banderę. Spółka podziela pogląd organu podatkowego, iż statki w momencie dostawy rzeczywiście znajdują się w porcie polskim, który stanowi terytorium Polski, jednakże sam statek bandery innego kraju stanowi terytorium nie należące do RP, lecz do kraju jego bandery. Celem dostawy towarów jest zaś statek a nie polski port. A zatem w rozpatrywanym przypadku wywóz towarów z terytorium RP następuje w momencie załadunku farb na statek.

W dalszej części uzasadnienia zażalenia Spółka zarzuca organowi podatkowemu I instancji naruszenie art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej poprzez brak odniesienia się do załączonego do jej wniosku pisma Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów z dnia 12 maja 2004 r. sygn. akt DC-ZC-068/400-189/1914/RL/04, a które stanowi wytyczne uzupełniające rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, poz. 902 ze zm.).

Wytyczne Ministra Finansów potwierdzają zdaniem Spółki, iż w momencie dostawy na statek obcej bandery dochodzi do wywozu towarów z terytorium Polski, a zatem potwierdzają opisane powyżej kryterium bandery. Z wytycznych Ministra Finansów wynika (pkt 1 lit. c), iż towary Wspólnotowe będące przedmiotem dostawy na statki znajdujące się w porcie polskim, zarejestrowane za granicą i pływające pod banderą kraju trzeciego należy zgłosić do procedury wywozu na dokumencie eksportowym SAD.

Dokument eksportowy SAD jest natomiast, zgodnie z art. 2 ust. 8 ustawy o VAT dokumentem potwierdzającym dokonanie eksportu towarów i dającym podatnikowi prawo zastosowania stawki podatku VAT 0% na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z pkt 1 lit. b) przywołanych wytycznych towary Wspólnotowe będące przedmiotem dostawy na statki znajdujące się w porcie polskim, zarejestrowane za granicą i pływające pod banderą innego niż Polska kraju UE należy zgłosić w deklaracji Intrastat, jako towary wywiezione z terytorium RP. Deklaracja Intrastat jest deklaracją właściwą przy każdym wywozie towarów z terytorium Polski, co pozwala twierdzić, iż w tym przypadku dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Przedstawiając powyższe skarżąca Spółka podtrzymuje swoje stanowisko, iż w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje jej prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% na podstawie przedstawionych wyżej tytułów prawnych i wnosi jak na wstępie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po weryfikacji przedmiotowego postanowienia Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku i po rozpatrzeniu zarzutów zażalenia stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają :

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podstawowa stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0 %, z zastrzeżeniem art. 42 (art. 41 ust. 3), natomiast w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, stawka podatku wynosi również 0 % (art. 41 ust. 4).

Ponadto na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy stawkę podatku 0% stosuje się między innymi do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego o których mowa w pkt 1 i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu (art. 83 ust. 1 pkt 3).

W przedstawionym stanie faktycznym skarżąca Spółka jest podmiotem zarejestrowanym w kraju dla potrzeb podatku VAT, w tym również dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka zamierza dokonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w portach polskich - dostaw towarów (farb na rzecz pośrednika z grupy ?XXX?) armatorom statków posiadającym siedzibę w innych niż Polska państwach członkowskich UE, jak również poza Wspólnotą Europejską.

W przedmiotowych transakcjach będą uczestniczyć każdorazowo trzy podmioty tj. Podatnik, zagraniczna spółka z grupy oraz armator z siedzibą w państwie, na którego terytorium posiada siedzibę również spółka pośrednicząca.

Przebieg transakcji Spółka przedstawia następująco:

-Spółka nabywa farby w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

-farby dostarczane są przez Spółkę na statki zagranicznych armatorów, znajdujące się w polskich portach;

-z tytułu dostawy farby Spółka wystawia fakturę VAT na zagraniczną spółkę z grupy, (w przypadku, gdy spółka ta ma siedzibę na terytorium Wspólnoty faktura zawiera jej ważny numer identyfikacji podatkowej przyznany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych).

Farba będąca przedmiotem dostaw będzie wykorzystywana dla celów remontu przedmiotowych statków.

W przedmiotowej sprawie istota sporu pomiędzy skarżącą Spółką a Naczelnikiem Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy w przedstawionym stanie faktycznym dostawa farb armatorom zagranicznym stanowi dostawę części i wyposażenia statków, zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, bądź alternatywnie (w zależności od pochodzenia bandery statku) eksport towarów lub wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, opodatkowane stawką podatku VAT 0% - jak wywodzi Spółka ?XXX?, czy też mamy do czynienia z dostawą krajową, opodatkowaną 22 % stawką podatku VAT - jak wywodzi organ podatkowy.

I. Dostawa części i wyposażenia środków transportu morskiego.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy. o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1 i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Przywołany pkt 1 wymienia:

a. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),

b. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),

c. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),

d. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,

e. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),

f. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40);

Z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, iż warunkiem zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług jest dostawa części lub wyposażenia do jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika Polskiego PWN "część" to wycinek jakiejś całości będący wynikiem podziału, przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości.Wyposażenie natomiast to dodatkowe urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś; zaopatrzenie.

Przedmiotem dokonywanej przez Podatnika dostawy są farby przeznaczone dla celów remontowych statków. Towary te nie stanowią "części", "wyposażenia" statku w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, a jedynie materiały służące do remontu i konserwacji. Przykładem części statku jest kadłub, wyposażenia - kotwica, natomiast będące przedmiotem dokonywanej przez Podatnika dostawy farby z całą pewnością nie odpowiadają tym pojęciom w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Fakt, że pewne towary są dostarczane na jednostkę pływającą nie powoduje ich automatycznej kwalifikacji jako "części" lub "wyposażenie". Zmiany tej kwalifikacji nie powoduje również wykorzystanie dostarczonych farb dla celów remontu poszczególnych części statku. Odmienna interpretacja prowadziłaby do przyjęcia, że każdy przedmiot dostarczany na statek, bez względu na jego istotę i funkcję jest "częścią" lub "wyposażeniem", a jego dostawa korzysta z preferencji podatkowej na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Takie założenie byłoby równoznaczne ze stwierdzeniem, iż jakakolwiek dostawa towarów na jednostkę pływającą korzysta z preferencji podatkowej. Należy jednakże podkreślić, iż ustawodawca jednoznacznie wskazał, iż obniżoną stawką podatku VAT opodatkowana jest tylko i wyłącznie dostawa "części" i "wyposażenie" do statków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, a nie wszelkiego rodzaju towarów przeznaczonych do jednostek pływających.

Odnosząc się zaś do załączonych do wniosku pism Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 15.07.2004 r. oraz pisma tut. Izby Skarbowej z dnia 20.01.2004 r. dotyczących dostaw na statek otuliny izolacyjnej i wełny mineralnej - Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż w przedstawionych stanach faktycznych prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% uzależniono od tego, czy w/w towary stanowią w rzeczywistości części i wyposażenie tych statków.

Zatem Dyrektor tut. Izby Skarbowej nie podziela poglądu Skarżącej Spółki o naruszeniu przez Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku przepisu art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej, poprzez nieuwzględnienie korzystnych dla Spółki interpretacji dołączonych do jej wniosku.

Reasumując w przedstawionym stanie faktycznym - w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku ? czynności dostawy farb przez Spółkę w celu remontu i konserwacji statków zawijających do portów polskich nie mogą korzystać z obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

II. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów i eksport towarów.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 8 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a. dostawcę lub na jego rzecz, lub

b. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz;

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 ? 9 w/w ustawy w eksporcie towarów, w którym wywóz dokonywany jest z terytorium kraju przez dostawcę lub w jego imieniu, stawkę podatku VAT 0% stosuje się pod warunkiem otrzymania (w określonych cyt. przepisami terminach) dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych. Dokumentem potwierdzającym eksport towarów, stosowanym w przypadku przepływu towarów pomiędzy Wspólnotą Europejską a państwami trzecimi, tj. niebędącymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej jest ? co do zasady - Jednolity Dokument Administracyjny (SAD ? karta SAD-3). Fakt fizycznego wywozu towarów jest potwierdzony na odwrotnej stronie egzemplarza SAD-3.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zatem wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów polega na wywozie z terytorium kraju (Polski) towarów w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, na warunkach określonych w ustawie.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów przedmiotowa transakcja dokonywana przez Podatnika nie stanowi eksportu towarów w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy. Nie został bowiem spełniony podstawowy warunek dla uznania dostawy towarów (farb) za eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, tj. nie wystąpił wywóz towarów na terytorium innego kraju członkowskiego, niż Polska czy kraju trzeciego.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt. 1 przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z przepisem art. 2 pkt 3 przez terytorium Wspólnoty rozumie się terytorium państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej, z tym że na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług w/w pojęcie rozszerza się o terytoria wysp i księstw wyszczególnionych w pkt 2 lit a) i b) ustawy.

W myśl przepisu art. 22 ust. 1 w/w ust. 1 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1. towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

2. towarów, które są instalowane Podatnik zwraca się z zapytaniem, z jakiego tytułu przysługuje mu prawo do stosowania stawki podatku w wysokości 0%?

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, działając na podstawie: art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 18 sierpnia 2005 r. przez "XXX" Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku nr PV/443-191/IV/2005/MS z dnia 09 sierpnia 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy farb przeznaczonych do remontu i konserwacji znajdujących się w porcie polskim statków, pływających pod banderą armatorów mających siedzibę w krajach Unii Europejskiej i w krajach trzecich odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 06.05.2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 30.05.2005 r. "XXX" Spółka z o. o. z siedzibą w Sopocie zwróciła się do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie prawa Spółki do zastosowania stawki podatku VAT 0% dla dostawy (przy udziale zagranicznego pośrednika) farb na znajdujące się w polskich portach statki należące do armatorów zagranicznych z krajów Unii Europejskiej i z krajów trzecich.

Dostarczane farby będą wykorzystywane do konserwacji i remontu statków.

W złożonym wniosku wskazano następujący stan faktyczny:

"XXX" Sp. z o. o. jest podmiotem zarejestrowanym w kraju dla potrzeb podatku VAT, w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka zamierza dokonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dostaw towarów (farb) armatorom posiadającym siedzibę w innych niż Polska państwach członkowskich UE, jak również poza Wspólnotą Europejską - za pośrednictwem zagranicznych spółek wchodzących wraz z Podatnikiem w skład jednej grupy powiązanych podmiotów.

W przedmiotowych transakcjach będą uczestniczyć każdorazowo trzy podmioty tj. Podatnik, zagraniczna spółka z grupy "XXX" oraz armator z siedzibą w państwie, na którego terytorium posiada siedzibę również ta spółka.

Przebieg transakcji Spółka przedstawia następująco:

-Spółka nabywa farby w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

-farby dostarczane są przez Spółkę na statki zagranicznych armatorów, znajdujące się w polskich portach;

-z tytułu dostawy farby Spółka wystawia fakturę VAT na zagraniczną spółkę z grupy, (w przypadku, gdy spółka ta ma siedzibę na terytorium Wspólnoty faktura zawiera jej ważny numer identyfikacji podatkowej przyznany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych).

Farba będąca przedmiotem dostaw będzie wykorzystywana dla celów remontu przedmiotowych statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, oraz ich części. Dostawy te nie służą celom rozrywki i sportu.

Podatnik będzie posiadał dowody dostarczenia towarów na statek zlokalizowany w polskim porcie, takie jak:

-dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których wynikać będzie, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (tu: na statek);

-kopia faktury dostawy wystawionej na zagraniczną spółkę z grupy "XXX",

-specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

-dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru (tj. spółkę z grupy "XXX") na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (tu: na statek).

Ponadto, faktura wystawiona przez Podatnika zawierać będzie właściwy i ważny numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nabywcy.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem, z jakiego tytułu (spośród niżej wymienionych) w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% :

1. na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, tj. z tytułu dostaw części i wyposażenia środków transportu morskiego - niezależnie od kraju pochodzenia armatora;

2. na podstawie art. 41 ust. 3 w/w ustawy, tj. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przypadku dostaw na statki pływające pod banderą kraju UE innego niż Polska, bądź

3. na podstawie art. 41 ust. 4 w/w ustawy, tj. z tytułu eksportu towarów w przypadku dostaw farb na statki pływające pod banderą kraju spoza UE ?

Zdaniem Podatnika jest on uprawniony do opodatkowania omawianych dostaw farb stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Dla stwierdzenia, czy sprzedaż ta spełnia przesłanki cytowanych wyżej przepisów i podlega opodatkowaniu stawką VAT 0% - zdaniem Podatnika - należy ustalić, czy dostarczana farba mieści się w zakresie pojęcia "wyposażenie środków transportu morskiego lub ich części" - ustawa o VAT nie definiuje, bowiem w/wym. pojęć.

Podatnik stoi na stanowisku, iż powyższe uzależnione jest od przeznaczenia farby oraz jej faktycznego wykorzystania. W przypadku, gdy farba będzie wykorzystywana przez armatora dla celów remontu poszczególnych części statku stanowiących jego wyposażenie, stanowić będzie również część statku - tj. jego wyposażenie.

Reasumując, zdaniem Spółki dostawy farb przeznaczonych dla celów remontu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - zapewniające ich prawidłowe funkcjonowanie - na podstawie pkt. 3 cytowanego przepisu powinny podlegać opodatkowaniu w kraju stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Zaprezentowane stanowisko potwierdza - zdaniem Podatnika - pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 20.01.2004 r. nr PI/005-529/03/CIP/02, - dotyczące opodatkowania sprzedaży otuliny izolacyjnej na statek ze stawką podatku VAT 0%.

Jako rozwiązanie alternatywne (w przypadku uznania, iż dostawy farb nie stanowią dostaw części i wyposażenia środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego - co, w opinii Podatnika, byłoby nieuzasadnione) Podatnik zaznacza, że przedmiotowe dostawy stanowią - odpowiednio:

1. eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT - w przypadku dostawy na znajdujący się w polskim porcie statek pod banderą kraju trzeciego;albo

2. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku dostawy na znajdujący się w polskim porcie statek pod banderą innego niż Rzeczypospolita Polska państwa członkowskiego.

W opinii Podatnika argumentem przemawiającym za przyjęciem rozwiązania alternatywnego jest uznanie kryterium bandery statku, jako kryterium rozstrzygającego o zrównaniu statku z terytorium kraju bandery pod którą pływa. Na poparcie tej tezy Podatnik wymienia m.in.: art. 5 Konwencji o Morzu Pełnym sporządzonej w Genewie 29 kwietnia 1958 r. (Dz.U. z 1963 r., Nr 33, poz. 187), § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz.U. Nr 94, poz. 902 ze zm.) oraz pismo Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów z dnia 12 maja 2004 r. skierowane do Izb Celnych w Szczecinie, Gdyni i Olsztynie Nr DC-ZC-068/400-189/1914/RL/04.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PV/443-191/IV/2005/MS z dnia 09 sierpnia 2005r. udzielił interpretacji w której stwierdził, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdził, że w przedstawionym stanie faktycznym nie ma podstaw do opodatkowania dostawy farb przez Spółkę stawką podatku VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, gdyż nie zostały spełnione przesłanki określone w w/w przepisie. W myśl cytowanego wyżej przepisu stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego o których mowa w pkt. 1 i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Z treści przywołanego przepisu wynika, iż z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cyt. ustawy - zdaniem Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego - należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zaś, iż przedmiotem dokonywanej przez Podatnika dostawy są farby przeznaczone do remontu/konserwacji środków transportu morskiego. Mając na uwadze powyższe definicje nie sposób zdaniem Organu podatkowego wyciągnąć wniosku, że sprzedawane przez Spółkę i zużywane przy remoncie statków farby stanowią część statku, albo jego wyposażenie. Preferencyjna forma opodatkowania w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie dotyczy bowiem surowców i materiałów, lecz wyrobów finalnych i ich zespołów posiadających ścisłe przeznaczenie eksploatacyjne.

W ocenie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dostaw Podatnika nie można zatem uznać ani za eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, ani za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. W przedmiotowym stanie faktycznym Podatnik dokonuje bowiem dostaw, w wyniku których towary są wysyłane/transportowane z miejsca na terytorium kraju na statki, znajdujące się również na terytorium kraju - w polskim porcie. Towary te (farby) znajdują się w momencie zakończenia ich transportu/wysyłki na miejscu ich faktycznej konsumpcji (zużycia podczas remontu) - na statku.

W związku z powyższym należy uznać, iż przedmiotowe dostawy w świetle ustawy o VAT stanowią dostawy krajowe (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast kryterium bandery na które powołuje się w swoim wniosku Podatnik nie znajdzie w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowania - nie znajduje ono bowiem oparcia w ustawie o VAT.

Mając na uwadze powyższe przepisy, zdaniem Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku do przedmiotowych dostaw farb nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Zdaniem Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dostawy te nie będą również stanowiły eksportu towarów, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Pismem z dnia 18.08.2005 r. "XXX" Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie wniosła zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PV/443-191/IV/2005/MS z dnia 09 sierpnia 2005r.

Zaskarżonemu postanowieniu Spółka zarzuca naruszenie przepisów prawa materialnego art. 83 ust. 1 pkt 3, art. 13 ust. 1 w zw. z art. 41 ust. 3 oraz art. 2 pkt 8 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz naruszenie przepisów postępowania wyrażonych w przepisie art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej, poprzez brak odniesienia się do argumentacji Spółki.

Z uwagi na powyższe naruszenia prawa Spółka wniosła o zmianę zaskarżonego postanowienia oraz potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska przedstawionego we wniosku.

W uzasadnieniu zażalenia Spółka stwierdza, iż stanowisko Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wyrażone w zaskarżonym postanowieniu nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa. W wydanym postanowieniu Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku przyjął - zdaniem Spółki - błędną definicję "wyposażenia", ograniczając ją jedynie do maszyn i urządzeń, nie określając przy tym źródła przytoczonej przez siebie definicji. Tymczasem w ocenie Skarżącego pojęcie "wyposażenie" - zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod redakcją M. Szymczaka (wydawnictwo PWN, Warszawa 1996r.) - jest szersze, to "urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś", zaopatrzenie. Słownik nie zawęża więc pojęcia wyposażenia tylko wyłącznie do urządzeń, lecz rozciąga je również na pojęcie "zaopatrzenia", a co pozwala przyjąć, że można coś (np. statki) zaopatrzyć w farbę, a tym samym również wyposażyć. Farba stanowi zatem wyposażenie, a dostawy farb na statki morskie - czynność o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Spółka wskazuje na tendencyjne i niepełne przywołanie definicji terminu "wyposażenie", przy pominięciu tych części definicji - w tym przytoczonych przez Spółkę - które są dla Podatnika korzystne. Skarżący wskazuje, iż stwierdzenie Naczelnika US, iż "preferencyjna forma opodatkowania w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy nie dotyczy <...> "surowców i materiałów, lecz wyrobów finalnych i zespołów posiadających ścisłe przeznaczenie eksploatacyjne" nie znajduje poparcia w żadnym z przepisów ustawy o VAT.

Wobec powyższego Spółka zarzuca organowi podatkowemu I instancji naruszenie art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej - poprzez brak odniesienia się do argumentacji Spółki zawartej we wniosku, tzn. że w przypadku wykorzystania sprzedawanej farby dla celów remontu poszczególnych części statku stanowiących jego wyposażenie, to farba również stanowić będzie część statku tj. jego wyposażenie. Powyższa argumentacja zdaniem Spółki wynika z praktyki orzeczniczej polskich sądów administracyjnych, iż brak definicji ustawowej w prawie podatkowym nie powinien działać na niekorzyść podatnika, a pojęcia nie zdefiniowane powinny być rozumiane w sposób potoczny, a w związku z tym pod pojęciem dostawy wyposażenia należy przyjąć szeroki wachlarz transakcji. Jako przykład takiego podejścia ze strony organów podatkowych Skarżąca Spółka przywołuje informację udzieloną przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego - udzieloną w piśmie z dnia 15.07.2004 r. (sygn. akt ZP/443-2003/04 odnośnie stawki podatku VAT na dostawę wełny mineralnej, wykorzystywanej dla celów izolacyjnych na statku) oraz pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 20.01.2004 r. (sygn. akt PI/005-529/03/CIP/02) - w sprawie opodatkowania otuliny izolacyjnej, jako części składowej/wyposażenia statku.

Odnosząc się do nieuznania przez Naczelnika US przedmiotowej dostawy farb na statki za eksport towarów (w przypadku dostaw na statki pływające pod banderą kraju spoza UE) oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w przypadku dostaw na statki pływające pod banderą kraju UE innego niż Polska) Skarżąca zarzuca organowi podatkowemu I instancji przyjęcie błędnej definicji "terytorium kraju". Zgodnie bowiem z art. 5 Konwencji Genewskiej Każde państwo ustala warunki na jakich przyznaje swą przynależność państwową statkom, jak również warunki rejestracji statków na swym terytorium oraz prawo podnoszenia jego bandery. Statki posiadają przynależność państwa, którego banderę mają prawo podnosić. Pomiędzy państwem a statkiem powinien istnieć rzeczywisty związek; w szczególności Państwo powinno skutecznie wykonywać swą jurysdykcję i swą kontrolę w zakresie technicznym, administracyjnym i socjalnym nad statkami podnoszącymi jego banderę. Spółka podziela pogląd organu podatkowego, iż statki w momencie dostawy rzeczywiście znajdują się w porcie polskim, który stanowi terytorium Polski, jednakże sam statek bandery innego kraju stanowi terytorium nie należące do RP, lecz do kraju jego bandery. Celem dostawy towarów jest zaś statek a nie polski port. A zatem w rozpatrywanym przypadku wywóz towarów z terytorium RP następuje w momencie załadunku farb na statek.

W dalszej części uzasadnienia zażalenia Spółka zarzuca organowi podatkowemu I instancji naruszenie art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej poprzez brak odniesienia się do załączonego do jej wniosku pisma Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów z dnia 12 maja 2004 r. sygn. akt DC-ZC-068/400-189/1914/RL/04, a które stanowi wytyczne uzupełniające rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, poz. 902 ze zm.).

Wytyczne Ministra Finansów potwierdzają zdaniem Spółki, iż w momencie dostawy na statek obcej bandery dochodzi do wywozu towarów z terytorium Polski, a zatem potwierdzają opisane powyżej kryterium bandery. Z wytycznych Ministra Finansów wynika (pkt 1 lit. c), iż towary Wspólnotowe będące przedmiotem dostawy na statki znajdujące się w porcie polskim, zarejestrowane za granicą i pływające pod banderą kraju trzeciego należy zgłosić do procedury wywozu na dokumencie eksportowym SAD.

Dokument eksportowy SAD jest natomiast, zgodnie z art. 2 ust. 8 ustawy o VAT dokumentem potwierdzającym dokonanie eksportu towarów i dającym podatnikowi prawo zastosowania stawki podatku VAT 0% na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z pkt 1 lit. b) przywołanych wytycznych towary Wspólnotowe będące przedmiotem dostawy na statki znajdujące się w porcie polskim, zarejestrowane za granicą i pływające pod banderą innego niż Polska kraju UE należy zgłosić w deklaracji Intrastat, jako towary wywiezione z terytorium RP. Deklaracja Intrastat jest deklaracją właściwą przy każdym wywozie towarów z terytorium Polski, co pozwala twierdzić, iż w tym przypadku dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Przedstawiając powyższe skarżąca Spółka podtrzymuje swoje stanowisko, iż w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje jej prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% na podstawie przedstawionych wyżej tytułów prawnych i wnosi jak na wstępie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po weryfikacji przedmiotowego postanowienia Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku i po rozpatrzeniu zarzutów zażalenia stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają :

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podstawowa stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0 %, z zastrzeżeniem art. 42 (art. 41 ust. 3), natomiast w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, stawka podatku wynosi również 0 % (art. 41 ust. 4).

Ponadto na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy stawkę podatku 0% stosuje się między innymi do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego o których mowa w pkt 1 i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu (art. 83 ust. 1 pkt 3).

W przedstawionym stanie faktycznym skarżąca Spółka jest podmiotem zarejestrowanym w kraju dla potrzeb podatku VAT, w tym również dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka zamierza dokonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w portach polskich - dostaw towarów (farb na rzecz pośrednika z grupy ?XXX?) armatorom statków posiadającym siedzibę w innych niż Polska państwach członkowskich UE, jak również poza Wspólnotą Europejską.

W przedmiotowych transakcjach będą uczestniczyć każdorazowo trzy podmioty tj. Podatnik, zagraniczna spółka z grupy oraz armator z siedzibą w państwie, na którego terytorium posiada siedzibę również spółka pośrednicząca.

Przebieg transakcji Spółka przedstawia następująco:

-Spółka nabywa farby w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

-farby dostarczane są przez Spółkę na statki zagranicznych armatorów, znajdujące się w polskich portach;

-z tytułu dostawy farby Spółka wystawia fakturę VAT na zagraniczną spółkę z grupy, (w przypadku, gdy spółka ta ma siedzibę na terytorium Wspólnoty faktura zawiera jej ważny numer identyfikacji podatkowej przyznany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych).

Farba będąca przedmiotem dostaw będzie wykorzystywana dla celów remontu przedmiotowych statków.

W przedmiotowej sprawie istota sporu pomiędzy skarżącą Spółką a Naczelnikiem Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy w przedstawionym stanie faktycznym dostawa farb armatorom zagranicznym stanowi dostawę części i wyposażenia statków, zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, bądź alternatywnie (w zależności od pochodzenia bandery statku) eksport towarów lub wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, opodatkowane stawką podatku VAT 0% - jak wywodzi Spółka ?XXX?, czy też mamy do czynienia z dostawą krajową, opodatkowaną 22 % stawką podatku VAT - jak wywodzi organ podatkowy.

I. Dostawa części i wyposażenia środków transportu morskiego.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy. o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1 i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Przywołany pkt 1 wymienia:

a. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),

b. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),

c. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),

d. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,

e. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),

f. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40);

Z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, iż warunkiem zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług jest dostawa części lub wyposażenia do jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika Polskiego PWN "część" to wycinek jakiejś całości będący wynikiem podziału, przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości.Wyposażenie natomiast to dodatkowe urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś; zaopatrzenie.

Przedmiotem dokonywanej przez Podatnika dostawy są farby przeznaczone dla celów remontowych statków. Towary te nie stanowią "części", "wyposażenia" statku w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, a jedynie materiały służące do remontu i konserwacji. Przykładem części statku jest kadłub, wyposażenia - kotwica, natomiast będące przedmiotem dokonywanej przez Podatnika dostawy farby z całą pewnością nie odpowiadają tym pojęciom w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Fakt, że pewne towary są dostarczane na jednostkę pływającą nie powoduje ich automatycznej kwalifikacji jako "części" lub "wyposażenie". Zmiany tej kwalifikacji nie powoduje również wykorzystanie dostarczonych farb dla celów remontu poszczególnych części statku. Odmienna interpretacja prowadziłaby do przyjęcia, że każdy przedmiot dostarczany na statek, bez względu na jego istotę i funkcję jest "częścią" lub "wyposażeniem", a jego dostawa korzysta z preferencji podatkowej na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Takie założenie byłoby równoznaczne ze stwierdzeniem, iż jakakolwiek dostawa towarów na jednostkę pływającą korzysta z preferencji podatkowej. Należy jednakże podkreślić, iż ustawodawca jednoznacznie wskazał, iż obniżoną stawką podatku VAT opodatkowana jest tylko i wyłącznie dostawa "części" i "wyposażenie" do statków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, a nie wszelkiego rodzaju towarów przeznaczonych do jednostek pływających.

Odnosząc się zaś do załączonych do wniosku pism Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 15.07.2004 r. oraz pisma tut. Izby Skarbowej z dnia 20.01.2004 r. dotyczących dostaw na statek otuliny izolacyjnej i wełny mineralnej - Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż w przedstawionych stanach faktycznych prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% uzależniono od tego, czy w/w towary stanowią w rzeczywistości części i wyposażenie tych statków.

Zatem Dyrektor tut. Izby Skarbowej nie podziela poglądu Skarżącej Spółki o naruszeniu przez Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku przepisu art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej, poprzez nieuwzględnienie korzystnych dla Spółki interpretacji dołączonych do jej wniosku.

Reasumując w przedstawionym stanie faktycznym - w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku ? czynności dostawy farb przez Spółkę w celu remontu i konserwacji statków zawijających do portów polskich nie mogą korzystać z obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

II. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów i eksport towarów.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 8 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a. dostawcę lub na jego rzecz, lub

b. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz;

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 ? 9 w/w ustawy w eksporcie towarów, w którym wywóz dokonywany jest z terytorium kraju przez dostawcę lub w jego imieniu, stawkę podatku VAT 0% stosuje się pod warunkiem otrzymania (w określonych cyt. przepisami terminach) dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych. Dokumentem potwierdzającym eksport towarów, stosowanym w przypadku przepływu towarów pomiędzy Wspólnotą Europejską a państwami trzecimi, tj. niebędącymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej jest ? co do zasady - Jednolity Dokument Administracyjny (SAD ? karta SAD-3). Fakt fizycznego wywozu towarów jest potwierdzony na odwrotnej stronie egzemplarza SAD-3.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zatem wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów polega na wywozie z terytorium kraju (Polski) towarów w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, na warunkach określonych w ustawie.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów przedmiotowa transakcja dokonywana przez Podatnika nie stanowi eksportu towarów w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy. Nie został bowiem spełniony podstawowy warunek dla uznania dostawy towarów (farb) za eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, tj. nie wystąpił wywóz towarów na terytorium innego kraju członkowskiego, niż Polska czy kraju trzeciego.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt. 1 przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z przepisem art. 2 pkt 3 przez terytorium Wspólnoty rozumie się terytorium państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej, z tym że na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług w/w pojęcie rozszerza się o terytoria wysp i księstw wyszczególnionych w pkt 2 lit a) i b) ustawy.

W myśl przepisu art. 22 ust. 1 w/w ust. 1 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1. towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

2. towarów, które są instalowane

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...