• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-1589/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010r. (data wpływu 26 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizację inwestycji pn. „…" - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizację inwestycji pn. „…".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizując zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym planuje wykonać inwestycję pn. „…”.

Zadanie obejmuje rozbudowę, przebudowę oraz budowę drogi gminnej przez wieś z włączeniem do drogi w gminie B, rozbudowę i przebudowę drogi gminnej łącznik na dł. ok.930 mb wraz z:

remontem włączeń do drogi krajowej nr 9 i remontem przepustu #216; 60 cm, #216; 40 cm,

przebudową wjazdów indywidualnych do posesji i do pól - ilość 22,

budową wjazdów indywidualnych do posesji i do pól - ilość 6,

budową mijanek (zatok) na drodze,

budową kanalizacji deszczowej #216; 300 odwadniającej drogę gminną o łącznej dł. 391,25 m,

przebudową napowietrznej linii energetycznej nn oświetleniowej o dł. 182,00 m,

budową oświetlenia drogi o łącznej długości 508,00 m,

odprowadzeniem wód opadowych z drogi polegającym na:

budowie kanału deszczowego #216; 315 o łącznej dł.330 m,

renowacji rowu odwadniającego o długości 703,40 m z ujściem do rzeki K i ubezpieczeniem rowu przed ujściem

budowie 9-ciu przepustów #216; 50 na rowie odwadniającym

ubezpieczeniu skarp rzeki K przy ujściu rowu na odcinku 15 m

wycince drzew i krzewów (samosiewów) rosnących przy drodze i rowie odwadniającym.

W celu realizacji inwestycji Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa na lata 2007-2013.

Zadanie planowane jest do realizacji w latach 2010-2011.

Tworząc projekt wniosku gmina w budżecie tego projektu planuje uwzględnić jako kaszty kwalifikowane koszty podatku VAT.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Nie ma możliwości odzyskania podatku VAT-u w całości lub części w odniesieniu do projektu od realizowanej inwestycji, ponieważ nie będzie dokonywać w tym zakresie sprzedaży i osiągać żadnych dochodów.

Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu wyposażenia gminy w infrastrukturę techniczną jaką są drogi z pełnym jej uzbrojeniem.

Po zakończeniu inwestycji droga z infrastrukturą towarzyszącą (kolektor deszczowy, oświetlenie uliczne itp.) będzie stanowiła majątek Gminy i dodatkowo będzie ponosiła systematycznie koszty konserwacji i bieżącego utrzymania wybudowanego odcinka drogi i jej infrastruktury towarzyszącej.

Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny. Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę.

Faktury za wykonanie inwestycji będą wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizacji przedmiotowej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym.

Wybudowany odcinek drogi będzie stanowiła majątek gminy.

Gmina Kunów nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny. Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od otrzymanych faktur za wykonanie drogi gminnej, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) Podatnik nie ma prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego dla inwestycji, która nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina w ramach zadań własnych planuje wykonać inwestycję pn. „…”

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu wyposażenia gminy w infrastrukturę techniczną jaką są drogi z pełnym jej uzbrojeniem.

Po zakończeniu inwestycji droga z infrastrukturą towarzyszącą (kolektor deszczowy, oświetlenie uliczne itp.) będzie stanowiła majątek Gminy i dodatkowo będą ponoszone systematycznie koszty konserwacji i bieżącego utrzymania wybudowanego odcinka drogi i jej infrastruktury towarzyszącej.

Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny. Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę.

Faktury za wykonanie inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. inwestycją.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...