IBPP4/443-1434/10/AŚ
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 października 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010r. (data wpływu 1 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarówi usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 1 października 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 października 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „…”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. „.." i ubiegać się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Przedmiotem zadania będzie:
wykonanie dokumentacji projektowej w zakresie budowy drogi dojazdowej do terenów inwestycyjnych,
wykonanie robót budowlanych określonych w dokumentacji projektowej wykonanej przez wykonawcę i zaakceptowanej przez zamawiającego.
W ramach inwestycji planuje się: wykonanie rozbudowy istniejącej drogi gminnej na odcinku około 300 metrów i budowę drogi do terenów inwestycyjnych na odcinku około 400 metrów oraz około 100 metrów na odcinku istniejącej drogi tłuczniowej, przebudowę istniejącego skrzyżowania typu rondo, przebudowę dwóch skrzyżowań z drogą gminną o w ciągu ul. - budowę nowych i przebudowę istniejących zjazdów na działki, budowę odwodnienia, budowę oświetlenia.
Z powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury będą korzystali nieodpłatnie potencjalni inwestorzy oraz osoby nabywające ich produkty oraz usługi. Opisywana inwestycja nie będzie wiązała się ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.
Tereny inwestycyjne, do których planowana jest budowa drogi są własnością A N R (mienie niezagospodarowane) oraz prywatnych właścicieli, w miejscowym planie zagospodarowanie przestrzennego są oznaczone jako tereny, na których dopuszcza się inwestycje typu: usługi, przemysł, składy. Po sprzedaży terenów inwestycyjnych przedmiotowa droga pozostanie własnością Gminy i będzie posiadała status drogi gminnej.
Efekty projektu nie będą wiązały się ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Wybudowana droga będzie drogą publiczną, ogólnodostępną, nieodpłatnie udostępnianą wszystkim użytkownikom.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. „…i" i ubiegać się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
W ramach inwestycji planuje się: wykonanie rozbudowy istniejącej drogi gminnej na odcinku około 300 metrów i budowę drogi do terenów inwestycyjnych na odcinku około 400 metrów oraz około 100 metrów na odcinku istniejącej drogi tłuczniowej, przebudowę istniejącego skrzyżowania typu rondo, przebudowę dwóch skrzyżowań z drogą gminną o w ciągu ul. P - budowę nowych i przebudowę istniejących zjazdów na działki, budowę odwodnienia, budowę oświetlenia.
Tereny inwestycyjne, do których planowana jest budowa drogi są własnością A N R (mienie niezagospodarowane) oraz prywatnych właścicieli, w miejscowym planie zagospodarowanie przestrzennego są oznaczone jako tereny, na których dopuszcza się inwestycje typu: usługi, przemysł, składy. Po sprzedaży terenów inwestycyjnych przedmiotowa droga pozostanie własnością Gminy i będzie posiadała status drogi gminnej.
Efekty projektu nie będą wiązały się ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Wybudowana droga będzie drogą publiczną, ogólnodostępną, nieodpłatnie udostępnianą wszystkim użytkownikom.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. projektem.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
