IBPP4/443-1556/10/EJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 23 grudnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010r. (data wpływu 22 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2010r. (data wpływu 13 grudnia 2010r.) oraz z dnia 17 grudnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 22 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 listopada 2010r. znak: IBPP4/443-1556/10/EJ oraz pismem z dnia 17 grudnia 2010r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca posługuje się NIP nadanym w dniu 1 sierpnia 2010r. Wnioskodawca realizuje projekt budowy Inkubatora Przedsiębiorczości celem rozwoju sektora M.S.P. na terenie. Projekt ma być dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. na lata 2007-2013.
W piśmie z dnia 2 grudnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że rzeczowy zakres projektu zostanie zrealizowany od 1 kwietnia 2010r. do 30 listopada 2010r. Realizacja projektu będzie realizowana przez Gminę w zakresie zadań własnych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zgodnie z art. 7.1 Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Wśród beneficjentów pośrednich – osób, podmiotów i organizacji, które potencjalnie skorzystają na realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia wskazać należy:
Mieszkańców regionu – przede wszystkim mieszkańców powiatu – osoby, które zyskają możliwość:
1. ubiegania się o pracę w podmiotach, prowadzących działalność w inkubatorze,
2. korzystania z oferty przedsiębiorstw, prowadzących działalność w inkubatorze,
3. nawiązywania szeroko rozumianej współpracy z podmiotami działającymi w inkubatorze – świadczenie rozmaitych usług, na rzecz inkubowanych przedsiębiorstw, podejmowanie wspólnych przedsięwzięć rozwojowych, etc.
4. podmioty gospodarcze, prowadzące działalność na terenie i powiatu, które zyskają możliwość zarówno korzystania z oferty inkubowanych przedsiębiorstw, jak również kierowania oferty własnej do firm, działających w ramach inkubatora,
5. podmioty gospodarcze z branży usług budowlanych, instalatorskich etc., które świadczyć będą Inwestorowi – Gminie usługi przy rzeczowej realizacji niniejszego przedsięwzięcia.
Użytkowanie powstałej infrastruktury nie ma na celu generowanie zysku lecz osiągnięcie odpowiednich korzyści społeczno ekonomicznej związanych z rozwojem gospodarczym regionu, a uzyskiwane w ramach prowadzenia działalności przychody konieczne są do pokrycia części kosztów eksploatacji wybudowanej infrastruktury. Należy również zaznaczyć, iż przychody pochodzą tylko i wyłącznie z częściowo odpłatnych usług na rzecz podmiotów działających na terenie Instytucji jakim jest Inkubator Przedsiębiorczości. Projekt w swoich założeniach ma świadczenie szeregu usług dla przedsiębiorców, w tym odpłatny wynajem powierzchni biurowej. Działalność ta będzie świadczona zgodnie z Wytycznymi w zakresie zasad udzielenia wsparcia Instytucjom.
Budowana siedziba inkubatora będzie budynkiem wolnostojącym, bez podpiwniczenia o maksymalnej powierzchni zabudowy do 400 m2, wysokości do 12,5 m. Kubatura obiektu brutto wynosić będzie maksymalnie 2.000 m3, a netto 1.700,m3. Składać się będzie maksymalnie z 2 kondygnacji oraz poddasza użytkowego. Zakłada się, że powierzchnia użytkowa inkubatora wynosić będzie 392 m2. W jej obrębie znajdować się będą:
* pomieszczenia biurowe, przeznaczone do wynajęcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, przede wszystkim znajdujących się w początkowej fazie rozwoju,
* sala konferencyjna wraz z zapleczem magazynowym,
* zespół sanitariatów i pomieszczeń socjalnych (zarówno na poziomie parteru, jak i I piętra),
* pomieszczenia magazynowe i techniczne, niezbędne do sprawnej obsługi obiektu,
* zakup wyposażenia niezbędnego do realizacji celów projektu.
Gmina nie będzie operatorem powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. W związku z powyższym nie będzie wystawiać żadnych faktur związanych ze świadczeniem usług oferowanych przez osobny podmiot jakim jest Inkubator Przedsiębiorczości.
Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały jakichkolwiek obrotów dla Wnioskodawcy. Generowany obrót dotyczy jedynie podmiotu powołanego do realizacji celów projektu tj. Inkubatora Przedsiębiorczości. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Realizacja projektu w zakresie czynności opodatkowanych VAT podejmie osobny podmiot jakim jest Inkubator Przedsiębiorczości.
W piśmie z dnia 17 grudnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że Gmina na podstawie art. 13 ust. 1, art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 oraz art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, przekaże budynek po zrealizowaniu inwestycji w trwały zarząd „Inkubatorowi Przedsiębiorczości”, który działał będzie jako jednostka budżetowa Gminy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „...” celem rozwoju sektora małych, średnich przedsiębiorstw na terenie – istnieje możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, po zakończeniu realizowanego projektu gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych ze zrealizowanym projektem (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT).
W związku z powyższym gmina nie ma możliwości odliczenia w całości ani w części podatku naliczonego w fakturach VAT wystawianych przez wykonawców.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, sprawy w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi (art. 7 ust. 1 pkt 15, 17 i 19 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina będzie realizowała w zakresie zadań własnych zadanie inwestycyjne pn. „...”. Projekt w swoich założeniach ma świadczenie szeregu usług dla przedsiębiorców, w tym odpłatny wynajem powierzchni biurowej. Po zrealizowaniu inwestycji Wnioskodawca przekaże budynek w trwały zarząd „Inkubatorowi Przedsiębiorczości”, który działał będzie jako jednostka budżetowa Gminy. Gmina nie będzie operatorem powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. W związku z powyższym nie będzie wystawiać żadnych faktur związanych ze świadczeniem usług oferowanych przez osobny podmiot jakim jest Inkubator Przedsiębiorczości. Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały jakichkolwiek obrotów dla Wnioskodawcy. Generowany obrót dotyczy jedynie podmiotu powołanego do realizacji celów projektu tj. Inkubatora Przedsiębiorczości. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Realizacja projektu w zakresie czynności opodatkowanych VAT podejmie osobny podmiot jakim jest Inkubator Przedsiębiorczości.
W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania towarów zakupionych podczas realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.