• Interpretacja indywidualn...
  30.06.2025

ILPP1/443-830/10-4/MK

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lokalnej Grupy Działania przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków UE (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków UE (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013). Dnia 23 sierpnia 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie złożyło wniosek aplikacyjny na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa na wybór lokalnej grupy działania, której celem jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Umowa Ramowa została podpisana 26 czerwca 2009 r. Po podpisaniu tej umowy koszty funkcjonowania LGD są w 100% finansowane - w ramach PROW - z ww. Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W związku z wyborem LGD do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) – Stowarzyszenie, w ramach gwarantowanych środków pokrywa następujące rodzaje kosztów: koszty utrzymania biura (telefon, internet, koszty zatrudnienia pracowników, obsługi księgowej, zakupu komputerów, drukarek, materiałów biurowych itp.), promocji LSR i funduszy europejskich, szkoleń potencjalnych beneficjentów. Ponadto Stowarzyszenie będzie mogło ze środków unijnych sfinansować projekt współpracy z innymi LGD, dotyczący wymiany doświadczeń lub realizacji wspólnego projektu dla dobra obszarów objętych LSR współpracujących stowarzyszeń.

Stowarzyszenie LGD nie było, nie jest i nigdy nie będzie czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnym zakresie. Stowarzyszenie nie składało i nie składa deklaracji podatkowej VAT-7.

Celem realizowanego projektu jest zapewnienie funkcjonowania lokalnej grupy działania, która pełni funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jej działaniem, tj. Gminy Do zadań LGD należy szkolenie oraz doradzanie potencjalnym beneficjentom, za które to czynności beneficjenci nie płacą. Poprzez prowadzenie działań promocyjnych Stowarzyszenie LGD zachęca mieszkańców i instytucje do składania wniosków o przyznanie dofinansowania na realizację ich projektów. Następnie jest przeprowadzane postępowanie konkursowe, w wyniku którego zostają wybrane projekty, które spełniają warunki określone w LSR. Umowy o dofinansowanie wybranych projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez organ administracji rządowej - ARiMR oraz samorządowej szczebla wojewódzkiego, tj. Urząd Marszałkowski Województwa.

Wszelkie świadczenia dla beneficjentów LGD są nieodpłatne.

Zakupione mienie przez LGD umożliwiające realizację projektu, pozostaje jej wyłączną własnością.

Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych, doradczych i promocyjnych w roku 2009 i 2010 nie przekroczył kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 Euro.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w ramach programu nie odpowiadają czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dnia 23 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o doprecyzowanie stanu faktycznego wskazując, iż w roku 2009 i 2010 x wykonywał czynności edukacyjne i informacyjne dotyczące Osi 4 x w ramach PROW na lata 2007 – 2013 dla obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju. Celem tych czynności było zapoznanie mieszkańców z ideą programu LEADER, z Lokalną Strategią Rozwoju oraz przygotowania ich do „możliwie najlepszego wykorzystywania zasobów społecznych, ekonomicznych, naturalnych, kulturowych i historycznych w rozwoju LGD i w efekcie poprawi jakość życia mieszkańców”. Jest to cytat z Lokalnej Strategii Rozwoju. Zadaniem x jest również informowanie potencjalnych beneficjentów na jakie projekty mogą otrzymać wsparcie z funduszy unijnych w ramach programu x oraz nauczanie jak należy wypełniać wnioski o dofinansowanie, wnioski o płatność oraz potrzebne do tych wniosków załączniki.

Wyżej opisane czynności x odpowiadają poz. 7 „usługi w zakresie edukacji” w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), i w związku z tym są zwolnione od podatku.

Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – aby x mógł wykonywać czynności edukacyjne konieczne jest posiadanie Biura – miejsca do przechowywania dokumentów, przyjmowania potencjalnych beneficjentów i wykonywania codziennej pracy. Zakupy więc dotyczyły wyposażenia oraz funkcjonowania Biura (opis we wniosku).

Zakupy w poprzednim i w bieżącym roku polegają na kupnie materiałów informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych, które są nieodpłatnie rozdawane mieszkańcom obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju oraz uczestnikom organizowanych szkoleń. W celu przeprowadzenia szkoleń x wynajmował odpłatnie w innych instytucjach pomieszczenia, ale niektóre szkolenia były prowadzone w pomieszczeniach udostępnianych na ten cel nieodpłatnie, np. w szkołach, pomieszczeniach OSP lub Klubie Seniora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego w 100% ze środków funduszy europejskich (UE) (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013)...

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej dla roku 2009.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu x nie prowadziła w roku 2009 oraz nie prowadzi w roku 2010, a także w przyszłych latach nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym płatnikiem podatku.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nie może obniżyć kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w całości finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca w żadnym okresie swojej działalności nie ma obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie LGD złożyło wniosek aplikacyjny na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa na wybór lokalnej grupy działania, której celem jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W związku z wyborem LGD do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) – Stowarzyszenie, w ramach gwarantowanych środków, pokrywa następujące rodzaje kosztów: koszty utrzymania biura (telefon, internet, koszty zatrudnienia pracowników, obsługi księgowej, zakupu komputerów, drukarek, materiałów biurowych itp.), promocji LSR i funduszy europejskich, szkoleń potencjalnych beneficjentów. Stowarzyszenie nie było, nie jest i nigdy nie będzie czynnym podatnikiem VAT, korzysta bowiem ze zwolnienia podmiotowego. Nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnym zakresie. Stowarzyszenie LGD nie składało i nie składa deklaracji podatkowej VAT-7. Zainteresowany wskazał, iż w przypadku nie korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa wyżej, opisane czynności odpowiadałyby czynnościom zwolnionym od podatku VAT na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT. Natomiast efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w ramach programu x nie odpowiadają czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy europejskich za rok 2009. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków UE (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013) w stanie faktycznym sprawy (w roku 2009). Rozstrzygnięcie w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków UE (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013) o cechach zdarzenia przyszłego (w roku 2010) zostało zawarte w interpretacji nr ILPP1/443-830/10-5/MK z dnia 27 sierpnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...