• Interpretacja indywidualn...
  20.05.2024

ITPP1/443-539b/10/BJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 31 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, które nabywane są w różnych hurtowniach na terenie kraju, w tym m.in. lek o nazwie „B.”, którego producentem jest „R.” Sp. z o.o. Na mocy umowy o współpracy zawartej z producentem leku – Wnioskodawca przystąpił do programu rabatowego „B.”, który ma na celu zwiększenie dostępności leku dla pacjentów. Wnioskodawca uczestnicząc we wskazanym programie rabatowym jest uprawniony do otrzymywania od producenta leku rabatu z tytułu zakupu przedmiotowego leku w danym miesiącu kalendarzowym, w wysokości określonej wskazaną umową o współpracy. Producent nie jest bezpośrednim sprzedawcą leku (hurtownią) i udziela rabatu na podstawie wydruków z systemu magazynowego Wnioskodawcy zawierających dane o ilości dokonanych w danym miesiącu zakupów, zwrotów i sprzedaży leku o nazwie „B.", dacie zakupu, numerze faktury zakupu i numerze serii zakupionego leku, cenie sprzedaży, daty zwrotu leku, numerze faktur zwrotu i nr serii zwróconego leku. Po otrzymaniu zestawienia (wydruku) producent wypłaca Wnioskodawcy rabat oraz wystawia notę rabatową z wykazanym w nocie rabatem i podatkiem VAT od kwoty udzielonego rabatu.

W związku z powyższym zadano pytanie.

Czy na podstawie otrzymanej noty rabatowej Wnioskodawca może pomniejszyć podatek VAT naliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy pomimo, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji rabatu, ani nie reguluje zasad jego udzielania, to treść art. 29 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określona m.in. w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy. Ponadto z przepisu art. 29 ust. 4 nie wynika, aby rabat musiał być udokumentowany w formie faktury korygującej. Zatem, jeżeli faktura korygująca nie jest jedyną formą udzielania rabatu, to w takim razie dopuszczalne są także inne formy jego dokumentowania np. noty rabatowe, czy kupony rabatowe. Otrzymywana od producenta nota rabatowa jest dokumentem księgowym wskazującym jednoznacznie wartość (kwotę), o którą powinna zostać zmniejszona kwota podatku naliczonego i w związku z powyższym może być uznana przez Wnioskodawcę za podstawę do obniżenia podatku naliczonego. Nieuwzględnienie przez Wnioskodawcę przedmiotowej noty rabatowej w rozliczeniach podatku VAT, tj. niezmniejszenie kwoty podatku naliczonego skutkowałoby zawyżeniem kwoty podatku do odliczenia.

Wnioskodawca uważa, iż z powołanych przepisów wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie jest niedozwolone na podstawie innych przepisów prawa jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczonych towarów lub świadczonych usług, zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy – stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1. z tytułu nabycia towarów i usług,

2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 10a ustawy, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a i 4c, jest od obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje obniżenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł z producentem leku umowę, na podstawie której otrzymuje rabat (bonus) z tytułu zakupu leku o nazwie „B.”. Wnioskodawca nabywa lek w hurtowniach, nie zaś bezpośrednio od producenta. Producent udzielając Wnioskodawcy rabatu, wystawia notę rabatową z wykazanym rabatem i podatkiem VAT od kwoty udzielonego rabatu.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, stwierdzić należy, że nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawę do obniżenia podatku naliczonego w opisanym przypadku miałaby stanowić nota rabatowa, bowiem, jak wynika z powołanego art. 86 ust. 10a ustawy, podstawę taką stanowi faktura korygująca wystawiona w oparciu o art. 29 ust. 4a i 4c.

Niemniej jednak wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest prawem podatnika, a nie jego obowiązkiem, dlatego też o wielkości dokonywanych odliczeń decyduje każdorazowo podmiot, u którego występuje prawo do odliczenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...