• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-1375/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Wnioskodawcę jako realizatora projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 września 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Wnioskodawcę jako realizatora projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest wnioskodawcą i realizatorem projektu pt. „…" realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Programu rozwoju Subregionu Zachodniego, Priorytetu VII Transport, Działania 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, Poddziałanie 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Celem projektu jest poprawa funkcjonalności i parametrów technicznych układu sieci uzupełniającej kluczową sieć drogową oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w Subregionie Zachodnim. Ponadto projekt realizuje cele szczegółowe: poprawa warunków i bezpieczeństwa ruchu w centrum miasta, ochrona zabytkowej części miasta, poprawa przejezdności przez miasto, poprawa połączenia pomiędzy miastami na trasie X-Y, aktywizacja terenów inwestycyjnych zlokalizowanych na granicy miasta, zmniejszenie uciążliwości ekologicznych i społecznych. Projekt umożliwi stworzenie nowej lokalnej sieci drogowej, która połączy ulicę P. z ulicą T. oraz bezpośrednio skomunikuje osiedle B. z drogą wojewódzką tworząc strategiczny objazd centrum P.. Przedmiotem projektu jest kompleksowa przebudowa nawierzchni wraz z odwodnieniem oraz budowa chodnika przy ulicy K., ulicy Ś. oraz budowa odcinka łączącego DW z ulicą Ś.

Dane techniczne inwestycji: długość przebudowanej drogi - 1,16 km, długość wybudowanych chodników - 1,30 km, długość wybudowanej sieci kanalizacji deszczowej - 1,33km, długość wybudowanych dróg gminnych - 0,145 km, nośność przebudowanych dróg - 100 kN/oś, liczba wybudowanych punktów oświetleniowych - 7 szt.

Podatek VAT naliczony w każdym zakupie w ramach projektu został uznany za wydatek kwalifikowany przez instytucję wdrażającą (Urząd Marszałkowski). Beneficjent projektu tj. Wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia Urzędowi Marszałkowskiemu (instytucja zarządzająca program RPO) zaświadczenie zawierające informację, czy w odniesieniu do ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Podstawę do zobowiązania beneficjentów do spełnienia wymogów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT stanowi umowa o dofinansowanie projektu, która zawiera postanowienia dotyczące obowiązku przedstawiania na żądanie instytucji wdrażającej wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu w wyznaczonym przez nią terminie.

Efekty projektu tj. wybudowana oraz modernizowane drogi, będą drogami publicznymi, ogólnodostępnymi i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miasta, będący urzędem obsługującym Gminę Miasto. Urząd Miasta jest Wnioskodawcą i instytucją realizującą projekt i na Urząd wystawiane są również faktury w zakresie przedmiotowego projektu.

Okres realizacji projektu: 12 marzec 2008r. - 15 grudnia 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Wnioskodawcę jako realizatora projektu pn. „…” - realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytetu VII Transport, Działania 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, Poddziałanie 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina wykonuje określone ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty należące do zadań własnych, w tym sprawy dotyczące gminnych dróg, ulic. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Jej działalność określa statut Miasta - uchwała z dnia 30 października 2003r. Gmina Miasto (Urząd Miasta) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Urzędu Skarbowego. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970) zwalnia się od podatku czynności związane z wykorzystaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 oz.535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust.2 pkt lit. a cytowanej ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust.3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika-z tytułu nabycia towarów i usług.

Wnioskodawca będąc beneficjentem projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. „…".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. do końca 2009r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) a następnie w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Wnioskodawcy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż zadanie polegające na modernizacji i budowie dróg jako zadanie własne Gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez Gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (następnie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., a obecnie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r.), bowiem Gmina w związku z budową i modernizacją dróg nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest realizatorem projektu pn. „…" realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem projektu jest poprawa funkcjonalności i parametrów technicznych układu sieci uzupełniającej kluczową sieć drogową oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w Subregionie Zachodnim. Ponadto projekt realizuje cele szczegółowe: poprawa warunków i bezpieczeństwa ruchu w centrum miasta, ochrona zabytkowej części miasta, poprawa przejezdności przez miasto, poprawa połączenia pomiędzy miastami na trasie X-Y, aktywizacja terenów inwestycyjnych zlokalizowanych na granicy miasta, zmniejszenie uciążliwości ekologicznych i społecznych. Projekt umożliwi stworzenie nowej lokalnej sieci drogowej, która połączy ulicę P. z ulicą T. oraz bezpośrednio skomunikuje osiedle B. z drogą wojewódzką, tworząc strategiczny objazd centrum P. Przedmiotem projektu jest kompleksowa przebudowa nawierzchni wraz z odwodnieniem oraz budowa chodnika przy ulicy K., ulicy Ś. oraz budowa odcinka łączącego DW z ulicą Ś. w P..

Efekty projektu tj. wybudowana droga oraz modernizowane drogi będą drogami publicznymi, ogólnodostępnymi i nieodpłatnie udostępnianymi wszystkim użytkownikom.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. projektem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...