• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-1811/10/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 23 grudnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010r. (data wpływu 1 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „xxx” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 1 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „xxx”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina W. jako beneficjent złożyła w miesiącu maju 2010 roku wniosek na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pod nazwą: „xxx”. Projekt ten będzie finansowany z budżetu gminy oraz funduszy Unii Europejskiej. Głównym założeniem projektu jest kompleksowa termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej w W. umiejscowionej przy drodze gminnej. Głównym założeniem projektu jest poprawa jakości powietrza i zmniejszenie kosztów utrzymania budynku szkoły.

Realizacja projektu polegać będzie na kompleksowych działaniach termomodernizacyjnych, włącznie z wymianą kotła grzewczego i modernizacji centralnego ogrzewania, dzięki czemu zmniejszy się zużycie gazu i emisja zanieczyszczeń. Składając wniosek o dofinansowanie ww. projektu Wnioskodawca wykazał podatek VAT jako koszt kwalifikowany zakładając, że nie ma możliwości jego odliczenia. Celem bezpośrednim inwestycji jest zmniejszenie emisji substancji zanieczyszczających wprowadzanych do powietrza. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez zmniejszenie strat ciepła w budynku oraz podwyższenie sprawności systemu grzewczego. Celem pośrednim, będzie zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza w pomieszczeniach sal lekcyjnych, sali gimnastycznej, kuchni i stołówki, co ma zasadnicze znaczenie dla samopoczucia, zdrowia oraz komfortu pracy użytkowników obiektu zarówno dzieci, nauczycieli jak i pracowników obsługi. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach działalności statutowej Gminy, jest ona zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nadmienia, że Gmina począwszy od miesiąca listopada jest czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje czynności opodatkowane takie jak: dzierżawa i najem, refakturowanie usług za media, użytkowane wieczyste, reklama, usługi w zakresie budowy przyłączy kanalizacyjnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z projektowaną inwestycją. Inwestycja po jej zakończeniu zwiększy wartość budynku Szkoły Podstawowej, który jest oddany w trwały Zarząd Dyrektorowi szkoły. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę W.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w zakresie realizacji inwestycji pn: „xxx”...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w kosztach realizowanego projektu „xxx”, ponieważ wydatek ten nie jest związany z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi i wykonywanymi przez gminę w związku z tym podatek VAT w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy jednak zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

W związku z powyższym przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą „xxx”.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina złożyła w miesiącu maju 2010 roku wniosek na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pod nazwą: „xxx”. Głównym założeniem projektu jest kompleksowa termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej umiejscowionej przy drodze gminnej.

Wnioskodawca nadmienia, że Gmina począwszy od miesiąca listopada jest czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje czynności opodatkowane takie jak: dzierżawa i najem, refakturowanie usług za media, użytkowane wieczyste, reklama, usługi w zakresie budowy przyłączy kanalizacyjnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z projektowaną inwestycją. Inwestycja po jej zakończeniu zwiększy wartość budynku Szkoły Podstawowej, który jest oddany w trwały zarząd Dyrektorowi szkoły. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę W.

Z powyższego wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektu będącego przedmiotem projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów, bowiem budynek pozostaje w zarządzie szkoły, stanowiącej odrębny od Gminy podmiot. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z projektowaną inwestycją.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „xxx”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...