IBPP4/443-1266/10/JP
Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010r. (data wpływu 6 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2010r. (data wpływu 16 listopada 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. „…” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 6 września 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 listopada 2010r. (data wpływu 16 listopada 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 października 2010r. nr IBPP4/443-1266/10/JP.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W dniu 16 lipca 2010r. Gmina, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „…”.
Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało Oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 2 listopada 2009r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina - Urząd Miejski zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny.
Inwestycja polegać będzie na budowie drogi łączącej istniejące ulice: O oraz Z. Droga będzie przebiegać wzdłuż północnej granicy terenów inwestycyjnych Specjalnej Strefy Ekonomicznej i będzie umożliwiać dostęp do tych terenów.
W ramach projektu przeprowadzone zostaną następujące prace:
budowa drogi klasy Z 1/2 wraz ze ścieżką rowerową,
przebudowa infrastruktury kolidującej z analizowanym przedsięwzięciem, w zakresie sieci wodociągowej i teletechnicznej,
wycinka drzew i krzewów w obszarze prac budowlanych,
budowa odwodnienia drogi (kanalizacji deszczowej i rowów odwadniających),
budowa przepustów w rejonie skrzyżow. z ul. Z,
budowanie oświetlenia drogi oraz poprowadzenie linii kablowej do oświetlenia,
nasadzenie drzew wzdłuż południowej granicy pasa drogowego.
Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 8 listopada 2010r. za przyjmowanie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej z terenów przyległych Gmina nie będzie pobierała opłat i nie będą z tego tytułu wystawiane faktury V AT.
W trakcie budowy drogi będą przebudowywane sieci obce, stanowiące własność:
G sp. z o.o. - sieć podwyższonego średniego ciśnienia, sieć średniego i niskiego ciśnienia,
P S.A. - magistralny wodociąg fi 500 oraz fi 400 mm,
T S.A. - sieci kablowe miedziane i światłowodowe.
Powyższa infrastruktura po przebudowie zostanie przekazana nieodpłatnie odpowiedniemu właścicielowi do dalszej eksploatacji. W związku z powyższym Gmina nie będzie wykorzystywała omawianej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedmiotem projektu jest budowa drogi dostępowej do Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Droga ta będzie łączyć istniejące uliceO oraz Z, przebiegając wzdłuż północnej granicy terenów inwestycyjnych SSE i umożliwiając do nich dostęp.
Celem głównym projektu jest zwiększenie atrakcyjności terenów inwestycyjnych położonych w dawnym PGR w Gminie.
Ponadto budowa tej drogi przyczyni się do:
poprawy funkcjonalności układu komunikacyjnego w północnych dzielnicach miasta,
poprawy płynności ruchu i zmniejszenia utrudnień komunikacyjnych.
Przejazd drogą dostępową będzie nieodpłatny dla wszystkich użytkowników drogi, dlatego jej budowa nie ma bezpośredniego związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT (brak możliwości odliczenia podatku naliczonego).
W przypadku omawianego projektu, właścicielem majątku powstałego w wyniku jego realizacji będzie Gmina (z wyłączeniem sieci obcych będących własnością wymienionych podmiotów).
Gmina - Urząd Miejski będąc inwestorem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur za realizację inwestycji, gdyż nie jest to wydatek związany z jej sprzedażą opodatkowaną.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina - Urząd Miejski ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części przy wykonaniu inwestycji pn. „…”, dofinansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86, ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przypadku projektu właścicielem majątku powstałego w wyniku jego realizacji będzie Gmina.
Powstała infrastruktura drogowa dostępna będzie na zasadach ogólnych (określonych przez Kodeks Drogowy i inne przepisy regulujące korzystanie z dróg publicznych) dla wszystkich użytkowników bez opłat. Gmina - Urząd Miejski będąc inwestorem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur za realizację inwestycji, gdyż nie jest to wydatek związany z jej sprzedażą opodatkowaną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Nabywanie towarów i usług nie rodzi po stronie nabywcy żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego też czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT.
Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).
Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.
W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy (Miasta) działa w imieniu Gminy (Miasta) jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych posiada Gmina. W konsekwencji w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca powinna być wskazana Gmina.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „…”.
Inwestycja polegać będzie na budowie drogi łączącej istniejące ulice: O oraz Z. Droga będzie przebiegać wzdłuż północnej granicy terenów inwestycyjnych Specjalnej Strefy Ekonomicznej i będzie umożliwiać dostęp do tych terenów.
Za przyjmowanie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej z terenów przyległych Gmina nie będzie pobierała opłat i nie będą z tego tytułu wystawiane faktury VAT.
W trakcie budowy drogi będą przebudowywane sieci obce, stanowiące własność:
G sp. z o.o. - sieć podwyższonego średniego ciśnienia, sieć średniego i niskiego ciśnienia,
P S.A. - magistralny wodociąg fi 500 oraz fi 400 mm,
T S.A. - sieci kablowe miedziane i światłowodowe.
Infrastruktura po przebudowie zostanie przekazana nieodpłatnie odpowiedniemu właścicielowi do dalszej eksploatacji. W związku z powyższym Gmina nie będzie wykorzystywała omawianej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przejazd drogą dostępową będzie nieodpłatny dla wszystkich użytkowników drogi, dlatego jej budowa nie ma bezpośredniego związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji będzie Gmina (z wyłączeniem sieci obcych będących własnością wymienionych podmiotów). Gmina - Urząd Miejski będąc inwestorem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur za realizację inwestycji, gdyż nie jest to wydatek związany z jej sprzedażą opodatkowaną.
Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „…”.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
