• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-1496/10/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010r. (data wpływu 11 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą ... Wnioskodawca zawarł w kwietniu 2008r. z Województwem umowę o dofinansowanie na realizację projektu pt. „…” w ramach RPO W 2007-2013.

Dofinansowaniem objęty był zakup 12 środków trwałych – sprzętu medycznego używanego przez Wnioskodawcę do wykonywania świadczeń medycznych – usług z zakresu zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85x).

Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie podatek VAT zawarty w cenie zakupywanego w ramach ww. umowy sprzętu medycznego był, tzw. wydatkiem kwalifikowanym. Oznacza to, że dofinansowaniem w zakresie przewidzianym umową o dofinansowanie, objęta była również część podatku VAT zawartego w cenie zakupywanego sprzętu medycznego.

Wnioskodawca w okresie od kwietnia 2008r. do chwili obecnej wykonuje wyłącznie usługi z zakresu zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85x), które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z VAT. Ich wykonywanie nie rodzi zatem obowiązku naliczania podatku VAT, brak jest zatem kategorii podatku należnego VAT w rozumieniu ustawy.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji umowy o dofinansowanie (czyli po dokonaniu zakupu wszystkich 12 środków trwałych) Wnioskodawca złożył wniosek o płatność końcową. Urząd Marszałkowski realizujący umowę o dofinansowanie w imieniu Województwa zażądał informacji z Urzędu Skarbowego lub Krajowej Informacji Podatkowej, że Wnioskodawca nie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w cenie nabytych na podstawie umowy o dofinansowanie środków trwałych od podatku należnego.

Wnioskodawca przedstawił zaświadczenia Naczelnika Urzędu Skarbowego. Z treści zaświadczenia wynika, że wnioskodawca w deklaracjach za okres realizacji ww. umowy o dofinansowanie wykazywał sprzedaż zwolnioną od podatku VAT. Urząd Marszałkowski uznał to zaświadczenie za niewystarczające i zażądał informacji z Krajowej Informacji Podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca świadcząc wyłącznie usługi zwolnione z VAT miał możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w cenie nabytych na podstawie umowy o dofinansowanie na realizację projektu pt. „…” w ramach RPO W 2007-2013 środków trwałych od podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze złożonym do umowy o dofinansowanie oświadczeniem, Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie zdrowia i opieki społecznej (symbol PKWiU 85x). Usługi te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z VAT. Ich wykonywanie nie rodzi zatem obowiązku naliczania podatku VAT, brak jest zatem kategorii podatku należnego VAT w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 86. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W sytuacji Wnioskodawcy nabywane towary i usługi (w tej liczbie i środki trwałe objęte umową o dofinansowanie na realizację projektu pt. „…” w ramach RPO W 2007-2013 wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT, zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (kategoria ta u Wnioskodawcy nie występuje) o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w cenie nabytych na podstawie umowy o dofinansowanie na realizację projektu pt. „…” w ramach RPO W 2007-2013 środków trwałych od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z Województwem umowę o dofinansowanie projektu pt. „…” w ramach RPO W 2007-2013.

Dofinansowaniem objęty był zakup 12 środków trwałych – sprzętu medycznego używanego przez Wnioskodawcę do wykonywania świadczeń medycznych – usług z zakresu zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

Wnioskodawca wskazał, iż świadczy wyłącznie usługi w zakresie zdrowia i opieki społecznej.

W oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, które jak sam wskazał Wnioskodawca, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT (PKWiU 85) – usługi w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...