IBPP4/443-1480/10/AŚ
Interpretacja indywidualna
z dnia 18 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2010r. (data wpływu 7 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. „…” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 7 października 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. …”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina realizuje projekt pn.: „…". Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zakres inwestycji obejmuje następujące roboty i usługi:
budowa odcinka ul.,
budowa odcinka ul.,
przebudowa odcinka ul. (droga wojewódzka) o długości 463 m,
budowa odcinków dróg serwisowych o łącznej długości 3368 m,
przebudowa skrzyżowań,
budowa węzła przy połączeniu ul. z ulicą,
budowa skrzyżowania ul. z ulicą (boczną), z ulicą oraz z ulicą,
budowa mostu na rzece S,
budowa wiaduktu nad drogą serwisową, linią kolejową i ul. Z,
budowa ekranów akustycznych,
budowa chodników dla pieszych oraz ciągów pieszo-rowerowych,
budowa zjazdów publicznych i indywidualnych,
przebudowa istniejących systemów odwadniających i budowa nowych.
budowa nowej infrastruktury technicznej (w tym oświetlenie),
przebudowa i eliminacja kolizji z istniejącymi instalacjami i sieciami ciepłowniczymi, gazowymi, wodno - kanalizacyjnymi, energetycznymi i teletechnicznymi,
opracowanie Studium wykonalności, Koncepcji oraz Dokumentacji projektowej,
pełnienie funkcji Menadżera Projektu (usługi nadzoru).
Gmina jest jednostka realizującą projekt. Beneficjentem środków unijnych zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego może być jednostka samorządu terytorialnego, a więc Gmina. Gmina realizuje projekt samodzielnie i ponosi wszelkie koszty związane z podatkiem VAT na roboty, które zostały wymienione powyżej. Zatem faktury związane z realizacją ww. zadań wystawiane będą na Wnioskodawcę, który posiada odrębny NIP oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 5 lipca 1993r.
Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pn.: „…." to publiczna droga gminna, której użytkowanie nie spowoduje powstanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ gmina realizuje to zadanie na podstawie zadań nałożonych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591). Po zrealizowaniu projektu właścicielem obiektu będzie Gmina, która będzie ponosić wszystkie koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją powstałego majątku. Majątek, który powstanie dzięki realizacji projektu będzie wykorzystywany do prowadzenia statutowych działań Gminy. Przebudowana istniejąca infrastruktura techniczna kolidująca z budowaną drogą- zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 19, poz. 115), po zakończeniu całej inwestycji zostanie przekazana przez gminę osobom uprawnionym nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
Projekt w ciągu 5 lat od finansowego zakończenia realizacji zachowa swoje cele oraz nie zmieni swoich właściwości formalnoprawnych. Nie przewiduje się sprzedaży, w szczególności opodatkowanej, a nabywane roboty i usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Za korzystanie z drogi publicznej nie będą pobierane opłaty, w związku z tym Gmina nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu zrealizowanego projektu. Zakończenie realizacji planowane jest w listopadzie 2012 roku.
W związku z realizacją projektu inwestycyjnego gmina zobowiązana jest określić, czy VAT dotyczący wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji stanowi koszt kwalifikowany czy nie. Zgodnie z Podręcznikiem kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013: „Podatek od towarów i usług VAT może być uznany za kwalifikowany tylko wtedy gdy: a) został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, oraz b) beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. W przypadku braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od należnego, a więc uznania go przez odpowiednie Instytucje za koszt kwalifikowany, udział dofinansowania liczony będzie od kwoty brutto stanowiącej koszt inwestycji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 listopada 2010r.):
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Wnioskodawca ma obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług, robót i nabycie towarów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ realizowana inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Związana jest ona z realizacją zadań nałożonych na gminę odrębnymi przepisami prawa, co w związku z brzmieniem § 12 ust 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) nie daje gminie możliwości odliczenia naliczonego podatku. Zgodnie z § 12 ust 1 pkt 12 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych wykonywanych przez gminę należy zaspakajanie potrzeb wspólnoty m.in. zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym). Publiczna droga gminna jest ogólnodostępna i nieodpłatna.
W wyniku realizacji przedmiotowego projektu mogą być osiągane przychody zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 19, poz. 115), tj. za zajęcie pasa drogowego, który to przychód realizowany jest na podstawie decyzji administracyjnej zgodnie z art. 40 wyżej cytowanej ustawy i nie podlega podatkowi VAT. Nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Gmina nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu zrealizowanego projektu oraz nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych przy użyciu infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż zadanie polegające na budowie drogi jako zadanie własne Gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez Gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem Gmina w związku z budową drogi nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt pn. „…." na przecięciu z drogą nr 755". Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pn.: „…." to publiczna droga gminna.
Przebudowana istniejąca infrastruktura techniczna kolidująca z budowaną drogą- zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych po zakończeniu całej inwestycji zostanie przekazana przez gminę osobom uprawnionym nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
Za korzystanie z drogi publicznej nie będą pobierane opłaty, w związku z tym Gmina nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu zrealizowanego projektu.
Nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Gmina nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu zrealizowanego projektu oraz nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych przy użyciu infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług, robót i nabycie towarów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.